
Nei - denne får ikke vi nordmenn kjøpe lenger
Men Toyota HiAce lever videre i beste velgående.

Det var tilløp til landesorg da Toyota HiAce forsvant for et par år siden. Det var også tilløp til panikk for å sikre seg de siste eksemplarene av den trofaste varebil-sliteren blant kundene.
Ryktene gikk om at biler ble kjøpt opp og "satt på vent" for senere bruk - når dagens utgave en eller annen gang ble utslitt.
Bilen vil ikke bli erstattet, het det den gangen fra Toyota. Det stemte - i alle fall nesten. HiAce ble etter hvert fulgt opp av langt mer moderne Toyota Proace i Europa.
Les vår test av Toyota Proace her

Norges mest solgte i 30 år
I løpet av de 38 årene HiAce ble solgt i Norge, var den årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen. Nesten utrolig!
Over 110.000 eksemplarer fant veien til Norge i disse årene. Det var nye avgasskrav som til slutt ble spikeren i kistelokket for HiAce.
Lever videre
Men Toyota HiAce lever fortsatt i aller beste velgående og er en stor suksess mange steder rundt om i verden.
Så stor at man innen årets modell gjorde en oppgradering av bilen. Vi snakker om nye hovedlamper, grill og frontfanger. Innvendig er nytt førersete på plass og nytt fire-eiket multifunksjonsratt, samtidig som bilen har fått varsler om manglende sikkerhetsbeltebruk på både fører- og passasjersiden.
Bjørn har hatt 500 Toyota HiAce
Det er en grunn

Men, som alltid, det er en grunn til at ting er som de er. Også her. Om du ser på bilen på bildene en gang til, så ser du at den ikke likner på noen HiAce som har blitt solgt i Norge noen gang. I alle fall ikke utenpå.
Under det nyere skallet finner vi nemlig gammel HiAce. Skikkelig gammel også. Bilen bygger nemlig i bunn og grunn på den generasjonen av varebillegenden som gikk fram til 1995.
Med knærne som airbag
Den typen den der knærne til fører og passasjer utgjorde det nærmeste man kom en airbag og hvor motoren var å finne mellom setene.
Grunnen til at bilen ikke selges i Norge - eller Europa - er selvfølgelig for dårlig sikkerhet. Hva som nå finnes i motorkassa mellom setene vet vi ikke, men mye tyder vel på at "maskinisten" her ikke klarer hverken Euro 5- eller 6-kravene.

Kanskje er det like greit...
Så på sett og vis et det vel med det greit at den er borte fra våre veier. På den annen side er det jo alltid litt morsomt å observere forskjellene rundt om i verden - også med et bil-perspektiv.
Bilen selges nå primært i Østen og i Australia, etter det vi forstår.
Les mer om de forskjellige HiAce-generasjonene her:

Primitiv - men gull for familien

Pickupen som kjører fra de fleste

Dette blir oljesjeikenes nye favoritt

Se hvem som gjør varebil-comeback

Denne nybilen får du til nesten halv pris
