Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Skikkelige mikrobiler har aldri hatt noe kjempestort publikum her i Norge, til tross for at de har sine helt klare fortrinn både med hensyn til fremkommelighet, plassbehov og drivstofforbruk.

Smart satsing av klokkeprodusent

Nærmest å «få det til» har nok tyske Smart vært, bilen som ble til etter en idé fra eieren av klokkemerket Swatch, og senere oppkjøpt, videreutviklet og produsert av Daimler-konsernet.

Les også: Apropos smart - denne måten å drøye dekkene på er ikke akkurat dét...

En stund var den opprinnelige Smart-modellen, «Fortwo», en yndet statusbil på vestkanten av flere norske byer, og vi mistenker at en del ble kjøpt bare på grunn av kulhets-faktoren ved å kunne parkere på tvers av parkeringsrutene. Men nå begynner det å bli noen år siden - og den er ikke like «hot» lenger.

Når nyhetens interesse avtar, pleier entusiastene å ta over. Men når det gjelder Smart har det ikke vært det helt store engasjementet å spore, annet enn rundt de ekstra kule Fortwo-utgavene med Brabus-styling og rundt den lille roadsteren - sistnevnte fordi den lenge har vært en billig måte å skaffe seg kjøreglad bil uten tak på.

Marcus kjøpte sin Smart litt tilfeldig, men har etter kjøpet blitt skikkelig bitt av bilmerket. Foto: Privat
Marcus kjøpte sin Smart litt tilfeldig, men har etter kjøpet blitt skikkelig bitt av bilmerket. Foto: Privat

Ikke redd for avstander

Ting kan tyde på at det er i ferd med å forandre seg. For eieren av bilen på disse bildene kom også litt uforvarende opp i eierskapet, men ble skikkelig bitt av basillen. Så til de grader at han virkelig har gitt den lille roadsteren sin en skikkelig gjennomgang, og ikke er redd for å bruke den på adskillig lengre turer enn disse kanskje var beregnet på.

Les også: Volkswagen vil kuppe mikrobil-markedet med Up!

Så skal det i rettferdighetens navn også sies at dette ikke er biler som er konstruert slik at man nødvendigvis har gått på akkord med så mye når det gjelder kjøreegenskaper eller sikkerhet. Daimler-konsernet kan jo et par ting om å bygge biler, og de la full prestisje også i Smart-brandet.

Selvsagt gir de små dimensjonene noen begrensninger når det gjelder både kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet. Men innenfor de rammene som finnes har ikke bilene noe direkte å skjemmes over. Når de gjerne kjøres over korte distanser i bynære strøk, er det mest fordi det akkurat er slik bruk de er skapt for - og ikke at de ikke tåler mer tradisjonell bruk.

Den norske delegasjonen på treffet i Portugal besto av Marcus sin Roadster, samt en Fortwo. Foto: Privat
Den norske delegasjonen på treffet i Portugal besto av Marcus sin Roadster, samt en Fortwo. Foto: Privat

Har dannet merkeklubb

Det er en av de tingene Marcus gjerne vil få frem. Og sammen med andre med den samme entusiasmen har han nå fått på beina en merkeklubb for Smart i Norge, en klubb som sikkert vil skape nye entusiaster og sørge for at de etterhvert ganske mange slike bilene som finnes her i landet går en tryggere fremtid i møte.

Eier: Marcus Vocke, (27)

Bosted: Randaberg.

Les også: Disse gamle Isettaene skapte budkrig på eBay

Litt om meg selv: Jeg kjøpte bilen og ble totalt forelsket i både bilen og merket. Har også startet Smart Car Club Norway sammen med andre som digger bilene. Den finner du på www.smartcarclub.no.

Bilen: Smart Roadster 0,7 liter turbo

Har oversikt over kjøpstidspunktet...

Hvor lenge har du eid den? Siden 26. juni 2013 klokken 17.35.

Hva har du gjort med den? Jeg har hatt den på full service i Tyskland, senket den 30 mm og byttet bremser til EPC, blindborret og slisset, med EPC greenstuff. Byttet også til ratt med F1-giring, byttet luftfilter og satt inn dumpventil.

Liker best med bilen: Utseendet. Veigrepet. At alle snur seg, og at den drar bedre enn folk tror.

Les også: T.25 - moderne mikrobil med Formel 1-aner

Liker minst med bilen: At ALLE tror det er en elbil…

Beste opplevelse med bilen: Smarttimes 14 i Cascais, Portugal - et Europa-treff for Smartbiler med over 1.400 biler av samme merke. Stikkord er 9.000 kilometer, masse opplevelser, masse kjekke folk og en roadtrip gjennom Europa.

Slike kortesjer av Smart-biler har vi ikke sett på norsk jord ennå. Kanskje blir det en forandring når det nå er dannet en merkeklubb også her. Foto: Privat
Slike kortesjer av Smart-biler har vi ikke sett på norsk jord ennå. Kanskje blir det en forandring når det nå er dannet en merkeklubb også her. Foto: Privat

Skal få Lambo-dører

Framtidsplaner for bilen: Bytte til Bilstein B14 senkesett og Lorinser-felger. Bytte til komplette LED-lys på bilen - kjøre- og nærlys er allerede bestilt.

Har også planer om lakkering, Lambo-dører, eksos- og bodykit og nytt anlegg.

Drømmebil: Smart 4-4 som er ombygget (800 kg og 220 hester).

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Stor interesse da verdens største mikrobil-samling ble solgt

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Marcus om? Bruk kommentarfeltet under!