Nei - det er ikke bare-bare å glemme håndbrekket
Førerløse biler triller som aldri før.
I sommer kunne vi lese følgende på Twitter-feeden til Oslo-politiet: «Holmenkollen: Trafikkuhell: Førerløs bil som har trillet gjennom et gjerde og truffet deler av tribuneanlegget. Ingen personskader».
Det utenlandske paret hadde i sin iver over å se hoppbakken glemt å bruke håndbrekket da de parkerte, noe som fikk uheldige konsekvenser.
Men de er ikke de eneste, for bare uker før hadde en annen førerløs bil rast nedover tribuneanlegget i Holmenkollen.
Fikk betinget fengsel
Beregninger gjort av forsikringsbransjen viser at det er om lag 2.000 trilleskader hvert år, ifølge Frende Forsikring.
Og er uhellet først ute, må du regne med å få ytterligere svi om det oppstår skader.
– Bileier har det fulle og hele ansvar for å sørge for at håndbrekket er på, og å sikre bilen, påpeker Heidi Tofterå Slettemoen hos forsikringsselskapet.
Hun støtter seg på en fersk dom fra tingretten hvor en sjåfør ble dømt til 18 dagers betinget fengsel og fikk bot på 10.000 kroner. En kvinne ble truffet og skadet da den førerløse bilen traff henne.
«Det må være en klar forventning om at en parkert bil skal stå stille og da setter man på håndbrekket», heter det fra retten.
Les også: Ikke vent på snøfallet
Trill rundt
I sommer kondemnerte Frende en SUV etter at den trillet over en rosebusk, utfor en mur og landet på taket.
– Kunden fikk et avkortet skadeoppgjør fordi det ble vurdert som grovt uaktsomt at bilen ikke var sikret ved parkering. Til all hell og lykke var det ingen barn som lekte i hagen da bilen kom flyvende over muren, sier Slettemoen.
Hun sier at de har opplevd at førerløse biler har trillet ut i veibanen, ut av carporter, ned i grøfter, over murkanter, ned i hager, inn i lyktestolper og inn i andre parkerte biler.
– Det er bare tilfeldigheter og ren flaks at ingen mennesker er blitt skadet. I tillegg til å bruke håndbrekket kan det også være greit å snu hjulene slik at de støter imot eksempelvis en fortauskant, om bilen likevel skulle trille, avslutter Heidi Tofterå Slettemoen.
LES OGSÅ: Ikke drømmebil - bare drømmepris