Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lanseringen av andre generasjon XC90 har så langt vært en suksess for Volvo.

Interessen for bilen har vært stor. Og da de la ut en førserie på 1927 eksemplarer ( First Edition) til salgs bare på internett, ble bilene revet bort på kort tid.

Nå har Volvo også akkurat sluppet de aller første bildene av det som blir tøffing-utgaven, nemlig XC90 i R-Design.

Ha noe ekstra

Volvo har hatt suksess med R-Design-utgaver på flere av sine utgaver de siste årene. På en modell som XC90 er det grunn til vente at mange kunder både ønsker en bil som skiller seg litt ekstra ut - og er villig til å betale for det.

For dem tilbyr Volvo en stylingpakke som klart skal vise at dette ikke bare er en "vanlig" XC90.

Endringer i grill og frontspoiler er blant R-design-elementene i fronten.
Endringer i grill og frontspoiler er blant R-design-elementene i fronten.

Noen har kjørt den allerede - og ble imponert

Mange detaljer

Det handler blant annet om endret grill, frontspoiler, egne lister rundt vinduene og egne 20-toms felger.

I R-Design får også XC90 matt sølvfargede speil og takrails i lys farge. Doble, integrerte potter bak skal fortelle de som kjører bak deg hva dette er.

Innvendig er det R-Design-detaljer på skinnseter og ratt. Disse går også igjen på girspaken, pedalene og gulvmattene. Ja, Volvo har også spesiallaget fjernkontrollen til nøkkelen, i R-Design.

Når XC90-en din har disse to merkene - da har du nok brukt langt mer enn startprisen 725.000 kroner på den!
Når XC90-en din har disse to merkene - da har du nok brukt langt mer enn startprisen 725.000 kroner på den!

Tøff lillebror - her er XC60 i R-Design

Fire utstyrsnivåer 

Nye XC90 går i produksjon i uke fem neste år. Den skal komme i fire forskjellige utstyrsnivåer. Det starter med innstegsmodellene Kinetic, deretter følger Momentum. 

Videre på rangstigen finner vi så Inscription og nettopp R-Design. Inscription er ifølge Volvo alternativet for de som vil ha "elegant utseende og en eksklusiv opplevelse" - mens R-Design handler om "en sporty og dynamisk aura".

R-Design er tingen for de som ønsker en litt tøffere og mer sporty XC90.
R-Design er tingen for de som ønsker en litt tøffere og mer sporty XC90.

Ambisiøse mål 

Når nye XC90 kommer til Norge i mars/april neste år, starter prisene på 725.000 kroner.

Det er faktisk 150.000 kroner ned i forhold til det første generasjon kostet mot slutten. 

Så har da også Volvo ambisiøse mål for nykommeren. De håper å selge 1000 eksemplarer i året. Hvis de lykkes med det, blir XC90 den klart mest solgte bilen i denne klassen her hjemme.

LES MER: Nye XC90 blir 150.000 kroner billigere

Doble, integrerte potter bak er blant elementene som skal fortelle omgivelsene at du har valgt XC90 i R-Design.
Doble, integrerte potter bak er blant elementene som skal fortelle omgivelsene at du har valgt XC90 i R-Design.

Slik får du gatas aller tøffeste SUV

 

Laster inn forumet...