Mercedes AMG C63 blir en avsindig rask kjøremaskin - men S-varianten blir ENDA råere ... For første gang får altså C-klassen en S-variant av AMG-versjonen.
Mercedes AMG C63 blir en avsindig rask kjøremaskin - men S-varianten blir ENDA råere ... For første gang får altså C-klassen en S-variant av AMG-versjonen.

Familiebilen som kjører fra de fleste sportsbilene

Mercedes tråkker til. Skikkelig!

annonse

Vi har kjørt nye BMW M3 på Rudskogen, og ble nærmest religiøs umiddelbart. Aldri har vi kjørt en personbil som så til de grader føles "hjemme" på racerbane. 

Men den får snart en svært brysom konkurrent. Mercedes ligger så avgjort ikke på latsiden om dagen, og nye C-klasse er midt i lanseringen. Nå er bilder og fakta om den nye versting-versjonen ute også - det vil si, de TO verstingversjonene. 

Ja, for nå er ikke "bare" AMG nok lenger...

Les også: Tro det eller ei - prisen er mer enn halvert

S for sykt?

I hysteriet om å ha de raskeste og råeste bilene må selv AMG-modellene få spesialversjoner. En skulle jo kanskje tro at de 475 hk som finnes i AMG C63 (ja, navnet er endret, fra C 63 AMG) skulle rekke i massevis. Det holder for eksempel til å gi 0-100 km/t på 4,0 sekunder, ett tiendel mer for stasjonsvogn.

Men neida, det trengs en versting av verstingen også. Den får en liten S som anheng. Bortsett fra denne heller diskret tilleggsbetegnelsen ser du knapt forskjell på de to bilene - men det er bare til du sjekker vognkortet.

Med sorte felger, røde bremsecalipre, stylingskjørt, diffusor og fire endrerør begynner det å bli mindre og mindre diskretstyling på AMG-bilene.
Med sorte felger, røde bremsecalipre, stylingskjørt, diffusor og fire endrerør begynner det å bli mindre og mindre diskretstyling på AMG-bilene.

Les også: Direktørbilen som fliser de meste ...

Effektbombe!

For S-en får nemlig griseville 510 hk og et dreiemoment på 700 nm fra den samme 4-liters V8-motoren som har pustehjelp fra en dobbelt turbo. 

Den salgs galskap må en jo bare applaudere, synes vi. Selv om vi skjønner at noen fortsatt fnyser av å gå bort fra motorer som er selvpustende ...

Men for å sette effektuttaket litt i perspektiv: Dette er altså betydelig høyere effekt enn det BMW M3 har å by på - med sine, i denne sammenheng, litt pjuskete 430 hk.

Men det skal sies at ytelsene til BMW-en likevel er helt på høyden. 

Interiøret i AMG-modellene kan fort bli litt tungt og mørkt - da hjelper det med røde detaljer.
Interiøret i AMG-modellene kan fort bli litt tungt og mørkt - da hjelper det med røde detaljer.

Les også: AMG - disse bokstavene står for mye moro

Ikke noe hytteracer

Mercedes har valgt å kunne tilby E-klassen med drift på alle fire hjulene i den verste AMG-utgaven. For C-klassen er det imidlertid kun bakhjulstrekk som gjelder inntil videre. Så du får velge en annen bil opp til hytta i påsken.

C 63 AMG blir en av verdens sprekeste stasjonsvogner ... Mercedes gjør ellers som BMW - og bruker turbo i stedet for sugemotor i sin nyeste versting.
C 63 AMG blir en av verdens sprekeste stasjonsvogner ... Mercedes gjør ellers som BMW - og bruker turbo i stedet for sugemotor i sin nyeste versting.

Girkassen er en oppdatert sjutrinns AMG Speedshift- med girhendler på rattet, naturligvis.

Forøvrig er AMG-bilene blant annet senket 25 mm sammenlignet med en vanlig C-klasse og det er naturligvis større bremser.

Når det kommer til styling, viser også Mercedes at de i stadig større grad bryter med det å være diskret - og i stedet begynner å bli ganske så jålete og utagerende. Men det er vanskelig å nekte for at det ser bra ut. 

Les testen av Mercedes billigste AMG-modell her

Salget åpner i februar

Én viktig ting Mercedes har som BMW ikke har - er at AMG C63 leveres som stasjonsvogn også. Gode nyheter for alle som har dårlig tid når barna skal leveres i barnehagen!

De nye AMG-modellene vises offisielt på bilutstillingen i Paris i oktober - mens salget starter i februar. 

Les også: Ny Mercedes: Mye bedre og mye billigere

 

 

Laster inn forumet...