En av de rareste nybilene de siste tiårene

Og i bruktmarkedet er den billig!

Nei, bildet er ikke manipulert - denne bilen ser faktisk slik ut!
Nei, bildet er ikke manipulert - denne bilen ser faktisk slik ut!

Det er med biler som det er med klær. Noen ting er veldig moteriktig i en periode - for så å bli nesten avlegs kort tid etter.

Ståltak-cabrioletene er et eksempel på det. Da Peugeot kom med sin 206 CC tilbake i år 2000, ble det starten på et lite skred av prisgunstige, små biler med nedfellbart ståltak.

I utgangspunktet det beste av to verdener. På vinteren hadde man et helt vanlig tak - på sommeren var det bare å trykke på en knapp - og så felte det seg ned og ga åpen himmel innvendig.

Cabriolet - fra 20.000 til én million

Ganske tidlig ute

Den lille Peugeoten vakte da også stor oppsikt - og solgte i starten svært bra. Så bra at en rekke andre bilprodusenter skjønte at her var det bare å melde seg på.

Dermed kom den ene etter den andre på banen. Et av merkene som var ganske tidlig ute, var Nissan. I 2005 var deres Micra CC ute på markedet - og dermed fikk vi også en av de mest spesielle bilmodellene som har sett dagens lys de siste tiårene.

En cabriolet-legende gjorde comeback

Tar kaka?

Å lage ståltak-cabriolet av en kompakt småbil, gir mange utfordringer.

Den mest tydelige av dem er designet. For et slikt tak må nødvendigvis ta ganske mye plass når det felles ned - og ett eller annet sted må man jo gjøre av det.

Denne problemstillingen har gitt flere ganske spesielt utseende biler, og det spørs om ikke Micra C+C er den som tar kaka i mest merkelig retning.

Bestemor Duck ...

For å løse tak-utfordringen ga Nissan-designerne den kompakte Micraen det som ved første øyekast ser ut som et laaangt bagasjeromslokk.

Bortsett fra at det slett ikke handler om å lage størst mulig bagasjerom her. Nei, her er det plass til taket som gjelder. Med taket nedfelt, gir den en slags "Bestemor Duck"-følelse. Med taket opp ser det bare veldig rart ut.

Test av Micra - denne kommer du ikke til å se mange menn i

Fra 79.000 kroner

Så ble da ikke Micra C+C akkurat noen stor suksess. Her hjemme havnet den i skyggen av de aller fleste konkurrentene - og designet bidro nok heller ikke til å lokke kundene til Nissan-forhandlerne. 

I skrivende stund er det tre eksemplarer til salgs på bruktmarkedet, og prisene spriker - mye.

Den rimeligste er den 2006-modell som har gått 129.100 kilometer, den blir din for 79.0000 kroner. I motsatt ende håper en optimistisk merkeforhandler å få 149.000 kroner for en 2009-modell. Den har riktignok gått bare 29.000 kilometer, men likevel vil vi tro det skal holde hardt å få så mye for den.

Men - her er det vel noe som ikke stemmer?

Norges billigste

De siste årene har luften på mange måter gått ut av ståltak-bølgen. 

Antall modeller har gått kraftig ned - og for de aller fleste er det nå igjen kalesjetak som gjelder på cabrioleten.

PS: Er du ute etter virkelig rimelig ståltak-cabriolet, er det pioneren 206 CC som gjelder.

Her har vi sett eksemplarer helt nede i 20.000 kroner på bruktmarkedet.

Akkurat nå er rimeligste bil en 2003-modell som har rullet 172.000 kilometer.  Den har 1,6-liters bensinmotor på 109 hestekrefter og virker ut fra annonsen godt fulgt opp. Prisantydningen her er 35.000 kroner, pluss registrering.

Bruktbil: Dette er de 15 beste billigbilene

Denne cabrioleten er det bare syv av i hele verden