SVINDEL: Slik er e-posten som svindlerne har sendt ut til BankID-kundene mandag. – Kontakt banken din hvis du har latt deg lure, oppfordrer kommunikasjonssjefen i BankID Norge. FOTO: Skjermdump
SVINDEL: Slik er e-posten som svindlerne har sendt ut til BankID-kundene mandag. – Kontakt banken din hvis du har latt deg lure, oppfordrer kommunikasjonssjefen i BankID Norge. FOTO: Skjermdump

Advarer mot BankID-svindel:
– Slett e-posten med en gang

Svindlere utgir seg for å være BankID, og ber kundene gi fra seg både personopplysninger og koder.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi har fått mange henvendelser fra oppmerksomme kunder som har mottatt denne e-posten i dag, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge.

Det var mandag morgen at selskapet ble gjort oppmerksom på det ferske svindelforsøket. I en e-post hvor avsenderen utgir seg for å være BankID Norge, bes kundene klikke på en lenke, for deretter å fylle ut personopplysninger og legge ved bilde av kodekortet til nettbanken. 

– Det er snakk om en ganske omfattende prosedyre.

Steinsland har mandag ettermiddag ikke hørt om noen som har latt seg lure av svindelforsøket. 

– Jeg tror nordmenn begynner å bli ganske godt trent til å forstå når det dreier seg om svindel. I tillegg er det veldig unaturlig at BankID står oppført som avsender. Det vil jo være mer opplagt at man får en henvendelse fra banken sin, så det bør skurre for mottakerne, sier hun.

Mens svindlere ved flere tidligere anledninger har oppgitt norske banker som avsendere, er dette første gang BankID blir brukt i svindelforsøk på e-post. 

Skandiabankens kunder utsatt

Ifølge Steinsland er det kun Skandiabanken som fortsatt bruker slike kodekort som svindlerne etterspør i e-posten. Dette blir bekreftet av kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.

– Det er cirka 50.000 av våre kunder som har slike kodekort. Foreløpig har heller ikke vi fått noen rapporter om kunder som har gått på limpinnen, sier Bjørsvik.

Han tror medieoppmerksomheten gjør at sannsynligheten for at mange lar seg lure, er svært lav. 

Kodekortene er laget av plast, og på størrelse med et vanlig bankkort. Ved innlogging i nettbanken, må én av kodene på kortet skrapes frem. Svindlerne skriver at disse kortene nå vil bli avviklet, men Skandiabanken sier de foreløpig ikke har noen planer om dette.

– Vi ser at slike kodekort vil dø ut på sikt, men akkurat nå kan vi ikke gi noen dato for når vi kommer til å avvikle denne ordningen. Det var sånn vi begynte da nettbanken ble innført, og derfor er det veldig mange kunder som bruker kortene. Å bytte ut kortene med andre løsninger vil ta ganske lang tid, sier Bjørsvik.

Ber kundene slette e-posten

Både BankID og Skandiabanken råder kundene til å slette e-posten med en gang.

– Hvis du mottar en sånn melding, er det bare å slette den umiddelbart. Det er ingen vits i å ta en nærmere kikk på den, og man må i alle fall ikke klikke på noen lenker, advarer Steinsland i BankID Norge.

Det er foreløpig uvisst om kundenes datamaskiner blir infisert ved å trykke på lenken i e-posten. 

– Hva må man gjøre dersom man har latt seg lure?

– Da må de kontakte oss med en gang og fortelle om hendelsesforløpet. Deretter skal vi gjøre så godt vi kan for å hjelpe til. Dersom kundene er usikre på om detaljer har havnet på ville veier, bør de også ta kontakt, forklarer Bjørsvik i Skandiabanken.

Dårlig norsk

Ingen av de to selskapene har foreløpig noen mistanke om hvem som står bak det nye svindelforsøket. BankID forteller at har satt inn tiltak for å stenge nettadressene som brukes av svindlerne. 

Teksten i e-posten mangler æ,ø og å. Kommunikasjonssjef i Skandiabanken er ikke imponert over språket i det ferske svindelforsøket.

– Vi blir utsatt for slikt fra tid til annen, og vi har sett bedre forsøk enn dette. Her er det dårlig bruk av Google Translate. Det er så utilslørt at jeg tror folk vil nok skjønne at mailen kommer verken fra oss eller BankID, sier Bjørsvik.

Slik er teksten i e-posten fra svindlerne:

Kjaere kunde,

Som en utvidet sikkerhetsrutine vil vi ikke lenger stotte trykte kodekort fra 1. desember 2014, og derfor har vi midlertidig deaktivert kontoen din. For a aktivere den igjen og fortsatt bruke det trykte kodekortet, ma du folge trinnene nedenfor.

1. Klikk pa koblingen nedenfor
2. Fyll ut feltene (alle ma fylles ut).
3. Last opp et bilde eller en skannet versjon av kodekortet. Kodene ma vises (pakrevd).

Nar du har gjort alt dette, vil kontoen din bli reaktivert umiddelbart, og du vil kunne fortsette a bruke ditt navaerende kodekort.

Hvis du ikke har en skanner eller mulighet til a fa tatt et bilde - bare dra til naermeste avdeling og be om en kodekalkulator. Vi vil begynne a dele dem ut fra 20. november 2014.

Vi er svaert glade for a komme med denne kunngjoringen, ettersom dette tiltaket vil gjore opplysningene dine sikrere, slik at du kan sove godt om natten.