Eksklusivt intervju med Nico & Vinz: – Hvis du tar USA, tar du som regel hele verden

Nico & Vinz ble til i et miljø hvor de turte å drømme og å ha troen på seg selv. Hør hvordan det hele startet i dette eksklusive intervjuet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nicolay Sereba (23) og Vincent Dery (23) vokste opp i et miljø på Holmlia og Lambertseter i Oslo, hvor ungdommene ikke var redde for å ha drømmer og ambisjoner.

– På Holmlia var det veldig prestisjefylt å klare å oppnå de drømmene, forteller Nicolay Sereba, bedre kjent som Nico i duoen «Nico & Vinz».

I et lengre intervju i en dokumentar kalt «Nye forbilder», forteller den kjente duoen om hvordan det hele startet – mye takket være barndomsvenn og manager Amanuel Kidane.

Se hele intervjuet øverst i artikkelen

Hjernen bak 

Allerede som 19-åring hadde Kidane, bedre kjent under navnet Aman, startet opp plateselskapet «5 Star Entertainment». 

Med Aman i front har Nico & Vinz, tidligere kjent under navnet «Envy», opplevd enorm suksess.

– Det var jeg og en kompis som begynte å satse på «Envy» og investere i dem, sier Aman om hvordan hvordan det hele startet i 2009.

TV 2 har fått tilgang på et eksklusivt utdrag av et lengre intervju med stjerneduoen og manageren deres fra organisasjonen «VIBRO – Vi bryr oss» som i en serie kalt «Nye forbilder» tar for seg unge, norske rollemodeller med flerkulturell bakgrunn som har blitt en inspirasjonskilde for andre ungdommer.

Det begynte med en russelåt

Nicolay og Vincent ble presentert for hverandre etter at Aman og Vincent lagde en russelåt sammen.

– Så foreslo han at Vincent og jeg burde jobbe sammen, fordi han mente vi var de beste han hadde jobbet med, sier Nicolay og fortsetter:

– Det var først bare et lite prosjekt, men så ble vi etterhvert en gruppe.

I desember 2010 kom mixtapen «Dreamworks: Why not me?» ut gratis på internett. Kort tid etterpå ble de utropt til Ukas Urørt på NRK P3.

– Det var en veldig naturlig prosess, vi trivdes så godt sammen, sier Nicolay. 

Fra «Urørt» til USA

2011 var året hvor de virkelig merket gjennombruddet. Sammen med produsenten Nasty Kutt lagde de låta «One song», som etter kort tid lå på topp på hele Norges radiolister. Musikkvideoen vant de så en Spellemannspris for. 

Etter dette gikk de i studio med manager Aman for å lage debutalbumet på deres eget plateselskap «5 Star Entertainment». Albumet fikk navnet «The Magic Soup And The Bittersweet Faces» og ble sluppet 27. april 2012 på Rockefeller.

Etterpå har det gått videre rett til topps. Manager Aman fikset i fjor guttene platekontrakt med det enorme plateselskapet Warner Bros USA.

– De kommer til å sørge for lansering i hele verden. De ser samme potensialet som jeg har sett veldig lenge. Det kommer til å sørge for at alle i verden får høre musikken, sier Aman stolt. 

Til hele verden

Nico & Vinz ligger høyt oppe på Billboard Hot 100 med låten «Am I Wrong», som også er den mest spilte låten i hele USA.

Akkurat som Ylvis-brødrene, ble også Nico & Vinz denne uken invitert som gjester til talkshow-dronningen Ellen DeGeneres.

– Nå er vi der inne. Nå er vi i USA, sier Nicolay.

– Hvis du klarer å ta USA så klarer du som regel å ta hele verden, fortsetter han.

– Det er veldig mange artister som har hatt platekontrakt før, men som du aldri har hørt om. Så det er en veldig fin mulighet, sier Vincent.

Tro at ting er mulig

Men tilbake der det hele startet. På Holmlia og Lamberseter. Både manageren Aman og Nicolay er oppvokst på Holmlia, hvor de har sett flere ungdommer gjøre det stort i livet.

– Vi pompet oss opp til å tro at ting var mulig. Det er ikke bare jeg, Aman og Vincent som er sånn, men mange av vennene våre rundt omkring i østkantmiljøet har oppnådd veldig mye store ting, sier Nicolay om det å vokse opp på Holmlia.

Organisasjonen VIBRO ønsker å belyse dette, og skal i løpet av 10 episoder vise fram unge og suksessrike nordmenn med flerkulturell bakgrunn. 

– For oss var det viktig å bevise at vi også kunne gjøre noe stort. Vi kunne få til akkurat det vi vil. Jeg vet ikke helt akkurat hva det kommer av, men veldig mange på Holmlia har den mentaliteten, sier Nicolay.

Foreløpig har organisasjonen laget fire episoder, som du kan se her.