Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Heftig konkurranse mellom de tyske premiummerkene gjør seg blant annet gjeldende i en strøm av nye modeller.

Audi, BMW og Mercedes kommer med biler i stadig nye nisjer. Sist ut: BMW 2-serie Active Tourer - en relativt kompakt flerbruksbil som skiller seg sterkt fra alt annet BMW tilbyr. Nå er den i Norge, og klar for å kapre helt nye kunder for merket.

Ikke noe råskinn

Akkurat nå er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen på vei til Rudskogen for å kjøre heftige BMW-er på bane. Men først har han stiftet bekjentskap med den nye 2-serien - med andre ord en aldri så liten kontrast til det som venter:

- Ja, det kan man nok trygt si. Her er det 1,5-liters, tresylindret motor på 136 hestekrefter. Altså ikke noe råskinn, men bevares: Det går helt greit, forteller Vegard.

Dette trodde mange vi aldri skulle få se

Noe helt nytt 

- Og dette er en stor nyhet for BMW?

- Det er det! Her gjør BMW noe helt nytt - dette er deres første bil med forhjulstrekk. BMW-fantatikerne trodde nok knapt sine egne ører da de fikk den nyheten første gang. BMW har jo alltid vært forbundet med bakhjulstrekk, ja til nød trekk på alle fire. 

En BMW med forhjulstrekk! Det kan vi trygt kalle en stor nyhet.
En BMW med forhjulstrekk! Det kan vi trygt kalle en stor nyhet.

- Nå er den altså her - og det stopper ikke med denne. BMW har også mer forhjulstrekk på gang, forteller Vegard.

Bakhjulstrekk eller forhjulstrekk - hva er best?

Godt kamuflert

- Ja da må vi jo spørre: Hvordan føles det?!?

- He he. Jeg vil si at det føles ganske greit. Her har BMW-ingeniørene helt klart satt seg som mål at du skal merke minst mulig at bilen trekker på forhjulene. På vanlig landeveiskjøring tror jeg de færreste vil tenke over det i det hele tatt. Men jeg måtte naturligvis ta den med på litt grusveikjøring, og da klarer selv ikke BMW-elektronikken å skjule at dette ikke er bakhjulstrekk.  

- Men for de aller fleste kjøperne spiller det nok fint liten rolle. Og de som absolutt ikke vil ha forhjulstrekk på BMW-en sin, kan velge denne med firehjulstrekk. Det kommer nemlig også, forteller Vegard.

Kompakte mål 

En av årsakene til at BMW gjør dette, er for å holde utviklingskostnadene nede. 2-serien skal blant annet dele plattform med Mini. Samtidig gir dette bedre innvendig plass, noe som naturligvis er viktig når man lager flerbruksbil. 

Active Tourer er en av de mest kompakte bilene i klassen. Den er  4,3 meter lang, 1,8 meter bred og 1,5 meter høy. Den er ikke så smekker som de fleste BMW-modellene - men det må man nødvendigvis ofre når praktiske hensyn veier tungt.

Brukt flerbruksbil: Ikke alle gode ting er tre!

Fleksibelt interiør er viktig i denne klassen.
Fleksibelt interiør er viktig i denne klassen.

Bra fleksibilitet

- Jeg synes den ser bra ut i virkeligheten. Litt fargeavhengig, kanskje. Jeg tipper mange kommer til å velge sort her. Høyden og bredden gir veldig god plass i kupéen. Baksetet imponerer og gir også veldig bra fleksibilitet, her er det tre separate seter som også kan skyves i lengderetningen, forteller Vegard.

- Bagasjerommet kan ta 468 liter med baksetene oppe, eller 1.510 liter om setene legges ned. Dessuten er det et oppbevaringsrom under gulvet i baksetet. Får absolutt inntrykk av at BMW har tatt det praktiske på alvor, forteller Vegard.

Audi har også ting på gang - les mer om det her:

Dyreste i klassen

- Hva med prisene?

- Det starter på 307.000 kroner, for 218i som jeg har kjørt nå. Det er nok verdt å understreke at det er startprisen. I kjent BMW-stil kan det bli mye dyrere hvis man går litt amok med ekstrautstyret.

- Slik sett blir nok dette helt klart en av de dyreste bilene i klassen. Men enn så lenge har den heller ikke mange konkurrenter som flerbruksbil med premiumfaktor. Bilen føles påkostet, med blant annet veldig fin interiørkvalitet. Litt høyere støynivå enn vi er vant til fra BMW, men det har nok igjen mye med biltypen å gjøre, mener Vegard. 

Over til bakhjulstrekk

BMWs eget mål er å selge 700 eksemplarer av Active Tourer neste år. Klarer de det, blir dette en av de mest solgte bilene i sin klasse.

- Det tror jeg faktisk er realistisk. Denne bilen byr på noe nytt i klassen, samtidig som den matcher konkurrentene på viktige ting som plass og fleksibilitet. Jeg gleder meg også til å kjøre den med litt mer motor, det vil nok gi mer moro-faktor, mener Vegard.

- Men nå skal du snart bytte over til BMW med bakhjulstrekk?

- Jepp! Nå venter i8 og M4 på meg. Den overgangen tipper jeg blir voldsom, gjett om jeg gleder meg!

Vi kommer tilbake med full test av 2-serie Active Tourer om ikke lenge. 

Hva velger du - kul coupe eller smart flerbruksbil?

Broom-Vegard bak rattet i 2-serie Active Tourer - nå venter heftigere ting!
Broom-Vegard bak rattet i 2-serie Active Tourer - nå venter heftigere ting!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Laster inn forumet...