Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du ha stjerne på panseret koster det litt mer enn gjennomsnittet. Men etterhvert som Mercedes har fått flere og flere prisgunstige modeller, har merket blitt mer folkelig enn noen gang.

Likevel sørger den tyske premiumbil-produsenten for å trylle fram noen biler som virkelig ikke er ment for folk flest, også. I skrivende stund er den desidert dyreste brukt-Mercedesen du kan få tak i her til lands en 2009-modell SL 65 AMG Black Series.

Les også: AMG - disse bokstavene står for mye moro

Brutal

SL, forkortelse for Sport Leicht, er en modellbetegnelse med lange tradisjoner. Det startet spektakulært nok tilbake i 1954 - med det som regnes som verdens første superbil. Den fikk tilleggsnavnet Gullwing - på grunn av dørene som åpnet seg oppover, som måkevinger.

Magien den bilen skapte har en aldri helt klart å gjenskape - men noen lekre SL-modeller har det blitt likevel. 2009-modellene er en av dem. Med AMG-motoren er den ekstra morsom - og Black Series-versjonen av den igjen et brutalt, brølende beist. 

Klikk her for å se hele annonsen

Denne hekken levner liten tvil om hva slags bil vi har med å gjøre. SL er brutal på alle måter - og designet gjør ingenting for å legge skjul på det.
Denne hekken levner liten tvil om hva slags bil vi har med å gjøre. SL er brutal på alle måter - og designet gjør ingenting for å legge skjul på det.

Slankekur

Eller hva sies til at V12-motoren på 6-liter, med twin turbo og 48 ventiler (!), byr på svimlende 670 hk. Dreiemomentet er på 1000 nm. 1000! Og alt dette skal bakhjulene plante i bakken.

Ikke en enkel oppgave - selv med 325/30/R20-dekk bak. Men hvis du trener lenge nok, skal den klare 0-100 km/t på 3,8 sekunder. 

Toppfarten er på 320 km/t. Burde holde det, altså.

Bilen er for øvrig stylet til det ekstreme - med enorme skjermbreddere, nye skjørt og fangere - og en regulerbar spoiler som dukker opp når du kjører fortere enn 112 km/t. 

Utover dette er også vekten betydelig redusert sammenlignet med en vanlig SL - blant annet takket være utstrakt bruk av aluminium.

Luksus innvendig - selv om dette nærmest er en racerbil på skilter.
Luksus innvendig - selv om dette nærmest er en racerbil på skilter.

Det sammenleggbare ståltaket som er vanlig på SL er forøvrig byttet ut et i vanlig tak. Du får altså ikke en cabriolet her.

Les også: Denne ødelegger frisyren din

Kan bli samlerobjekt

Noen utpreget vinterbil er det heller ikke. Bakhjulstrekk og et aldeles avsindig dreiemoment funker dårlig opp bratte bakker, enten det er is eller sørpeføre.

Men på flotte sommerdager, og ikke minst på et jevnt og fint underlag, kan du nok få noen uforglemmelige turer i denne bilen.

Den er for øvrig godt utstyrt også - med tanke på at den er et startnummer unna å være en ren racingbil. Tykke og gode sportsseter med massasje er på plass, navigasjon, blue tooth og stort stereoanleg hører også med.

Bilen har rullet 23.000 kilometer - så dette er en bil som bare er rukket å bli godt innkjørt. Og hvis du får tak i den nå og tar godt vare på den - er det absolutt en samlerbil-kandidat. 

Men til hverdags? Da bør du nok finne på noe heeelt annet ...

Mercedes SL - i flotte omgivelser utenfor San Fransisco.
Mercedes SL - i flotte omgivelser utenfor San Fransisco.

Les også: Mercedes CL65 AMG: Tro det eller ei - men prisen er mer enn halvert

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...