En 3-serie BMW var selve drømmen for ungdommer både på 70- og 80-tallet - og det er det fremdeles. Denne gamle 323i´en eies av en 16-åring, som har gått grundig til verks med restaureringen. Foto: Privat
En 3-serie BMW var selve drømmen for ungdommer både på 70- og 80-tallet - og det er det fremdeles. Denne gamle 323i´en eies av en 16-åring, som har gått grundig til verks med restaureringen. Foto: Privat

Denne klassikeren skal bli som ny!

80-tallslooken er det aller kuleste, mener Daniel (16).

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

BMW går så det suser. Merket som for få år siden ble valgt av en begrenset skare som prioriterte kjøreglede, og var villige til å betale ekstra for det, er i dag like mye et «breddemerke» som Mercedes og Audi.

Les også: Skikkelig klassiker? Her er kjøpetipsene for BMWs 02-serie!

Uten at det ser ut til å ha dempet entusiasmen til den «harde kjernen». De er bare glade for at flere har oppdaget det de har visst lenge - i mange tilfeller helt siden suksessen startet.

Kompakt kjøreglede ble redningen

For BMW-historien er ikke en lang og uavbrutt dans på roser. Tvert imot var det magre tider tilbake på 1960-tallet, og det var kun den svært vellykkede satsingen på det som gjerne kalles «Neue Klasse»-biler som gjorde at produsenten overlevde.

Daniel er ikke tapt bak en gammel stasvogn, men har jobbet iherdig med restaureringen. Vi skimter en herlig E24-coupé i garasjen også, og slår dermed fast at inspirasjonen må være glimrende. Foto: Privat
Daniel er ikke tapt bak en gammel stasvogn, men har jobbet iherdig med restaureringen. Vi skimter en herlig E24-coupé i garasjen også, og slår dermed fast at inspirasjonen må være glimrende. Foto: Privat

Etter å ha produsert luksusbiler på den ene siden og knøttsmå billigbiler på den andre, satset man endelig i den delen av markedet der det var volum og fortjeneste å hente. De kompakte bilene ble godt mottatt, og de mest motorsterke utgavene ble raskt anerkjent for glimrende kjøreegenskaper.

Dermed hadde markedet klistret begrepet «kjøreglede» på BMW, og man var ikke dummere enn at man utnyttet dette når man planla veien videre. Dermed ble kjøreglede prioritert, og spesielt påtagelig i de minste bilene.

Les også: CSL 3,0 - en av verdens vakreste og mest sporslige coupeer

Ung - men "hekta" på 80-tallslooken

Både 2002 og etterfølgeren, den første 3-serien med kodenavn E21, er blitt klassikere etter i årevis å ha vært høyt elskede og hardt brukte ungdomsbiler. Utgaver i fin stand står i dag høyt i pris, og flere og flere får opp øynene for disse bilene.

Det gjelder også ungdommen, som også strømmer til i de stadig voksende rekkene av BMW-entusiaster. Og som vi skal se her så er ikke 80-tallspreget noe hinder for at også 16-åringer kan falle for slike biler. Tvert imot, her har vi en ung eier som er i full sving med å totalrestaurere bilen sin slik at den blir som ny.

Eieren har tillatt seg selv noen oppgraderinger av utseendet. Hvite blinklys, moderne felger og en real frontspoiler passer fint til de klassiske linjene. Foto: Privat
Eieren har tillatt seg selv noen oppgraderinger av utseendet. Hvite blinklys, moderne felger og en real frontspoiler passer fint til de klassiske linjene. Foto: Privat

Eier: Daniel Talstad, (16).

Bosted: Rauma, Møre og Romsdal.

Litt om meg selv: Jeg er 16 år gammel og en STOR BMW-entusiast. Jeg har hatt tre andre BMW-er tidligere, og flere skal det bli.

Les også: Nå kan du få restaurert BMW-klassikeren din hos BMW selv

De jeg har hatt er en E36 318is, E34 520i, E21 323i og en E21 318 Peters Cabriolet.

Skal bli akkurat som da den var ny

Bilen: BMW 323i E21,1982-modell.

Hvor lenge har du hatt den? Jeg har bare eid bilen siden starten av 2014.

Hva har du gjort med den? Jeg har fortsatt restaureringen av bilen etter jeg kjøpte den, og når den blir ferdig skal den fremstå som en helt ny bil.

Hva liker du best med bilen? Det beste med bilen er looken og lyktene. De er som slengt rett ut fra 80-tallet.

Les også: Dette 80-tallsutstyret er nesten kul umulig å få tak i i dag

Hva liker du minst med bilen? Det er absolutt ingen ting jeg misliker med bilen, selv om den ikke er ferdig restaurert ennå.

En annen og svært sjelden E21-bil har også vært innom i Daniels garasje, nemlig en 318 Peters Cabrio. Slike ser man ikke hver dag. Foto: Privat
En annen og svært sjelden E21-bil har også vært innom i Daniels garasje, nemlig en 318 Peters Cabrio. Slike ser man ikke hver dag. Foto: Privat

Hva er fremtidsplanene med bilen? Planen er å få en dønn strøken E21 som virkelig skiller seg ut i forhold til alt annet på veien.

Hva er din drømmebil? Det er nok en BMW M1.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Hvor mye må man egentlig betale for en "brukbar" bil?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Daniel om? Bruk kommentarfeltet under!