Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo har ingen elbiler - men de har en råsprek, ladbar hybrid-modell med svært lave utslipp. Problemet er at selv om denne er aldri så miljøvennlig, er avgiftssystemet i Norge slik at det kun er elbiler som slipper helt unna moms og avgifter.

Dermed blir den ladbare V60 Plug-in Hybrid, med 285 hk, kostbar i Norge. 600.000 kroner er startprisen.

Men nå tar Volvo utradisjonelle grep. De tilpasser nemlig en bil kun til det norske markedet, skriver Dagens Næringsliv.

Les også: Hybrid: Nå begynner dette virkelig å ta av

100.000 kroner billigere

I den nye modellen vil dieselmotoren trimmes ned fra 215 hk til 163 hk. Kombinert med elmotoren vil den nye modellen få en samlet effekt på 240 hk. 

I tillegg senker Volvo prisen tilsvarende effektavgiften - og resultatet er at V60 som ladbar hybrid nå blir 100.000 kroner billigere, skriver Dagens Næringsliv.

Prisen på den nye modellen blir like i underkant av 500.000 kroner - da får du stasjonsvogn, automatgir og 4x4 - kombinert med lavt utslipp og lavt forbruk.

Les vår test av Volvo V60 Plug in hybrid her

Lønner seg ikke

Etter påtrykk fra avdelingen i Norge, har Volvo bestemt seg for å lage en modell som kun skal selges i Norge.

At en bilprodusent tar slike grep er mildt sagt uvanlig. Det norske bilmarkedet er så lite, at det rent økonomisk neppe svarer seg å tilpasse produksjonen.

Administrerende direktør for Volvo Personbil Norge, Øystein Herland, vil ikke ut med hvor mye dette koster.

- Men det er ingen hyggelig businesscase, for å si det slik. Det koster penger, som normalt deles på globale volumer, mens her skal det kun deles på et norsk volum, påpeker han ovenfor DN.

Les også: Salgsmålet på råsprek Volvo dobles

8. oktober legges det fram et nytt statsbudsjett. Og det er knyttet stor spenning til hvilke grep som blir gjort rundt avgiftene på bil - og da spesielt elbiler og hybrid/ladbare  hybrider.

- Jeg håper og tror det blir tatt grep som gjør det mer gunstig å kjøre ladbare hybrider. Det tror jeg faktisk i sum er det mest miljøvennlige alternativet vi har akkurat nå, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Bagasjerommet i den ladbare hybriden er mindre enn i strandardutgaven, for å gjøre plass til batterier og elmotoren. Det krymper fra 430 liter til 305 liter. Men selv om tallene ser ganske dramatiske ut, er det i praksis ikke all verdens forskjell på plassen.
Bagasjerommet i den ladbare hybriden er mindre enn i strandardutgaven, for å gjøre plass til batterier og elmotoren. Det krymper fra 430 liter til 305 liter. Men selv om tallene ser ganske dramatiske ut, er det i praksis ikke all verdens forskjell på plassen.

Les også: Firehjulstrekkere blir stemplet som miljøverstinger