Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audis mellomstore SUV, Q5, kan ikke akkurat sies å være et sjeldent syn i trafikken. Snarere tvert imot. Siden den kom for drøyt fem år siden - har den rukket å bli en populær bil blant nordmenn.

Men det er nå en gang slik at vi går i flokk - og da er det dieselmotor som gjelder. Q5 er tilgjengelig med flere ulike alternativer her - med 143 og 170 hestekrefter som de mest populære.

Du kan imidlertid få den med bensinmotor også - da er det 2-liters TFSI-motoren på 211 hk som gjelder. Som regel.

Men det finnes en annen bensinmotor også - som omtrent ingen har kjøpt ...

Les også: Hva gjør brukt drømme-SUV med familieøkonomien?

Rask

3,2 FSI er en betegnelse du svært sjelden finner på en Q5. Blant de over 200 bilene som ligger til salgs på finn.no - er det kun én som har dette.

Q5 plasserer seg midt mellom Q3 og Q7 i størrelse. Bagasjerommet er på 540 liter.
Q5 plasserer seg midt mellom Q3 og Q7 i størrelse. Bagasjerommet er på 540 liter.

Dermed snakker vi plutselig om en svært sjelden variant. Den er sjeldent kvikk også. Med 270 hk tilgjengelig fikser den 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Det er vesentlig piggere enn de fleste andre Q-ene - om en ser bort fra 3-liters turbodieselen på 245 hk og nye SQ5-verstingen på 313 hk.

Klikk her for å se hele annonsen

Stort verditap

Det morsomme er naturligvis at 2009-modellen kostet rundt millionen når du spekket den med nødvendig utstyr. Bilen vi har funnet koster kun 356.000 kroner - etter å ha rullet 132.000 kilometer.

Den mangler riktignok xenon/LED-lys (!) og det store klimaanlegget, men er ellers bra utstyrt. Her har du blant annet S-line-pakke x 2, stor navi, hengerfeste, ryggekamera, Bang & Olufsen-stereoanleg og automatgir.

Interiøret er av typisk Audi-kvalitet - både lekkert og med høy kvalitetsfølelse. Men det begynner såvidt å dra litt på årene ...
Interiøret er av typisk Audi-kvalitet - både lekkert og med høy kvalitetsfølelse. Men det begynner såvidt å dra litt på årene ...

Les vår bruktbilguide på Audi Q5 her

Koster å bruke

Q5 gjør ellers nytten som familiebil for de fleste. Den 4,6-meter lange bilen har et bagasjerom på 540 liter. Det er også brukbar plass i baksetet.

Driftssikkerheten på disse bilene er generelt bra - de kjente feilene vi vet om er knyttet til dieselmotorene. 3,2-literen er såpass sjelden at det er vanskelig å finne noe fornuftig å advare mot.

Men forbruket i EU-syklusen er på rundt 0,76 l/mil - og den slurper i seg godt over literen på småkjøring. Så billig i drift er den ikke.

Og servicer og deler er jo som kjent ikke det billigste på Audi-verkstedene ...

Les vår test av nye Audi Q5 her

Tenk langsiktig

Du må også regne med at det er relativt få kjøpere på denne bilen. De aller fleste er som sagt ute etter dieselmotor. 

Det betyr for det første at du kan prute hvis du har lyst å kjøpe - og for det andre at du bør tenke langsiktig om du ender opp med å eie den. For det blir nok ikke noe lettere å selge den. Hvis du skulle få lyst til å gjøre det, da...

Det er grei bakseteplass i Q5 - men ikke bedre plass tilbena enn det må være. I noen versjoner er det mulig å skyve baksetene bakover - og å endre vinkel på ryggen.
Det er grei bakseteplass i Q5 - men ikke bedre plass tilbena enn det må være. I noen versjoner er det mulig å skyve baksetene bakover - og å endre vinkel på ryggen.

Les også: Brukt luksus-SUV: Til fjells på første klasse

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...