PÅ KINOTOPPEN: «Kaptein Sabeltann og skatten fra Lama Rama» solgte over 100.000 kinobilletter i helgen. Foto: Filmweb.
PÅ KINOTOPPEN: «Kaptein Sabeltann og skatten fra Lama Rama» solgte over 100.000 kinobilletter i helgen. Foto: Filmweb.

Kaptein Sabeltann seirer på norske kinoer

100.000 kinogjengere dro for å se filmen om «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama» i helgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De har produsert tidenes dyreste norske kinofilm, og nå ser det ut til at satsingen har lønt seg for produksjonsselskapet Storm Film. Besøkstallene til filmen «Kaptein Sabeltann og skatten fra Lama Rama» går over all forventning.

– Med ca 100 000 solgt første helg ligger vi godt an til å tangere de sist års suksesser innen familiefilm, sier Frederick Howard fra Storm Film i en pressemelding.

– Vi har hele veien sagt at vi tror filmen vil selge et sted mellom 300-350 000 billetter på kino. Denne åpningshelgen bekrefter dette og viser at det kan være mulig å overgå selv dette, sier han.

Penger på bordet

Det er stor stas for Walt Disney Company og Norsk filminstitutt, som har investert store penger i den norske filmsatsingen. Med blandede tilbakemeldinger på norske filmer i sommer og høst føles det godt å kunne toppe salgslistene. 

– Vi ligger godt an og er kjempefornøyd med tallene! De siste tallene viser at over 103.000 besøkende har trukket til norske kinoer. Vi hadde jo håpet på gode besøkstall, og så langt er vi superfornøyde, sier PR-ansvarlig for Disney, Cathrine Kanck-Vårdal.

Blandet kritikk for norsk film

Før Kaptein Sabeltann seilet inn på en førsteplass, har «Doktor Proktors Prompepulver» solgt flest billetter med et besøkstall på 92.838. Også filmen «Børning» har gjort stor suksess siden premièren i sommer. Verre gikk det for «Beatles», som ble slaktet av kritikerne og floppet på norske kinoer. 

– Nå går vi inn i høstferien hvor en del familier forhåpentligvis vil gå på kino. Vi har trodd på at vi har et godt produkt hele veien, og det håper vi publikum synes også, sier Kanck-Vårdal.