Volkswagen er i full gang med å rulle ut ladbare hybrider i tillegg til elbiler. Nå kan også Passat gå på strøm.
Volkswagen er i full gang med å rulle ut ladbare hybrider i tillegg til elbiler. Nå kan også Passat gå på strøm.

Nå skal familiebilen gå på strøm også

Passat debuterer som ladbar hybrid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

En av høstens store bilnyheter er helt ny  Volkswagen Passat, den åttende i rekken.

Dette har vært en storselger på det norske markedet i flere tiår. Nå tar Passat flere skritt i mer eksklusiv retning, samtidig som kundene får mer å velge mellom enn noen gang.

Noe av det mest spennende er modellen som får navnet Passat GTE. Den får premiere på bilutstillingen i Paris denne uken, Broom er naturligvis på plass for å se nærmere på den der.

124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Som en elbil 

GTE betyr at vi snakker om en ladbar hybrid-utgave av Passaten. Hybridbiler har vært på markedet i mange år. Nå kommer også de ladbare utgavene for fullt - det er en biltype mange spår vil ta store markedsandeler i årene som kommer.

Bensinmotor og elmotor jobber sammen i Passat GTE. Samlet effekt er på 218 hestekrefter.
Bensinmotor og elmotor jobber sammen i Passat GTE. Samlet effekt er på 218 hestekrefter.

Passat stiller med en kombinasjon av bensin- og elmotor. Batteriene lader du akkurat som på en elbil - i praksis gjør det at veldig mye av den daglige kjøringen kan gjøres kun på strøm.

SUV-konkurrent: Dette er et smart kjøp!

5 mil på strøm 

Hvis du setter bilen E-Mode, gjør det at den kjører hel-elektrisk. Volkswagen oppgir her en teoretisk rekkevidde på 50 kilometer. Toppfarten er begrenset til 130 km/t.

Her er det nok også viktig å understreke at det kan være tildels store forskjeller på teoretisk og reell rekkevidde. Dette avhenger av blant annet kjørestil, topografi og ikke minst temperatur. Men i praksis vil det for mange holde til kjøring til og fra jobb (særlig hvis man kan lade der også) - og øvrig småkjøring.

0,2 liter/mil 

Under panseret på Passat GTE finner vi en 1,4-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Elmotoren yter på sin side maksimalt 115 hestekrefter. 

Samlet effekt blir oppgitt til 218 hestekrefter, og et dreiemoment på 400 NM. Dette gir solide prestasjoner: 0-100 km/t på under åtte sekunder.

Men full bensintank (50 liter) og fulladede batterier, er rekkevidden på drøyt 100 mil. Gjennomsnittsforbruket er offisielt på 0,2 liter/mil, og GTE-Passaten er også snill mot miljøet: Co2-utslippet er oppgitt til 45 gram/km.

Mer om Passat: Slik blir den norske familie-favoritten

Passat GTE kommer både som stasjonsvogn og sedan. I det norske markedet er stasjonsvogn det klart mest attraktive alternativet.
Passat GTE kommer både som stasjonsvogn og sedan. I det norske markedet er stasjonsvogn det klart mest attraktive alternativet.

Den ene sponser statskassen med 80.000 kroner mer enn den andre 

 

 

 

 

Laster inn forumet...