
200 ansatte hos Saab får sparken
Det tilsvarer over halvparten av de fabrikk-ansatte.

Krisen hos "nye" Saab går fra vondt til verre.
Fabrikken i Trollhättan har nå stått helt stille siden mai.
Eierselskapet NEVS fikk i slutten av august konkursbeskyttelse - som skal skjerme dem fra kreditorene mens de jobber med å finne en løsning på problemene.
Klarte ikke å betale
Først og fremst handler dette om at kassen er tom. NEVS skylder på samarbeidspartnere som ikke har oppfylt sine lovnader.
Da produksjonen stanset, var det fordi selskapet ikke klarte å betale underleverandørene sine - dermed fikk de heller ikke deler til å bygge flere biler.
Les mer: Saab-produksjonen stopper - mangler penger
Ender med oppsigelse
Nå er det kjent at NEVS har varslet 200 av sine ansatte om oppsigelse. Det tilsvarer mer enn halvparten av arbeidsstyrken i produksjonen.
Av de til sammen 550 ansatte i NEVS, jobber rundt 360 med produksjon. De har ikke hatt særlig mye å gjøre de siste månedene, og nå ender det altså med oppsigelse for så mange som 200 av disse.
Viste fram elbilen som - kanskje - skal bli redningen
Skylder 400 millioner
Hjemme i Sverige blir dette sett på som et veldig dårlig tegn i forhold til om NEVS noen gang skal klare å få i gang produksjonen igjen.
Skal de bygge biler i Trollhättan, må de også ha kvalifisert arbeidskraft. Samtidig er det naturligvis ikke mulig for selskapet å betale ut lønninger i lang tid uten å ha noen inntekter.
Det ble anslått at NEVS hadde en gjeld på rundt 400 millioner svenske kroner da de ble innvilget konkursbeskyttelse.
Får ikke kalle bilene Saab
NEVS skal ifølge flere uavhengige kilder være i kontakt med to selskaper med tanke på samarbeid: De to skal være indiske Mahindra, og kinesiske Dongfeng.
Men en løsning her har trukket i langdrag. Etter hvert som tiden går, er det også klart at eventuelle samarbeidspartnere får stadig bedre kort på hånden. NEVS må ha friske penger inn, hvis ikke er konkurs eneste utvei.
I forbindelse med at de søkte konkursbeskyttelse, mistet selskapet også retten til å bruke Saab-navnet på bilene sine. Det er uklart om de kan få det tilbake hvis de får i gang driften igjen.
Vinterbil med særpreg - men tør du?

Elbilen som skal redde Saab

Det viktigste når vi skal kjøpe bil

Dette var ekte drømmebil
