Nå begynner den endelig å bli billig

Denne lar seg ikke stoppe så lett.

Siste generasjon av Mitsubishi Pajero er et skikkelig arbeidsjern. I Norge blir den som regel solgt med grønne skilter, som varebil, men det finnes også noen personbiler.
Siste generasjon av Mitsubishi Pajero er et skikkelig arbeidsjern. I Norge blir den som regel solgt med grønne skilter, som varebil, men det finnes også noen personbiler.

Mitsubishi var smarte da de lanserte Pajero første gang tilbake i 1982. Allerede den gang var det en bil som ikke bare kunne krabbe opp et fjell - men som også oppførte seg sivilisert og ordentlig på vanlig vei. Det beste fra to verdner på mange måter - og en oppskrift på suksess.

Nå er det 32 år siden - og fortsatt lever Pajero-navnet i beste velgående. Og siste generasjon byr på enda bedre kjøreegenskaper på vanlig vei og i terrenget, sterk motor og mye utstyr.

Les også: Dette er en av de beste brukt-SUVene på markedet

Black Edition

På bruktmarkedet starter 2010-modellene på ned mot 230.000 kroner - men da med litt mindre utstyr og høy kilometerstand.

Legger du på 50-70.000 kroner til kan du få en veldig "riktig" bil - med mye utstyr, riktig farge og fornuftig kilometerstand.

Bilen vi har funnet er en en "Black Edition" som skiller seg litt ut fra mengden. Med detaljer lakkert i sort, sorte 22" felger, mørke ruter og en haug med ekstrautstyr er dette en råtøff bil.

Det er også godt dokumentert historikk - og bilen kommer rett fra storservice.

Klikk her for å se hele annonsen

Pass på

Prisantydningen er 310.000 kroner - og med 126.000 kilometer bak seg virker det rimelig edruelig. Men noe prutningsmonn er det nok, ettersom du finner lignende biler med lavere kilometerstand...

På slike biler er det naturligvis svært viktig å gå historikken nøye etter i sømmene. Og en skikkelig befaring og testtur av bilen er også nødvendig.

En Pajero tåler helt klart en trøkk og er i utgangspunktet driftsikker, men noen blir brukt hardt til terrengkjøring og sjauing. Det vil kunne påvirke både kjøreegenskaper, utseendet og driftssikkerheten.

Les vår test av Pajero som varebil her

7-seter

På denne bilen er for øvrig skilleveggen flyttet lenger bak, slik at det blir lettere å finne en god sittestillintg. Dette er godkjent av biltilsynet.

Det er for øvrig tilfellet på flere av Pajero varebilene.

Her får du naturligvis lavgirserie - og i Norge ble den kun levert med den største dieselmotoren - nemlig 3,2-literen med 200 hk. Det gjør at den er sterk som en bjørn - men ikke rask. Med automatgir bruker den 11,1 sekunder til 100 km/t.

Baksetene følger for øvrig med - om du skulle ha planer om å bygge om til en heftig 7-seters familiebil ...

Duell: Pajero møter Land Cruiser