Verditap på BMW-råskinnet: 1,6 millioner!
Nå er det virkelig høstpris.
Det er ikke til å komme fra, høsten er i full gang. Tidenes sommer er på hell, bladene begynner å bli gule - og lave temperaturer på morgenen varsler at Kong Vinter om ikke så alt for lenge har tenkt å avlegge oss sitt årlige besøk.
Dermed er det nok en del som begynner å tenke på vinterføre, snø og frost - og kanskje ikke er helt i modus for en helrå BMW coupe med bakhjulstrekk og over 500 hk.
Og kanskje er det nettopp derfor du bør kjøpe nå?
BMW-interessert? Her finner du bruktbilguider, nybiltester, fakta-base og mye mer ...
Døende rase
M6 er en betegnelse som kan få BMW-entusiaster til å fråde såpass at det blir litt pinlig for alle parter. Det har imidlertid sin årsak - hovedsaklig knyttet til en fullstendig blendende motor.
Den selvpustende V10-eren er noe av det grommeste BMW har klart å trylle fram - og via en knapp i bilen endrer den helt karakter. I utgangspunktet sveiver den rundt med ikke akkurat usle 400 hk - men likevel forandrer den helt karakter når den får fart på de 107 ekstra hestekreftene.
Med "full pupp"-modus aktivert, spurter denne bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,6 sekunder - akkompagnert av et V10-hyl egnet til å gi frysninger.
Forøvrig er V10-motorer generelt, og de med fraværet av turbo spesielt, dessverre en døende rase.
Les vår bruktbilguide på BWM 6-serie her
Brutalt pristap
I 2006 kostet herligheten 2,2 millioner kroner. Nå har det skjedd ting med prisene i bruktmarkedet.
Akkurat nå ligger det ute et eksemplar som har gått knappe 70.000 kilometer.
Her er prisen nå redusert til under en tredjedel. 600.000 kroner, eller 599.000 for å være helt nøyaktig", er prisantydningen.
Da får du en bil i en sjelden blåfarge (Interlagos Blau Metallic), med karbontak, sorte 19" felger og en del ekstrautstyr.
Klikk her for å se hele annonsen
Har ikke alt ...
At den har "alt" utstyr, en vanlig overdrivelse i bruktbilannonser, er nok ikke riktig her heller.
Men den har i alle fall head up, SMG-automatgir, TV og stor navi og utvidet stereopakke - blant utstyret som mange BMW-folk synes er viktig.
I annonsen blir bilen for øvrig omtalt som strøken - med ny tilstandsrapport. Det er også skiftet differensial - og det er garanti på den nye.
Les vår test av nye BMW M5 her: Møtet med en helt - som nesten gikk galt
Kan medfølge garanti
BMW legger sjelen sin i M-bilene - og bygger dem med tanke på at de skal tåle å bli kjørt hardt med. Men siden differensialen her er blitt byttet, kan det nok være grunn til å sjekke bilen litt nøye.
Forhandleren som selger bilen opplyser at det kan følge med garanti på opptil to år. Og hvis du først tenker å kjøpe, så ville vi nok fått med det.
Dette er jo en bil som det ikke akkurat florerer av rundt omkring - og hvis noe ryker, er både deler og kvalifisert arbeidskraft kostbare greier.
Les også: Denne super-BMWen er bygget i Norge
Ikke billigst
For øvrig er ikke dette den billigste M6-en vi har sett på finn.no i år. Alt i vår var det en sort modell som først sto til 589.000 - og senere ble satt ned til 559.000 kroner. Det tyder på at det ikke nødvendigvis er helt enkelt å selge disse bilene. Her er både farge og utstyr viktig - ettersom kjøpere nok har en helt klart formening om hva de vil ha.
Men av de fem M6-ene av dette karosseriet som ligger ute i skrivende stund, er denne den klart rimeligste.
Les også: Disse bilene kan du spare mye penger på