Regjeringen gjør E18 1,4 milliarder dyrere

Regjeringen slår seg på brystet for lavere bomtakster langs E18 i Vestfold. Men sannheten er at prosjektet blir 1,4 milliarder kroner dyrere enn det kunne vært. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken kom nyheten om at det fra 3. november blir nye bomsatser langs E18 i Vestfold fylke. Prisen reduseres fra 88 til 57 kroner, noe fylkesordføreren er glad for.

– Jeg er veldig godt fornøyd. Vi har på en måte ikke gitt oss før vi nådde målet vårt, sier fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H).

SJEKK TV 2S BOMOMETER HER! 

Medaljens bakside

Også i det Frp-ledede Samferdselsdepartementet slår de seg på brystet over prisreduksjonen.

– Jeg er veldig glad for at bilistene får en lavere bombillett når man kjører per passering, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) til TV 2.

Men regjeringen har glemt å fortelle om medaljens bakside: For å få lavere satser, forlenges også innkrevingstiden fra 15 til 20 år.

Dermed blir veiprosjektet totalt hele 1,4 milliarder kroner dyrere enn hva det kunne ha vært.

BOMBOM: Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud under fremleggelsen av Frps alternative nasjonale transportplan for årene 2014-2023.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
BOMBOM: Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud under fremleggelsen av Frps alternative nasjonale transportplan for årene 2014-2023. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Det er jo på samme måte som når vi tar opp lån for å bygge hus for eksempel, så er det en vurdering om du skal betale raskt ned, eller lenger ned, det blir dyrere når du bruker lenger tid på å nedbetale, innrømmer fylkesordfører Johansen til TV 2.

1,4 milliarder dyrere vei

Hadde man holdt seg til en innkrevingsperiode på 15 år, skulle bilistene fra og med i år ha betalt 9,6 milliarder kroner for E18 gjennom Vestfold.

Men lengre nedbetalingstid for lånet, betyr at bilistene må betale mer i både renter og innkrevingskostnader.

På spørsmål fra TV 2 har Samferdselsdepartementet oversendt beregninger som viser at rentene øker med 1,15 milliarder kroner og innkrevingskostandene øker med 240 millioner kroner, sammenlignet med tilfellet der nedbetalingstiden er 15 år.

Dermed blir gjenstående pris for veien nå 11 milliarder kroner, eller hele 1,4 milliarder mer, enn om veilånet ble betalt på 15 år.

Se Samferdselsdepartementets regnestykke her.

Hoksrud: – Robust

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet innrømmer at nedbetalingstiden påvirker renter og driftskostnader, men han hevder samtidig at regjeringen skal kompensere for dette på flere måter.

– Hvis man utvider antall år, betyr det noe for rentene og for innkrevingskostnadene. Men vi tror dette blir såpass robust og at flere kommer til å kjøre på veien enn forutsatt, og med en rentekompensasjon som regjeringen har sagt at kommer, hvis Vestfold velger å gå inn i et av de nye bompengeselskapene, er jeg overbevist om at vi kommer til å gå ned på antall år igjen. Totalt sett vil det bli mye billigere for bilistene enn det de rødgrønne la opp til, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) til TV 2.

Men utregninger som TV 2 har mottatt fra Samferdselsdepartementet viser at selv om det blir billigere for en enkeltbilist som følge av lavere bomsatser, vil prisen på veien øke totalt.

Sammenligning av 20 og 15 års nedbetalingstid. Nominelle kroner. KILDE: Samferdseldepartementet
Sammenligning av 20 og 15 års nedbetalingstid. Nominelle kroner. KILDE: Samferdseldepartementet

Videre bekrefter departementet at det er forventet at kostnaden på prosjektet vil øke: 

«Det er riktig at rentekostnaden for hele bompengelånet vil være høyere dersom reell nedbetalingstid blir 20 år og ikke 15», skriver Samferdselsdepartementet i en e-post til TV 2.

Les e-posten her.

– Stikk i strid med løftene

Stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) var statssekretær i Samferdselsdepartementet under den forrige regjeringen. Han sier at det ikke var aktuelt for dem å gå fra 15 til 20 års innkrevingstid fordi totalsummen blir mye høyere og mener dagens regjering burde sett det samme.

– Frp lovet å fjerne bompengene og så ser vi at det de faktisk gjør er å forlenge bompengeperioden. Det er stikk i strid med det de har lovet. Og i tillegg så er jo dette mye dyrere, mener Pollestad.

Han får støtte av Eirin Sund som er samferdselspolitisk talskvinne for Arbeiderpartiet.

– Det er greit at det blir rimeligere for den enkelte, men det er flere som er nødt å betale, og når prosjektet totalt sett blir 1,4 milliarder dyrere, så er ikke det greit, sier Sund.

Over 7,3 milliarder kroner

Imens samler bom-motstander Bård Hoksrud og regjeringskollegene inn bompenger som aldri før.

Fremskrittspartiet har i regjering - til nå - krevd inn over 7,3 milliarder bom-kroner fra norske bilister.

– Det aller fleste har skjønt at vi fikk 16,3 prosent ved valget. Vi har også sagt at dette klarte vi ikke å få fullt gjennomslag for. Men vi sitter altså i en regjering som reduserer bompengene og fjerner bomstasjoner, fastholder Hoksrud.