Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

En politibil er ikke lenger det den en gang var. Mens man tidligere tok lakksprøyta og lakket skjermene hvite på en sort Volvo eller Opel Rekord, skrudde på et roterende blålys på taket og monterte en sirene bak grillen, er en moderne politibil noe ganske annet.

Ikke minst er det mye elektronisk utstyr som skal inn i bilene, i tillegg til at de skal tåle røff kjøring. Det krever tildels omfattende ombygging.

Bygges helt fra bunnen

Få steder går man så langt når det gjelder skreddersøm som i USA. Og man markedsfører også disse bilene og deres fortreffelighet på en litt annen måte der enn vi er vant med i Europa.

Les også: Folk bråbremser når de ser Runes spesielle politibil

Mens utrykningsbiler gjerne omtales ganske knusktørt med tall og fakta her, er amerikanerne mer overstrømmende i omtalen av sine spesialbygg. Så har også politifolk på samme måte som brannfolk en langt høyere status der borte, og de amerikanske leverandørene av biler og utstyr kappes ganske åpenlyst om å bygge de mest fantastiske redskapene til sine helter.

Grove "kjeltringfangere" foran er standard på amerikanske politibiler. Og betjentene tviler ikke et sekund på å bruke dem.
Grove "kjeltringfangere" foran er standard på amerikanske politibiler. Og betjentene tviler ikke et sekund på å bruke dem.

Siste skudd på stammen er bilen du ser på disse bildene. Det er 2015-modellen av Dodge Charger Pursuit, en bil som - som navnet antyder - er bygget for aldri å behøve å gi opp i jakten på slemmingene. Og selv om den heter Charger, og kan se ut som en vanlig Charger med annen lakk og ekstra støtfangere, er det lite i denne bilen som er likt med en vanlig sivil utgave.

Bransjens kraftigste HEMI-åtter

Bilen leveres med både V6- og V8-motorer, helt opp til 370 hestekrefter i HEMI-V8en med sylinderkutt-teknologi, som man selvsagt passer på å nevne at er toppnoteringen blant amerikanske politibiler i produksjon i dag. Klar til forbryterjakt klarer den tunge bilen med V8 å aksellerere fra 0 til 60 miles per hour på under 6 sekunder, og forbruket kan ved pen kjøring ligge på 26 miles per gallon, eller ca. 0,9 liter per mil.

Motorene kan kombineres med standard bakhjulstrekk, men leveres også med firehjulstrekk om man ønsker - visstnok for å sikre «taktisk ytelse», kjøreegenskaper under vanskelige forhold og best mulig drivstofføkonomi.

Les også: Rømling knuste politibil med traktor

Regnestykket som ligger til grunn for å hevde at firehjulstrekk bidrar til god drivstofføkonomi skulle vi like å se, men det er i hvertfall ikke noe i veien med entusiasmen. Det er da også mye stolthet å tolke ut av at 2012-utgaven av nettopp denne bilen innehar tidenes beste rundetid på Michigan State Police Vehicle Evaluation på Grattan Raceway i Belding, Michigan…

Mye motor og fartsressurser følges selvsagt opp med grøvre understell. For ikke bare skal dette kunne gå unna, det er også snakk om en bil med en helt annen vekt enn en tilsvarende sivil utgave - og her er som sagt alt bygget spesielt helt fra grunnen av, og ikke modifisert i ettertid på en standardmodell.

Interiøret skal være både komfortabelt, trygt og effektivt, enten det er biljakt eller arbeid på bærbar datamaskin som står på dagsordenen.
Interiøret skal være både komfortabelt, trygt og effektivt, enten det er biljakt eller arbeid på bærbar datamaskin som står på dagsordenen.

Integrert i bilens øvrige elektronikk

Detaljene går helt ned i lysutstyret, der selv standard-lysene er modifisert slik at LED-segmentene kan la seg programmere til å fungere sammen med og som en del av utrykningslysene, som både blir montert i form av tradisjonell rampe på taket og skult i karosseriet. Også rattets multifunksjonsbrytere er gjort programmeringsbare, slik at de i stedet for - eller kanskje i tillegg til - de vanlige funksjonene kan styre politi-utstyret.

For en politibil av denne typen er ikke bare en bil - det er snakk om en rullende kommando-enhet, og et virrvarr av kabler.

Les også: At gamle politibiler går som et uvær - er det fakta eller myte?

I dag er også datamaskiner og nettkommunikasjon en del av pakka, og dette gjør selvsagt at strømforbruket og mengden tunge kabler blir ganske ekstremt i forhold til en vanlig bil.

Bygget for å unngå jordingsproblemer

Ledningsnettet og jordingspunktene i slike biler er ikke overraskende det som har lettest for å skape problemer, og derfor har man også i den nye Chargeren oppgradert fokuset på nettopp jording. Faktisk er det bygget et separat «bus»-nettverk bare for å motvirke jordingsproblemer, og de to separate 100 ampere-kretsene som forsyner politiutstyret med strøm kan også kobles inn og ut ved behov, slik at man ikke bruker strøm unødvendig.

Selve sentralen for all elektronikken er for øvrig plassert i det klimakontrollerte bagasjerommet, der det hele kan trekkes ut i en egen «kurv» for enkel service.

Også politiversjonen har Chargerens tradisjonsrike baklys, og likheten med og inspirasjonen fra 1960-tallets legendariske muskelbil fremheves også i pressematerialet.
Også politiversjonen har Chargerens tradisjonsrike baklys, og likheten med og inspirasjonen fra 1960-tallets legendariske muskelbil fremheves også i pressematerialet.

Med alle disse dyptgående modifikasjonene skulle bilen ha det meste av det en allround «politi-cruiser» i USA har behov for. I tillegg kan man bestille en spesiell politi-tilpasset gulvkonsoll, alternativ plassering av reservehjulet, diverse dekor og mer heavy duty-utstyr som stålinnlegg i forseteryggene og lettpansrede sidedører foran.

Og alt altså pakket inn i en bil som ser ut som en Dodge Charger - som i sin tur er inspirert av klassikeren fra sent 1960-tall, med nettopp et så stilrent og sportslig som markedsavdelingen hos Chrysler understreker at politiets hverdagshelter virkelig fortjener…

Les også: Topp 10 - dette er politibilene du ikke klarer å kjøre fra...