Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn spiser i snitt to teskjeer salt hver dag. Det er dobbelt så mye som vi bør få i oss.

Høyt saltinntak kan føre til høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Hjerte- og karsykdommer er den vanligste dødsårsaken i befolkningen.

Nå vil helsemyndighetene ha oss til å spise mindre salt. Målet er å få ned saltinntaket med 15 prosent innen 2018 og 30 prosent innen 2025.

– Målet på lang sikt er å halvere saltinntaket til fem gram per dag, sa helsedirektør Bjørn Guldvog under en presentasjon torsdag.

Får i oss mer enn vi tror

En undersøkelse viser at mange er klare over helsefarene ved å spise for mye salt. Samtidig har folk ingen anelse om hvor mye salt de faktisk spiser. Helsedirektoratet tror folk ikke er oppmerksomme nok på at «vanlig» mat inneholder mye salt.

Mat som er bearbeidet av industrien er den viktigste kilden til salt i kostholdet. Bearbeidede kjøttvarer som salami, pølser, kjøttdeig og pålegg bør folk være obs på.

Brød og kornpdoukter inneholder også mye salt, og selvsagt snacks, potetgull og kjeks. Ost er også en betydelig kilde til salt.

<div class="" id="ext-gen1562"><span data-lab-bold="bold" class="bold" id="ext-gen1624">Her er Henrik J. Henriksens oppskrift på en supergod fiskerett nesten uten salt:&nbsp;</span><br><br>Til fire personer:</div><div class="" id="ext-gen1561"><br></div><div id="ext-gen1497" class="">400 gram hvit, mager, vill fisk <br>(torsk, lyr, hyse, kolje og flyndre egner seg bra)</div><div id="ext-gen1498" class="">2 dl ferskpresset limejuice</div><div id="ext-gen1502" class="">150 g tomat</div><div id="ext-gen1501" class="">100 g agurk</div><div id="ext-gen1500" class="">50 g selleri</div><div id="ext-gen1499" class="">50 g løk</div><div class="" id="ext-gen1503">Chili og koriander etter egen smak</div><div class="" id="ext-gen1505"><br></div><span data-lab-italic="italic" class="italic"><div class="" id="ext-gen1504">Skjær fisken i små biter og mariner den i limejuicen i 20 minutter. <br>Hell av limejuicen, men spar den. <br>Finhakk alle grønnsakene, bland og tilsett litt og litt limejuice til blandingen er passe syrlig. Smak til med litt salt helt til slutt.</div></span>

– Sjekk innholdsdeklarasjonen og se etter varer med lite salt. Det er stor variasjon blant bearbeidede kjøttvarer. Et annet råd er å lage mat fra grunnen av. Da har man mye bedre kontroll på saltinnholdet. Og bruk mer grønnsaker, oppfordrer avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet.

Flere land, som Finland og Storbritannia, har klart å få ned befolkningens saltforbruk betraktelig og ser store helsegevinster som følge av det.

Kuttet alt salt en uke

Henrik J. Henriksen er matskribent, kokk og driver restauranten Taco republica i Torggata. Han mener saltinntak er en vanesak og at det ikke er noen sak å redusere saltinntaket.

Selv satte han seg på en saltfri diett i en uke. Etter det sank saltbehovet kraftig.

Et mindre drastisk råd er å vente med å salte maten.

– Ha i salt helt til slutt når du lager mat. Har du i salt i starten, vil det overdøve andre smaker, sier Henriksen.

– Mitt tips er å pushe chili og syre. Da trenger man forbausende lite salt. Jeg lagde 100 tostadas i sted og brukte 1,5 teskje salt, sier Henriksen.

SALTFATTIGE FRISTELSER: Lite salt trenger ikke å bety lite smak, demonstrerte Helsedirektoratet torsdag. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
SALTFATTIGE FRISTELSER: Lite salt trenger ikke å bety lite smak, demonstrerte Helsedirektoratet torsdag. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2