
Eksotisk og råsprek - nå har du råd til sportsbil
Denne finner du ikke mange av ...

Drømmer du om en italiensk sportsbil å sette i oppkjørselen, men har ikke råd til Ferrari eller Lamborghini? Da har vi et morsomt lite forslag til deg - ikke bare er den råsprek, men denne sjeldenheten ble kjøpt ny i Norge og har garanti helt fram til 2016.
Vi snakker om en 2011-modell Alfa Romeo Giulietta - Alfas konkurrent i Golf-klassen - med en heftig turbo-matet bensinmotor, rå lyd, store, mørke felger og illrødt skinninteriør.
Alfa-entusiast? Her er det MYE godt stoff for deg ...
Dyr som ny ...
Giulietta QV 235 er altså en liten råtass - og byr dessuten på noe av det kuleste designet i sin klasse. Her har Alfa Romeo truffet spikeren på hodet - igjen.
Det er trolig ikke solgt flere med akkurat dette motoralternativet nye i Norge - og prisen var rundt 600.000 kroner med rubb og stubb av ekstrautstyr inkludert.
Nå er prisantydningen 380.000 kroner - og når du ser hva du får for disse pengene er det ikke ille.

Les vår test av Alfa Romeo 159 her
Ikke heeelt Ferrari - heldigvis
Ok, helt i Ferrari-klassen er den ikke, for denne vil nemlig kunne kjøres uten at den går i stykker før du har kommet deg ut av oppkjørselen. Den krever heller ikke service til 100.000 kroner for å skifte olje.
Nei, Alfa Romeo har kanskje ikke verdens beste rykte med tanke på driftssikkerhet de heller. Men det har heldigvis vært en klar bedring de siste årene.
Og når det fortsatt er en god periode igjen på garantien, er det jo grunn til å glede seg ekstra.
Da Alfa Romeo lanserte ny modell - ringte de Broom-Benny
Sportseksos
I annonsen står det at denne bilen tidligere er eiet av teknisk sjef i Alfa Romeo Norge - med mange oppgraderinger i tillegg til ekstrautstyret. Det nevnes blant annet Bilstein/Eibach dempere/fjærer som er godkjent av biltilsynet - og Ragazzon sporteksos med sportskatalysator. Sistnevnte skal sørge for ytterligere 15 hk fra de originalt 235.

Det følger også med en tuningboks fra Novitech, som ikke er montert. Med denne på plass, har du brått ytterligere 35 hk til å rutte med. Men husk at den da må "registreres" med ny effekt om du skal følge loven, noe som blir dyrt. Dessuten er nok ikke garantien like trygg om du skulle fikle for mye med motoren.

Her kan du lese mer om Giulietta
Krefter nok
Men vi vil tro at 250 hk duger i massevis i denne bilen. Alt fra fabrikken fikser den 0-100 km/t på 6,8 sekunder - og har en toppfart bare 8 km/t unna 250 km/t.
Likevel klarer den seg med et beskjeden forbruk. 0,58 l/mil skal være mulig på langkjøring, og oppgitt blandet forbruk er 0,76 l/mil.
Bilen har rullet beskjedne 61.000 kilometer - og har nylig vært inne til service. Alle servicene er gjort hos merkeforhandler.
Vi har naturligvis kjørt Giulietta - om enn ikke med akkurat denne motoren. Og kan skrive under på at dette er en morsom bil. Den skulle ideelt sett hatt bakhjulstrekk - men klarer seg også bra med forhjulstrekk.
Bruksbil
Forøvrig er det en helt greit bruksbil. Plassen er bra, selv om baksetene egner seg best til de som ikke er over 170 cm.
Bagasjerommet er på 350 liter, som er omtrent på nivå med Golf fra den samme perioden.
Men her er altså et alternativ som er langt mer særegent og som har utstråling du ikke finner maken til blant konkurrentene. Ekte, italiensk sportsbil - hvor ofte finner du det med gjeldende nybilgaranti til denne typen priser?

Les også: - Nei, dette er ingen bruktbil fra helvete!

De har gått med underskudd de 10 siste årene

Diktator-vrak solgt for fantasipris

Snart har de bare en eneste bilmodell igjen

Fred (42) først med BMWs mest banebrytende sportsbil!

Kul sportsbil til 20 000 kroner

Snart gjør entusiast-merket comeback
