Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

En gang i tiden var Ford Taunus noe av det vanligste som fantes på norske veier og i norske garasjer og oppkjørsler - der stolte familiefedre (og noen -mødre) vasket og polerte dem slik at de til enhver tid skulle skinne.

En Taunus var kanskje ikke det flotteste man kunne eie den gangen heller, men det var en staselig bil - og mange strakk seg langt for å få råd til en slik på et vanlig familiebudsjett. Det var både komfort, størrelse og status godt over det vanlige Golf-stadiet, som svært mange måtte ta til takke med.

Les også: Nå har også etterfølgeren Mondeo vært med oss i over 20 år

Sierraens forgjenger

Sierraen overtok Taunusens plass - både i Fords modellrekke, og ikke minst i nordmenns hjerter, da den kom på begynnelsen av 1980-tallet. Faktisk ble Sierra en enda større suksess enn Taunus hadde vært, og kunne etter noen år regnes som en av de mest overlegne klasselederne på det norske markedet.

På den bakgrunnen kan du tenke på hvor lenge det er siden du så en skikkelig fin og original Sierra i trafikken - de ble borte nesten alle sammen da 1900-tallet gikk over i historien. Og da var det allerede lenge siden noen hadde sett Taunus i særlig grad - den gamle trotjeneren fikk ingen enorm interesse rundt seg ved sin sorti.

Les også: Dette er en av Europas fineste Ford Granadaer!

Drøyt 100 mil i året

Men noen finnes selvsagt, og dukker opp hvis man er tålmodig. Og den som er på utkikk etter nostalgisk gammel Ford, har nå en sjelden mulighet:

Bilen på bildene er nemlig til salgs i Moss med kun 44.000 kilometer på telleren. Det vil si at 1982-modellen har gått bare litt i overkant av 100 mil hvert år siden den slapp ut av salgslokalene i Hallingdalen, som nybil.

En liten bulk får man med på kjøpet, og eksosanlegget må fikses. Men ellers ser denne ut til å ha hatt gode dager i garasjen. Foto: Finn.no
En liten bulk får man med på kjøpet, og eksosanlegget må fikses. Men ellers ser denne ut til å ha hatt gode dager i garasjen. Foto: Finn.no

35.000 kroner vil selgeren ha, og for den summen skulle det ikke forundre oss om du får kongerikets minst kjørte Ford Taunus.

Se annonsen her:

Da denne bilen var ny, var det en kjent sak at Taunusens dager var talte. Mange ventet på den banebrytende Sierra, men ikke alle med like stor entusiasme. Den kommende bilen hadde et karosseridesign som lå tett opptil aerodynamikk-studien Probe, og mange syntes det var uhørt at Ford kunne finne på å lansere noe så futuristisk og ufyselig.

Kjøpte for å beholde - lenge

Dermed solgte Taunusen ganske godt helt til slutt. Mange ville sikre seg en slik bil for å ha så lenge som mulig, for å slippe å kjøpe den nye Sierraen - som dog ikke var spesielt moderne annet enn i karosserifasongen. Under skallet var de første Sierraene teknisk ganske like de siste Taunusene, og dermed svært tradisjonelle med motor foran, drivhjul bak og ganske forutsigbar oppførsel.

Les også: Anders takket nei til en million kroner for Volvo 240en sin

Det er lett å anta at dette kan ha vært bakgrunnen for at første eier kjøpte denne bilen, også. Ifølge annonseteksten skal han ha vært rundt 70 år gammel da bilen ble kjøpt ny, og selv om han beholdt den i mange år ble den altså ikke kjørt mye. På den annen side ser den ut til å ha blitt tatt svært godt vare på.

Kanskje var dette en av de typiske, godt voksne Taunus-kjøperne som var nøye med bilen sin og hvordan den så ut, som ville benytte anledningen til å kjøpe en av de siste bilene de likte - for å slippe å kjøre rundt i en nymoderne Sierra…

Spor av 32 års forsiktig bruk

Bildene i annonsen avslører en liten bulk og typiske bruksspor, som en bil vil ha fått etter 30 år, uansett kilometerstand. Dårlig midtre eksosrør og en vannpumpe med behov for ny pakning eller kanskje utskifting er også slikt som man må ta høyde for på en gammel bil.

Under tidstypiske setetrekk finnes velourtrekk i brunt - akkurat slik det skulle være på tidlig 1980-tall. Foto: Finn.no
Under tidstypiske setetrekk finnes velourtrekk i brunt - akkurat slik det skulle være på tidlig 1980-tall. Foto: Finn.no

Lysbrun metallic er ganske typisk for denne bilen og denne perioden. Det samme er «Bravo»-betegnelsen, som vi i farten ikke husker bakgrunnen for, men det var ganske typisk for Ford på denne tiden å strø om seg med «Jubileum», «Festival» og «Bravo»-pakker.

For utenforstående virket det den gangen som at de fant grunn til å juble for hvert eneste år de hadde klart seg godt på det norske markedet - og da er det ikke rart det ble mange pakker etterhvert.

Les også: Eldre bruktbil? Dette er de beste kjøpene: