Fire eksospotter og en liten diffuser forteller de som kommer bak at dette ikke er noen hvilken som helst liten bil nummer 2.
Fire eksospotter og en liten diffuser forteller de som kommer bak at dette ikke er noen hvilken som helst liten bil nummer 2.

Dette er det kuleste Audi har gjort på lenge!

Mer moro er det vanskelig å få for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Hva er dette?

Audi har gitt nytt liv til den klassiske betegnelsen S1 - som tidligere ble brukt i forbindelse med legendariske rallybilen Audi Urquattro. En bil som satte standarden innen rallysirkuset på 80-tallet.

Og selv om det opp gjennom årene har blitt mange S-modeller, er dette altså den foreløpig minste. Naturligvis basert på A1. 

Vi digger at noen i Audi-systemet syntes det var logisk å dytte en helvill turbomotor på 230 hk i den vesle bilen, og sette den opp med sportsfjæring, firehjulstrekk og en råbarsk stylingpakke.

Hele greia er rett og slett en lekebil - det finnes ingen rasjonelle grunner til å skulle kjøpe et så trangt, upraktiskt og dyrt kjøretøy. Men likevel, etter en uke bak rattet var det nesten som om noen måtte bryte løs fingrene mine fra rattet med et brekkjern. Jeg ville ganske enkelt ikke levere den fra meg. 

Turtallsvillig motor er alltid moro - og når motoren i tillegg er råsprek og satt inn i en bil på størrelsen med en melkekartong, ja, så blir det moro da ...
Turtallsvillig motor er alltid moro - og når motoren i tillegg er råsprek og satt inn i en bil på størrelsen med en melkekartong, ja, så blir det moro da ...

Hvorfor? Les videre, så skjønner du kanskje mer...

Les også: Nå kan du redde denne Audi-klassikeren

Hvordan er den å kjøre?

Allerede etter de første minuttene bak rattet i denne bilen føler vi ganske enkelt pur lykke! En kunne kanskje argumentert med at bakhjulstrekk i stedet for Audis utmerkede permanente firehjulstrekk hadde økt kjøregleden enda et hakk. Og er det noe vi savner, så er det at den kjennes litt mer ut som en bakhjulstrekk når den presses litt skikkelig i svingene. Særlig på vått underlag.

Men alt i alt tror vi faktisk vi ville valgt 4x4 likevel. Det trengs ganske enkelt for å plante kreftene i bakken - og dette er en helårs morobil! 

En råbarsk og svært sjelden artsfrenden av typen lommerakett - som dukket opp på parkeringshuset. Fiat 500 Abarth.
En råbarsk og svært sjelden artsfrenden av typen lommerakett - som dukket opp på parkeringshuset. Fiat 500 Abarth.
Spesialfelger og bremsecalipre med S1-logo.
Spesialfelger og bremsecalipre med S1-logo.

Manuell girkasse, akkurat slik det skal være, liten i omfang og ingen overvekt å drasse på - som ødelegger akselerasjon, gjør det vanskelig å stoppe tidsnok eller hindrer den i å smyge seg rundt svingene som en katt. Og med trekk på alle fire hjulene får du virkelig utnyttet kreftene ut av svingen også. 

Som sagt - pur lykke, folkens!

Og siden det er minstemann - og ikke en "show off"-bil - får du også tommelen opp fra flere enn vanlig. Vi møtte en kar i en Fiat 500 Abarth i Sentrum parkeringshus i Oslo. Selv om vi aldri pratet sammen, var det som om vi nikket anerkjennende til hverandre - der vi satt i hver vår bittelille lommerakett.

Dette interiøret bidrar til å sette stemningen alt før du har trykket på startknappen. Tøft og intimt.
Dette interiøret bidrar til å sette stemningen alt før du har trykket på startknappen. Tøft og intimt.

Les også: Er det dyrt å ha firehjulstrekk?

Finest utenpå eller inni?

Utvendig er S1 håret opp mange hakk fra en standard A1. Men det er nok ikke alle som vil legge merke til den likevel. S1-logoen i grillen, en kraftig takspoiler, de røde bremsecaliprene med S1-logo - samt fire potente enderør er det som virkelig avslører hvilken liten råtass det er snakk om.

Sportssetene kunne hatt litt lengre sitteputer.
Sportssetene kunne hatt litt lengre sitteputer.

Med litt knall farge, slik som testbilen, drar den til seg noen blikk. Og bilkjennere gliser og peker. De skjønner at dette er noe utenom det vanlige.

Interiøret står ikke noe tilbake. Her er det skikkelig gjennomført, med sportslige seter, rødlakkert rygg på forsetene, rød ring rundt startknappen - og ellers en rekke iltre, røde detaljer dandert rundt om i kupeen. Lekkert her også.

Vi savner riktignok å ha menyhjulet til infotainmentsystemet bak girspaken, men da begynner det å bli pirk.

Ja, også er siteputen i sportsstolene noe kort for oss langstrakte. Men pokker heller, så lenge du ler så du rister hele veien til og fra butikken, så glemmer du fort det.

Vi har nok mest sansen for eksteriøret.

Les også: Audi S1: Dette kan bli en ganske hysterisk småbil

Det er ikke mye boltringsrom i bagasjerommet på en S1.
Det er ikke mye boltringsrom i bagasjerommet på en S1.

Hvordan er plassen?

Den er nok omtrent slik du forventer i Audis minste modell. Dette er kompakt - men ikke verre enn at baksetene kan brukes av voksne på kortere turer. To voksne, altså. Ikke tre.

Bagasjerommet er imidlertid knøttlite. Mindre enn i en vanlig A1. Og her får du plass til noen liter melk - og ikke så mye mer.

Takhøyden er imidlertid bra, med tanke på hvor liten bilen faktisk er.

Her starter moroa - og slutter når du motvillig har parkert.
Her starter moroa - og slutter når du motvillig har parkert.

Foran finner du deg helt klart godt tilrette - særlig om du ikke trenger å tenke noe på benplassen til de som eventuelt sitter i baksetet.

Noen gode oppbevaringsrom og skikkelige koppholdere er pluss, og dessverre ingen selvfølge.

Les også: Tuning: Er det vanskelig å selge trimmet bil?

Går den bra?

Om den gjør?! Her er det bare å mate på opp gjennom de kontante og presise girskiftene - mens den lille loppa bare bykser framover med fornyet kraft hver gang du smeller inn et nytt gir. Det er herlig hvor barnslig voksne mennesker kan bli bak rattet i en slik doning. Det er nesten så du sitter og lager motor- og spinnelyder selv, hadde det ikke vært for at bilen gjør det så bra på egenhånd.

0-100 km/t tar bare 5,9 sekunder (5,8 om du velger den med tre dører). Det er mange som skal slite med å holde følge opp i den farten - ikke minst fordi S1 kan makte ekstrem akselerasjon også når underlaget ikke er helt perfekt. 

Toppfarten må faktisk elektronisk sperres på 250 km/t - i en Audi A1! Ikke det at du noen gang vil teste det, i alle fall ikke på norske veier, men det er ganske fornøyelig å vite...

Liten og tøff. S1 er såpass sjarmerende at du får tommelen opp fra langt flere enn du vanligvis gjør i en Audi-versting.
Liten og tøff. S1 er såpass sjarmerende at du får tommelen opp fra langt flere enn du vanligvis gjør i en Audi-versting.

Farten og akselerasjonen merkes godt - bilen er knallhardt satt opp. Hver eneste lille ujevnhet i underlaget finner veien opp gjennom dekkene, understellet og rett til fingrene på rattet og rumpa i setet. Understellet kan justeres - men det finnes ingen valg som heter Comfort. Det nærmeste du kommer er Auto. Med den aktivert går smertene opp gjennom korsryggen på en dårlig vei fra å være uutholdelige til mindre smertefulle.

Det er rett og slett ingen bil myntet på komfort. Og takk for det! 

For øvrig er den, takket være lav vekt og en effektiv motor, satt opp med et blandet forbruk på 0,71 l/mil. Men jo før du venner deg til tanken at det ALDRI kommer til å skje, jo bedre er det. Dette er ikke en bil egnet for å teste hvor mye drivstoff du klarer å spare. 

Her er en annen A1 - som fliser S1 ...

S1 prøver å gjøre seg så stor den bare kan - og
S1 prøver å gjøre seg så stor den bare kan - og "rally"-vingen på takket er en av måtene den bruser med fjærene på.

Konklusjon?

Å gi minstemann i Audi-familien det tradisjonsrike S1-navnet var risikabelt. Historikken kunne bli like mye en klamp om foten som en hyggelig påminnelse om rallygenene. Men S1 anno 2014 har overhodet ikke noe å skamme seg over.

Vi kan rett og slett konkludere med at dette er noe av det morsomste vi har kjørt fra Audi på lang tid! Det er ikke ofte undertegnede har meldt seg frivillig for å ta en ekstra tur i butikken hjemme. Under testperioden skjedde det - flere ganger. 

For alle del. Det er dyrt. Skikkelig dyrt - med tanke på hvor liten bilen er. Og jeg holder fast ved at dette er et bilkjøp du bare kan glemme å forklare med "fornuftige" argumenter. Men på en annen side: Hvor besnærende er ikke tanken på å en gang kjøpe en bil BARE med hjertet?

Dyrt og morsomt - dette er en bil du kjøper basert på følelser og veldig lite fornuft.
Dyrt og morsomt - dette er en bil du kjøper basert på følelser og veldig lite fornuft.

Vårt foreløpige favoritt-leketøy i denne klassen er denne:

 

 

Laster inn forumet...