Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Neste år er det klart for en helt ny luksusbil fra Aston Martin. Da skal de nemlig tørke støv av det legendariske Lagonda-navnet (originalen kom tilbake i 1976) – og lansere det som blir en av verdens mest eksklusive biler.

Nå er de i gang med å teste hvordan den takler ekstrem hete. I samme slengen har de offentliggjort bilder av bilen, de første publisert på nettsiden til Oman Air. Det var nemlig de som sørget for flytransport av bilene til stekende sol og temperaturer melom 30 og 50 grader.

Dette må du bare se - og ikke minst høre!

Håndlages

Og valget av teststed er heller ikke tilfeldig. Lagonda skal nemlig kun selges i Midt-Østen.

Og det holder ikke bare å ha adresse der – nei, her trenger aktuelle kunder en invitasjon fra Aston Martin før de får kjøpe!

Så er det også snakk om et høyst begrenset antall biler, alle håndlaget ved fabrikken i Gaydon, England.

Det er dimensjoner over det når Aston Martin lager ny luksus-sedan.
Det er dimensjoner over det når Aston Martin lager ny luksus-sedan.

Aston Martin DB7: Har tapt seg mye pris i bruktmarkedet

Røper ikke prisen

Selv om prosjektet altså har kommet langt, vil ikke Aston Martin selv si noe om prisen. De nøyer seg med å fastslå at den vil stå i forhold til bilens ”eksklusivitet, kvalitet og luksuriøse natur”.

Bilen skal bygges på samme plattform som dagens Aston Martin-modeller, det er ventet at den vil få en 5,9-liters V12-er under panseret, det er samme motor som vi i dag kjenner fra Rapide S. Det betyr en aksellerasjonstid fra 0-100 km/t på rundt fem sekunder, kanskje også rett i underkant.

Står på egne bein

At den bare skal selges i Midt-Østen, forklarer Aston Martin med at de har registrert et spesielt ønske for modellen fra denne kanten av verden.

Samtidig er det ingen hemmelighet at kjøpekraften er god, dette er neppe kjøpere som pruter på prisen!

Etter at de ble solgt fra sin tidligere eier Ford, har Aston Martin stått på egne bein, uavhengig av samarbeid med større bilprodusenter. Men i framtiden får de blant annet tilgang på deler og teknologi fra Mercedes, noe som blir ansett som svært viktig for at de skal kunne utvikle helt nye bilmodeller.

Aston Martin har også laget verdens dyreste småbil - les mer her:

Her testes den i Oman - denne delen av verden er da også stedet målgruppen for nye Lagonda bor.
Her testes den i Oman - denne delen av verden er da også stedet målgruppen for nye Lagonda bor.

Topp 5: Bilene til James Bond

Laster inn forumet...