Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er med biler som det er med klær. Noen ting er veldig moteriktig i en periode - for så å bli nesten avlegs kort tid etter.

Ståltak-cabrioletene er et eksempel på det. Da Peugeot kom med sin 206 CC tilbake i år 2000, ble det starten på et lite skred av prisgunstige, små biler med nedfellbart ståltak.

I utgangspunktet det beste av to verdener. På vinteren hadde man et helt vanlig tak - på sommeren var det bare å trykke på en knapp - og så felte det seg ned og ga åpen himmel innvendig.

Cabriolet - fra 20.000 til én million

Ganske tidlig ute

Den lille Peugeoten vakte da også stor oppsikt - og solgte i starten svært bra. Så bra at en rekke andre bilprodusenter skjønte at her var det bare å melde seg på.

Dermed kom den ene etter den andre på banen. Et av merkene som var ganske tidlig ute, var Nissan. I 2005 var deres Micra CC ute på markedet - og dermed fikk vi også en av de mest spesielle bilmodellene som har sett dagens lys de siste tiårene.

En cabriolet-legende gjorde comeback

Tar kaka?

Å lage ståltak-cabriolet av en kompakt småbil, gir mange utfordringer.

Selve takkonstruksjonen er tredelt - og forsvinner ned under det digre lokket når det er felt ned.
Selve takkonstruksjonen er tredelt - og forsvinner ned under det digre lokket når det er felt ned.

Den mest tydelige av dem er designet. For et slikt tak må nødvendigvis ta ganske mye plass når det felles ned - og ett eller annet sted må man jo gjøre av det.

Denne problemstillingen har gitt flere ganske spesielt utseende biler, og det spørs om ikke Micra C+C er den som tar kaka i mest merkelig retning.

Bestemor Duck ...

For å løse tak-utfordringen ga Nissan-designerne den kompakte Micraen det som ved første øyekast ser ut som et laaangt bagasjeromslokk.

Bortsett fra at det slett ikke handler om å lage størst mulig bagasjerom her. Nei, her er det plass til taket som gjelder. Med taket nedfelt, gir den en slags "Bestemor Duck"-følelse. Med taket opp ser det bare veldig rart ut.

Test av Micra - denne kommer du ikke til å se mange menn i

Fra 79.000 kroner

Så ble da ikke Micra C+C akkurat noen stor suksess. Her hjemme havnet den i skyggen av de aller fleste konkurrentene - og designet bidro nok heller ikke til å lokke kundene til Nissan-forhandlerne. 

I skrivende stund er det tre eksemplarer til salgs på bruktmarkedet, og prisene spriker - mye.

Den rimeligste er den 2006-modell som har gått 129.100 kilometer, den blir din for 79.0000 kroner. I motsatt ende håper en optimistisk merkeforhandler å få 149.000 kroner for en 2009-modell. Den har riktignok gått bare 29.000 kilometer, men likevel vil vi tro det skal holde hardt å få så mye for den.

Men - her er det vel noe som ikke stemmer?

Norges billigste

De siste årene har luften på mange måter gått ut av ståltak-bølgen. 

Antall modeller har gått kraftig ned - og for de aller fleste er det nå igjen kalesjetak som gjelder på cabrioleten.

PS: Er du ute etter virkelig rimelig ståltak-cabriolet, er det pioneren 206 CC som gjelder.

Her har vi sett eksemplarer helt nede i 20.000 kroner på bruktmarkedet.

Akkurat nå er rimeligste bil en 2003-modell som har rullet 172.000 kilometer.  Den har 1,6-liters bensinmotor på 109 hestekrefter og virker ut fra annonsen godt fulgt opp. Prisantydningen her er 35.000 kroner, pluss registrering.

Bruktbil: Dette er de 15 beste billigbilene

Man kan si mye om Micra C+C - men direkte vakker er den ikke!
Man kan si mye om Micra C+C - men direkte vakker er den ikke!

Denne cabrioleten er det bare syv av i hele verden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...