En godt kamuflert Volvo XC90 har vakt stor oppsikt i Norge den siste uken. Nå vet vi hvorfor den er kamuflert - til tross for at modellen er vist i produksjonsklar utgave. Foto: Privat.
En godt kamuflert Volvo XC90 har vakt stor oppsikt i Norge den siste uken. Nå vet vi hvorfor den er kamuflert - til tross for at modellen er vist i produksjonsklar utgave. Foto: Privat.

Derfor er den mystiske testbilen i Norge

- Nei, det er ikke for å få oppmerksomhet.

annonse

Tidligere denne uken publiserte vi bilder av en kamuflert Volvo XC90 - på norske veier.

Den observante Broom-leseren Stian Tinnesand fikk øye på bilen utenfor jobben sin, og var kjapt oppe med kameraet.

Dette er altså Volvos nye stor-SUV. En bil som går i produksjon i uke 5 neste år - og som kommer til Norge i mars/april neste år.

Se hva som dukket opp utenfor Shell på Fåvang

Liten nøtt 

I etterkant har vi fått en rekke tips fra andre som har observert bilen - det er ingen tvil om at den har vakt stor oppsikt.

Her er Volvo i gang med de aller siste testene av XC90. Det mange har undret seg over , er imidlertid hvorfor bilen er så godt kamuflert - når utseendet har vært kjent i over en måned. Volvo viste nemlig bilen offisielt første gang for verdenspressen i Stockholm i august - dermed er ikke designet lenger noen hemmelighet.

Litt av et syn på E6!

Volvos Rune Gutteberg Hansen har også fått henvendelser om testbilen.
Volvos Rune Gutteberg Hansen har også fått henvendelser om testbilen.

Mer oppmerksomhet? 

Også den norske Volvo-importøren har fått en rekke henvendelser rundt testbilen. PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen bekrefter at bilen er Norge.

- Ja, og det er flere som har sett bilen og kontaktet oss. Noen spør om dette er for å få mer oppmerksomhet rundt XC90, men nei: Det er våre testingeniører fra Volvo-fabrikken i Gøteborg som er på Norgesbesøk og gjør tester, forteller Gutteberg Hansen.

Ofte i Norge

- Men hvorfor kjører den rundt med så mye kamuflasje?

- Det har en naturlig årsak. Dette er nemlig en av de første testutgavene av XC90 som ble produsert. Kamuflasjeplatene er montert fast i karosseriet. Det gjør dem vanskelig å ta av, uten å ødelegge for optimaliseringstestene av bilen, som blir gjort før serieproduksjonsstarten skal starte, forteller Gutteberg Hansen. 

- Er det vanlig at Volvo tester biler i Norge?

- Ja, det skjer ganske ofte at vårt utviklingsmiljø i Gøteborg tar turen til Norge for å teste nye produkter og ny teknologi. Volvo har i all tid utviklet bilene sine for skandinaviske forhold – og det som fungerer under tøffe forhold her oppe i Skandinavia, fungerer også for resten av verden.

Video: De jager test-BMWen på Autobahn

120 kjøpte millionbil

- Blir dere informert når slike tester gjøres?

 - Siden testingen på vei er en del av en utviklingsprosess, er det ikke alltid vi ved Volvos norske hovedkontor får beskjed når bilene er over på norske veier. Dette er jo som nevnt ikke noe Volvo Cars gjør for oppmerksomhetens skyld, men for å utvikle teknologi som skal fungere optimalt under dagligdagse forhold, forteller Gutteberg Hansen som kan glede seg over stor respons på nye XC90 i Norge.

Da Volvo la ut 1927 eksemplarer av en First Edition av bilen til salgs på internett, havnet så mye som 120 eksemplarer i Norge. Pris per bil: En million kroner! 

LES OGSÅ: 120 nordmenn kjøpte millionbilen - usett!

Her er den kamuflerte XC90-en ute på test på norske veier. Foto: Privat.
Her er den kamuflerte XC90-en ute på test på norske veier. Foto: Privat.

Priskutt: Nye XC90 blir 150.000 kroner billigere

 

 

 

Laster inn forumet...