Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW 3-serie har et godt fotfeste i Norge. Men det finnes noen varianter av denne modellen som ikke akkurat er laget for å selge i hopetall - nemlig M3 (sedan) og M4 (coupe/cabriolet).

Dette sportsbiler av ypperste klasse - og er kanskje det aller råeste BMW har å vise til i et etterhvert svært så omfattende sortiment. Det sier ikke så lite.

Derfor er dette drømmebiler for svært mange - og derfor er det jo gledelig at inngangsprisen på M-bilene nå har gått ned med opp til 260.000 kroner sammenlignet med forrige generasjon.

Les også: Her er BMWen for deg som virkelig vil bli sett

Fornøyd med responsen

Jubelen stilner kanskje litt, når vi forteller at startprisen fortsatt er på over 1 million kroner for begge bilene - nærmere bestemt 1.124.600 (M3, sedan), en nedgang på 260.000 kroner, og 1.325.600 kroner (M4 cabriolet), en reduksjon på 173.000 kroner.

Vil du ha M4, altså coupeen, er startprisen på denne 1.165.600. Automatgir koster deg ca 20.000 kroner i tillegg.

Produktsjef Mikkel Lindquist opplyser at det allerede er solgt 5 M-biler i Norge - og at en er veldig fornøyd med responsen. Du trenger med andre ord ikke å bekymre deg nevneverdig for at naboen skal ha lik bil...

Les også: Feiret 17. mai med 560 hestekrefter

To blad M-biler - den sorte er M3, med fire dører, og den lyse M4 - coupeen. Foto: Erik Five
To blad M-biler - den sorte er M3, med fire dører, og den lyse M4 - coupeen. Foto: Erik Five

Setter deg i et godt lys

Nylig var vi på Rudskogen for å teste disse bilene, og en rekke av de andre modellene til BMW, på bane. Det er jo her M-bilene virkelig kommer til sin rett.

Å teste M3/M4 der de føler seg mest hjemme er nesten bare frustrerende. Disse bilene er tross alt laget for å kunne bli kjørt så mye, mye hardere og bedre enn en vanlig norsk biljournalist kan presse dem.

Men selv om vi aldri klarte å hente ut potensialet av det sportsbilen har å by på, merker vi hvilken innsats som er lagt ned for at NOEN skal kunne klare det. Og forøvrig: Du kan ha det like moro bak rattet i en M3/M4 selv om du er amatør - ikke minst fordi bilen selv setter deg i et godt lys. Bare ikke bli villedet til å tro at du kan peise på UTEN å ha på antispinn, og de andre elektroniske hjelpemidlene - det kan bli stygt...

Les også: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

Tre avgjørende punkter

På bane får du virkelig merke hvor kapabel denne bilen er - den har lagt mer å by på en de fleste noen gang vil kunne teste. Foto: Erik Five
På bane får du virkelig merke hvor kapabel denne bilen er - den har lagt mer å by på en de fleste noen gang vil kunne teste. Foto: Erik Five

Med til Rudskogen var prosjektleder for M3/M4-modellene, Michael Wimbeck.

Han forteller at målet hele tiden er å bygge videre på den sterke racingtradisjonen M-bilene har.

- Det var ikke lett å overgå den utgående modellen. Men vi hadde tre hovedfokus da vi skulle lage femte generasjon av M3. Vekten måtte ned til under 1.500 kilo, utslippstallene reduseres - og den skulle klare Nordscleife på Nürburgring på under åtte minutter, forteller han.

Les også: BMWs luksusbil kostet 2 mill ny - se prisen nå!

Begrenset dreiemomentet

Hovednøkkelen til det siste er naturligvis hjertet i bilen - motoren. Den er riktignok gått fra å ha åtte sylindre som ikke får pustehjelp fra turbo eller kompressor, til å bli en rekkesekser med twin turbo. Ikke alle er like fornøyde med at M-bilene nå skal ha turbohjelp.

Wimbeck har imidlertid gode nyheter.

- Målet vårt er at bilen skal trives med høyt turtall, selv om den har twinturbo. Derfor har vi med vilje "begrenset" dreiemomentet til 550 nm - slik at en kan pushe turtallet opp i 7.600 for å hente ut kreftene som bor i motoren, forteller han.

Les også: Dette heftet er verdt mange tusenlapper

Trives med turtall

Og vi må si at når vi sitter i bilen og dundrer rundt banen, er ikke akkurat savnet etter V8-eren nevneverdig. Det er et intenst, buldrende lydbilde, bilen elsker å bli kjørt på høyt turtall - og skyvet er fullstendig hinsides. 

Det er en nærmest ufattelig prestasjon bare det at så mye krefter klarer å bli tøylet med bare bakhjulstrekk. De offisielle tallene fra 0-100 km/t er på bare 4,1 sekunder. Det er et halvt sekund raskere enn forgjengeren...

Les også: BMW M3: - Noen biler bør du rett og slett ligge unna

Egen liga

Men det som imponerte oss mest under kjøringen på Rudskogen, er hvor ubegripelig stabil denne bilen er. Også i hårnålssvinger og s-kombinasjoner - uten en profesjonell racingfører bak rattet. 

Selv sammenlignet med en rekke andre spreke og sportslige BMW-er, og ikke minst nye Mini Cooper S, er dette i en helt egen liga. 

BMW M3/M4

  • Startpris: 1.124.600 kroner (sedan)
  • Motor: 3-liter, twin turbo, rekkesekser
  • Effekt: 431 hk/550 nm
  • Forbruk: 0,69 l/mil (man.) / 0,67 l/mil (aut.)
  • 0-100 km/t: 4,3 sek. (man.) / 4,1 sek (aut.)
  • Toppfart: 250 km/t (begrenset)
  • Bagasjerom: 445 liter (coupe) / 480 liter (sedan)
  • Egenvakt: 1.497 kg (coupe) / 1.570 kg (sedan)
  • Lengde/bredde/høyde: 4.761 mm / 1.870 mm / 1.383 mm (coupe og sedan)

Vi kunne forsøkt å gjengi alle de tekniske detaljene fra Wimbeck. Men vi kan egentlig oppsummere på en langt mer folkelig måte: Dette er ren magi!

Bruktbilguide: Slik gjør du best kjøp på BMW-klassikeren

Tre av tre

Vi skal komme tilbake med en mer normal test av M4, på norske veier, om ikke så lenge. Ja, vi gleder oss ikke noe mindre til den testuken etter dagens baneherjing.

Og forresten - ja, Wimbeck og gjengen hans klarte naturligvis å oppfylle de tre kriteriene. Vekten er 1.497 kilo, Co2-utslippet er 192 gram per kilometer og Nordschleife er unnagjort på tiden 07.52...

Les også: Nå er det slutt for coupe-legenden 

BMW M4 parkert i depoet før start. I sølv metallic er den ganske anonym å se på - men lydbildet og kjørefølelsen er helt ekstremt.
BMW M4 parkert i depoet før start. I sølv metallic er den ganske anonym å se på - men lydbildet og kjørefølelsen er helt ekstremt.
Laster inn forumet...