Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det blåser på toppene i bilbransjen - sistemann som har fått merke det er Ferrari-sjefen Luca Cordero de Montezemolo (67). 

Til tross for at selskapet går med store overskudd og blir ansett som svært veldrevet, går Montezemolo av neste måned. Det skjer etter store uoverensstemmelser mellom ham og den mektige Fiat-sjefen Sergio Marchionne.

Mannsalder i selskapet

Fiat eier 90 prosent av Ferrari og har slik sett full kontroll over selskapet.

Montezemolo har likevel hatt stor grad av frihet, og er kjent som en svært tøff forretningsmann. Han har jobbet innenfor Fiat-konsernet siden tidlig på 70-tallet og har innehatt en rekke toppjobber, blant annet har han vært styreformann i Fiat.

Begrense produksjonen

Under Montezemolo har Ferrari bygget seg opp til å være mye mer enn bare en bilprodusent. Selskapet har tjent store penger på merkevaren sin -  i tillegg til bilsalget. 

Formel 1-satsingen har vært høyprofilert, men ikke gitt de ønskelige resultatene. Sist gang Ferrari vant VM var i 2008 (for fabrikk). Det er ikke godt nok.

Samtidig har Montezemolo vært en talsmann for å holde litt tilbake og sørge for at Ferrari-navnet ikke blir for utvannet. Det blant annet gjennom å begrense produksjonen av biler - og satse på virkelig eksklusive spesialmodeller framfor mer "folkelige" varianter.

- Hvordan er det egentlig å skru på en Ferrari selv?

 

Ikke tilfeldig dato

Den strategien har Fiat-sjef Marchionne tydeligvis hatt innvendinger mot. Det skal ligge en omfattende maktkamp bak det som nå skjer: At Montezemolo rydder kontoret og er ute av selskapet 13. oktober.

Marchionne tar selv over jobben hans.

Datoen er ikke tilfeldig, dette er nemlig dagen da det nye Fiat/Chrysler-konsernet skal registreres på New York-børsen. 

Ferrari-drømmen kan være billigere enn du tror

Solid fallskjerm

Men Montezemolo går absolutt ikke tomhendt ut døren. Han får med seg en fallskjerm på til sammen 35 millioner dollar, eller rundt 210 millioner kroner. 

Det har vakt oppsikt, særlig fordi "nye" Fiat står overfor store utfordringer. Etter at de tok over amerikanske Chrysler og nå fusjonerer selskapene, har Fiat staket ut en framtidsplan som innebærer omfattende vekst hos en rekke merker - hvis man skal ha mulighet til å være konkurransedyktig. Dette innebærer også store investeringer de neste årene.

Ser til Porsche

Marchionne har lenge presset på for å integrere Ferrari tettere mot resten av konsernet. Her handler det om å utnytte premium-faktoren til Ferrari, sannsynligvis i form av en bredding av modellutvalget.

Her er det nærliggende å se på suksessen Porsche har hatt med stadig flere modeller i nye bilklasser. De har svært gode marginer, samtidig som merkevaren tilsynelatende ikke har tatt skade av den voldsomme volumøkningen. Mange venter derfor i spenning på hva som nå venter for Ferrari.

Her er familiebilen som kan flise en Ferrari

FF er den mest "folkelige" av Ferrari-modellene. Kanskje blir det mer av dette nå når en ny kurs skal stakes ut for Ferrari.
FF er den mest "folkelige" av Ferrari-modellene. Kanskje blir det mer av dette nå når en ny kurs skal stakes ut for Ferrari.

LES MER: Ferrari vil selge færre biler

 

 

Laster inn forumet...