Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen biler produseres i millioner av eksemplarer – alle prikk like, kjønnsløse og blottet for både sjel og sjarm. Mens atter andre er produsert i svært begrenset opplag, er håndbygget og hvor det knapt finnes to helt like eksemplarer.

Bilen på disse bildene tilhører definitivt sistnevnte kategori.

Og nei – det er IKKE en Jaguar, men en Lynx Eventer. Jaguar-likheten kommer fra at den baseres på den lekre coupeen Jaguar XJS med 5,2-liters V12 motor. Totalt ble det bygget bare 67 biler.

Dette er omtrent som et førsdagsstempel for bilkjennere ogsamlere. Foto: Silverstone Auctions
Dette er omtrent som et førsdagsstempel for bilkjennere og samlere. Foto: Silverstone Auctions

Dette er Jaguaren som egentlig ikke finnes

Som et førstedags-stempel

Akkurat som når det for frimerkesamlere er et lite trofe å ha merker med førstedags-stempel, så er det for en del bil-kjennere ekstra stas å ha den aller første produserte av en modell i garasjen.

Hører du til i denne kategorien, må du ta deg en valium før du leser videre.

Dette er nemlig den aller første produserte av de sjeldne og eksklusive Lynx Eventer som ble produsert. Den har chassisnummer #0002! (Nr. #0001 var kun en prototype)

Skal selges

Og – ja, da den skal selges … Det er det anerkjente Silverstone Auctions som står for salget som finner sted om kun kort tid. Vi snakker 20. september – så du rekker akkurat å sjekke at du har penger på kontoen din før du legger inn bud.

Prisen de forventer å oppnå er et sted mellom 25.000 og 30.000 pund, noe som tilsvarer rundt 300.000 norske kroner. Det er slett ikke så ille for en såpass sjelden bil – som attpåtil er den aller første produserte.

Lynx Eventer er håndbygget og baseres på Jaguar XJS.
Lynx Eventer er håndbygget og baseres på Jaguar XJS.

Har stått i 15 år

Vi må bare skynde oss å legge til at den aktuelle bilen har stått lagret i 15 år og har behov for å bli restaurert. Bilen er for øyeblikket heller ikke kjørbar, men det skal ha blitt gjort betydelig påkost før den ble parkert.

Alt sammen dokumentert, med bilder og kvitteringer. Disse reparasjonene skal ha blitt utført på autorisert Jaguar-verksted.

Historikken til denne spesielle bilen skal også være veldokumentert. Alt fra service-kvitteringer, magasinartikler, postere med bilder av nettopp denne bilen, servicebok og instruksjonsbok etc. følger med ved salget.

Lekker? Lynx fikk i alle fall mye skryt for designet.
Lekker? Lynx fikk i alle fall mye skryt for designet.

Gammel Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?

Longroof coupe?

Det kan kanskje synes merkelig for noen å ta en vakker coupe og bygge den om til stasjonsvogn? Med bare tre dører blir ikke den praktiske gevinsten all verden heller. Men britene har jo som kjent mye rart for seg og dette med Shooting Brakes som biltypen kalles, har de rike tradisjoner på.

Et annet og langt tøffere navn er longroof coupe.

Uansett er plassen nå stor nok til å romme et par skikkelige golfbager, eller det man trenger for en helg på jakt. Begrepet Shooting Brake kommer faktisk fra den gang men dro på jakt med spesialtilpassede hestevogn. Det er noe med briter og tradisjoner …

Her er originalen – Jaguar XJS fra 1979. Legg merke til atLynx også valgte å bruke et fly som kulisse i toppbildet. Neppe helt tilfeldig …
Her er originalen – Jaguar XJS fra 1979. Legg merke til at Lynx også valgte å bruke et fly som kulisse i toppbildet. Neppe helt tilfeldig …

Ser fabrikkbygget ut

Lynx fikk i sin tid mye skryt for sin Eventer. Ofte  ser ombygde biler nettopp ut som ombygde. Her derimot, ser bilen ut som om den kunne vært designet slik fra fabrikken.

Dessuten klarte Lynx å gjøre bilen lettere, i dette tilfellet er Eventeren raskere enn den original XJS.

Motoren er som allerede nevnt en 5,3-liter V12  og gjør 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Toppfarten er på 230 km/t med automatgir. Lynxen er altså enda litt raskere…

Jaguar E-Type: Slik sto verdens vakreste bil – i 18 år

 

Laster inn forumet...