Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Himmelen er blå og sola skinner. Men høstluften er klar og kald. Det levnes liten tvil om hvilken årstid vi går i møte.

Det er nesten så jeg fryser litt på fingrene når jeg kommer inn på Broom-hovedkvarteret og får satt over kaffen. Minutter etterpå dukker Knut opp. Han gnir seg i hendene - tydelig småfrossen han også.

Audi TT: Dette var første smakebit på folke-sportsbilen

Helt ny Audi TT

Da har Vegard det sikkert bedre, der han er. I Marbella - syd i Spania. Ikke bare er han garantert velsignet med et tosifret antall varmegrader. Han skal kjøre feit bil også. Vi snakker lanseringen av helt nye Audi TT - blant annet på den smått legendariske Ascari-banen.

Kanskje vi like godt skulle ringe ham og høre hvordan han har det - og ikke minst få høre litt om helt nye Audi TT? Som tenkt så gjort...

- Audi TTS er en kompromissløs sportsbil, mens den vanligeTT-en oppleves som noe snillere og mer komfortabel.
- Audi TTS er en kompromissløs sportsbil, mens den vanlige TT-en oppleves som noe snillere og mer komfortabel.

- Ring, ring...

- Hallo på dere! Ja nå kan dere angre på at dere lot meg dra ned hit altså. For her er det blå himmel, sol og godt over 20 grader, kommer det nesten euforisk fra Brooms utsendte.

- Så godt for deg da .... Du er jo redaksjonens største frysepinn, så det er godt å få tint deg opp litt.Men du - har du fått kjørt noe bil ennå, eller?

- Å ja da. Ikke så veldig mye, men jeg har i alle fall tre kvarter bak rattet. Og ikke hvilket som helst ratt heller. Klarte nemlig å sikre meg en gul Audi TTS - "værstingen" med firesylindret turbomotor på 310 hesdtekrefter. Skal love at det flytter seg, altså!

Audi TT: Fikk fem minutters frist til å kjøpe drømmebilen

Hadde Audi TT selv

Her er alle tre generasjonene av Audi TT samlet
Her er alle tre generasjonene av Audi TT samlet

- Jeg hadde jo selv første generasjon TT for mange år siden, og det var stas det. Men dette er noe helt annet. Her har det skjedd mye siden sist jeg var innom - det er helt sikkert.

- Fortell. Hva har skjedd?

- Dette er en helt ny bil og tredje generasjon TT. Designet er kanskje det som det har skjedd minst med. For du er liksom aldri i tvil om at dette er en TT. Den er lik seg selv på mange måter.

- Allikevel har den blitt skarpere i linjeføringen. Mye skarpere. Se på grillen, se på lampene og mange av detaljene, så skjønner du hva jeg mener.

-Det med skarpere kan forresten brukes om resten av bilen også. Det gjelder ikke bare designet, men kjøreopplevelsen også.

Rendyrket sportsbil

Mellom 30 og 40 nordmenn skal kjøpe ny TT / TTS hvert år.
Mellom 30 og 40 nordmenn skal kjøpe ny TT / TTS hvert år.

- Der min gamle TT var mer en cruiser, så er dette en rendyrket sportsbil, mye mer kompromissløs. Styrefølelsen er veldig direkte og fjæringen hard som en pærekart. Det skal bli gøy - og litt skremmede å komme på banen i morgen. I dag har jeg kjørt på noen fine og svingete veier i nærområdet her.

- Du kjører altså en TTS nå, gjelder dette for vanlig TT også?

- Nei, den er mer komfortabel. Men den er helt klart både sportslig nok og sterk nok med sine 230 hk. Det er også denne modellen som etter alt å dømme blir bestselgeren i Norge.

TTS-en jeg har kjørt,  har manuelt gir og en motor som krevet godt med turtall for å fungere. Nesten litt  god gammeldags turbomotor, med ketchup-effekt. Tøft og gøy, men også litt slitsomt over tid.

Nytt, men allikevel likt. Audi TT er tro mot konseptet
Nytt, men allikevel likt. Audi TT er tro mot konseptet

Vanlig TT med DSG-girkassen er langt mer harmonisk, uten at det går ut over morofaktoren på noen måte.  

Brukt Audi TT: Mye moro til under 100.000 kroner

Bader ikke på jobb ...

- Men du nå må jeg se om jeg klarer å finne veien tilbake til hotellet. En del av de andre journalistene her gikk ned til sjøen for å bade skjønner du - så jeg tok en tur på egenhånd.

- Hva, har du ikke med badebuksa?

- Nei, for pokker. Jeg er da på jobb. Jobben min er å kjøre bil - ikke å bade. Så Speedoen ligger igjen hjemme. Også av hensyn til omgivelsene...

Rått infoteinmentsystem

- Men du - en ting til må jeg fortelle før vi legger på.

Dette imponerte Vegard stort. Ikke utengrunn.
Dette imponerte Vegard stort. Ikke uten grunn.

- Å, hva da?

- Jo denne bilen har et helt vanvittig rått infotainment-system. En skjerm på hele 12,3 tommer og med vanvittig oppløsning og helt utrolig bra grafikk.

- Den er plassert i instrumenthuset og ikke i midtkonsollen som er vanlig. Skikkelig kult altså.

Under 500 000 kroner

- Hva koster bilene når de kommer til Norge?

- Vanlig TT starter på 498.000 kroner, om du vi ha TTS,  må du ut med 750 000,-. Det forventes at et sted mellom 30  og 40 biler skal selges i Norge i året, forteller Vegard. 

Audi TT Roadster: Dyr som ny - nå er den billig

 

Laster inn forumet...