Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke til å komme fra, høsten er i full gang. Tidenes sommer er på hell, bladene begynner å bli gule - og lave temperaturer på morgenen varsler at Kong Vinter om ikke så alt for lenge har tenkt å avlegge oss sitt årlige besøk.

Dermed er det nok en del som begynner å tenke på vinterføre, snø og frost - og kanskje ikke er helt i modus for en helrå BMW coupe med bakhjulstrekk og over 500 hk.

Og kanskje er det nettopp derfor du bør kjøpe nå?

BMW-interessert? Her finner du bruktbilguider, nybiltester, fakta-base og mye mer ...

Døende rase

M6 er en betegnelse som kan få BMW-entusiaster til å fråde såpass at det blir litt pinlig for alle parter. Det har imidlertid sin årsak - hovedsaklig knyttet til en fullstendig blendende motor.

Den selvpustende V10-eren er noe av det grommeste BMW har klart å trylle fram - og via en knapp i bilen endrer den helt karakter. I utgangspunktet sveiver den rundt med ikke akkurat usle 400 hk - men likevel forandrer den helt karakter når den får fart på de 107 ekstra hestekreftene.

Med "full pupp"-modus aktivert, spurter denne bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,6 sekunder - akkompagnert av et V10-hyl egnet til å gi frysninger.

Forøvrig er V10-motorer generelt, og de med fraværet av turbo spesielt, dessverre en døende rase. 

Innvendig er det sort skinn og pianolakk som gjelder. Litt mørkt, kanskje, men absolutt i tråd med hvordan mange vil ha interiøret i en slik bil. Og helt klart bedre tilpasset bilens karakter enn treverk ... Foto: Autosport AS
Innvendig er det sort skinn og pianolakk som gjelder. Litt mørkt, kanskje, men absolutt i tråd med hvordan mange vil ha interiøret i en slik bil. Og helt klart bedre tilpasset bilens karakter enn treverk ... Foto: Autosport AS

Les vår bruktbilguide på BWM 6-serie her

Brutalt pristap

I 2006 kostet herligheten 2,2 millioner kroner. Nå har det skjedd ting med prisene i bruktmarkedet.

Akkurat nå ligger det ute et eksemplar som har gått knappe 70.000 kilometer.

Her er prisen nå redusert til under en tredjedel. 600.000 kroner, eller 599.000 for å være helt nøyaktig", er prisantydningen.

Da får du en bil i en sjelden blåfarge (Interlagos Blau Metallic), med karbontak, sorte 19" felger og en del ekstrautstyr.

Klikk her for å se hele annonsen

Blåfargen på denne bilen er uvanlig. Faksimile fra www.finn.no.
Blåfargen på denne bilen er uvanlig. Faksimile fra www.finn.no.

Har ikke alt ...

At den har "alt" utstyr, en vanlig overdrivelse i bruktbilannonser, er nok ikke riktig her heller.

Men den har i alle fall head up, SMG-automatgir, TV og stor navi og utvidet stereopakke - blant utstyret som mange BMW-folk synes er viktig.

I annonsen blir bilen for øvrig omtalt som strøken - med ny tilstandsrapport. Det er også skiftet differensial - og det er garanti på den nye.

Les vår test av nye BMW M5 her: Møtet med en helt  - som nesten gikk galt

Kan medfølge garanti

BMW legger sjelen sin i M-bilene - og bygger dem med tanke på at de skal tåle å bli kjørt hardt med. Men siden differensialen her er blitt byttet, kan det nok være grunn til å sjekke bilen litt nøye.

Forhandleren som selger bilen opplyser at det kan følge med garanti på opptil to år. Og hvis du først tenker å kjøpe, så ville vi nok fått med det. 

Dette er jo en bil som det ikke akkurat florerer av rundt omkring - og hvis noe ryker, er både deler og kvalifisert arbeidskraft kostbare greier.

Les også: Denne super-BMWen er bygget i Norge

Ikke billigst

For øvrig er ikke dette den billigste M6-en vi har sett på finn.no i år. Alt i vår var det en sort modell som først sto til 589.000 - og senere ble satt ned til 559.000 kroner. Det tyder på at det ikke nødvendigvis er helt enkelt å selge disse bilene. Her er både farge og utstyr viktig - ettersom kjøpere nok har en helt klart formening om hva de vil ha.

Men av de fem M6-ene av dette karosseriet som ligger ute i skrivende stund, er denne den klart rimeligste.

BMW M6 byr på fire hissige eksosutblås på hekken - og et koffertlokk som er høyst omdiskutert. Kritikerne mente at den klumpete formen ødela de lekre coupe-linjene på bilen.
BMW M6 byr på fire hissige eksosutblås på hekken - og et koffertlokk som er høyst omdiskutert. Kritikerne mente at den klumpete formen ødela de lekre coupe-linjene på bilen.

Les også: Disse bilene kan du spare mye penger på

 

 

 

 

Laster inn forumet...