Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke ofte en bilprodusent bruker ni år på å følge opp en modell. Men det er tilfelle når Honda nå omsider skal komme med andre generasjon av sin HR-V.

Første HR-V gikk ut i 2006, og ble ikke erstattet den gangen. I ettertid er nok det noe Honda har all grunn til å angre på.

Det japanske merket var usedvanlig tidlig ute med folkelige kompakt-SUVer. Med første generasjon CR-V tok de innersvingen på nesten samtlige konkurrenter.

Brukt CR-V kan være virkelig mye bil for pengene

Mistet troen?

De var også kjappe med å følge den opp med lillebror HR-V. Begge solgte godt – og CR-V har fortsatt som en bestselger gjennom flere generasjoner.

Av en eller annen merkelig grunn ble altså ikke HR-V erstattet. Det er lett å tolke det som at Honda hadde mistet litt troen på dette segmentet, der tok de imidlertid grundig feil.

Markedet for kompakte SUV-er – eller crossovere om du vil – er nemlig noe av det som har økt mest de siste årene.

Mini-SUV kan være et kupp

SUV-konsept

En rekke bilprodusenter har kommet med nye modeller som har blitt storselgere. Og Honda har måttet nøye seg med å registrere det hele fra sidelinjen, selv om de altså var en av pionerene.

Men nå er det like før de er tilbake. Vi har tidligere skrevet om bilen som startet under navnet Urban SUV Concept.

Litt mer forsiktig

Etter hvert ble det kjent at den skal hete Vezel hjemme i Japan. Og nå har Honda akkurat sendt ut de første bildene av den europeiske utgaven, den skal - ikke overraskende - hete HR-V.

Designet er heller ikke noen stor overraskelse, det eneste måtte være håndtakene til bakdørene, som er plassert helt oppe i C-stolpen.

Honda velger altså en litt mer forsiktig tilnærming til klassen enn for eksempel en rival som Nissan Juke. Der har Nissan dratt til mye mer – og laget en bil som virkelig skiller seg ut.

Stygg som juling - eller ..?

Hatt god tid

Blant øvrige rivaler finner vi biler som Suzuki S-Cross, Opel Mokka, Mitsubishi ASX, Peugeot 2008, Renault Captur – og også kommende Ford Ecosport. Det mangler såvisst ikke på alternativer for de som har lyst på bil i denne klassen.

HR-V  er basert på Hondas supersmarte småbil Jazz, det bør love godt for både plass og fleksibilitet. Blant annet er drivstofftanken plassert omtrent midt under bilen, det gir mulighet til å felle baksetene helt flatt ned i gulvet. Honda lover en rekke konfigurasjoner på disse setene.

Offisiell debut skjer på bilutstillingen i Paris i oktober.

Fransk konkurrent er priset lavt - les mer om den her:

HR-V skal blant annet by på svært god innvendig plass, tross kompakte ytre mål.
HR-V skal blant annet by på svært god innvendig plass, tross kompakte ytre mål.

Noen tør å tenke annnerledes - sjekk bare her:

Laster inn forumet...