I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
«Drømmebil» er et begrep som har vidt forskjellig innhold for hver og en av oss. Og som gjerne er forknippet med minner og hendelser fra tidlig i livet.
Noen drømmer blir realisert, andre ikke. Men de slutter ikke å være drømmer - eller drømmebiler - likevel.
Les også: Sciwago - enda en bil som VW aldri bygde selv
For enkelte er det faktisk slik at drømmebilen ikke finnes. At den nettopp er en drøm, drømt sammen med komponenter som man ikke alltid vet hvor bra ville fungert i praksis. Nettopp slike drømmebiler kreves det litt ekstra for å realisere, men enkelte går ikke av veien for NOE når det gjelder det, heller.
Parret to legendariske bilmerker
Vi har følelsen av at det er nettopp en slik bileier vi skal hilse på her. En kar som betegner seg selv som «litt over snittet interessert i bil». Vi mistenker ham også for å være svært beskjeden på egne vegne. Hvorfor vil du forstå når du leser hva han forteller om bilprosjektet sitt lengre ned i denne saken.
Hans Olav har tatt utgangspunkt i en parring av to beslektede bilmerker som nær sagt alltid har fascinert bilentusiaster: En litt slapp VW med tilsvarende heftig motorisering fra Porsche. «Alle» kjenner noen som har hørt om noen som har gjort slike øvelser med voldsomt resultat, men det går år og dag mellom hver gang man faktisk ser et vellykket prosjekt - i hvertfall med skilter.
Les også: Joda, en vaskekte Porsche kan også bli mye råere...
Her har vi en bileier som har gått den lange veien i så måte. Og han er ikke helt fremme ennå - men etter å ha brukt enormt mye tid og penger tilsvarende en flunkende ny familiebil, så er det stort sett bare montering som gjenstår.
Snart på en utstilling nær deg
Snart kan du med andre ord se denne bilen på utstillinger og treff rundt om. Og i mellomtiden kan du lese her om hva som venter deg:
Eier: Hans Olav Strand, (48)
Bosted: Nord Trøndelag.
Litt om meg selv: Litt over snittet interessert av bil.
Bilen: VW 412, 1974-modell.
Hvor lenge har du eid den? Siden 2000.
Hva har du gjort med den? Totalt ombygd med Porsche 911 motor, drivverk, styling og interiør.
Liker best med bilen: Formen på karosseriet.
Liker minst med bilen: Ikke mye deler å oppdrive. Alt som bygges om må lages.
Beste opplevelse med bilen: Dagen den var ferdig lakkert.
Framtidsplaner for bilen: Dra på messer, treff og banekjøring.
Drømmebil: Audi S8.
Litt info om hele ideen bak bygget: Historien starter egentlig så langt tilbake som midt på 80-tallet. En jeg visste om hadde en koksgrå 412 som det satt en sekser i. Husker ikke helt, men enten så var den en 2.4 eller 2.7. Han jobbet som veterinær og var ofte på Oppdal, hvor jeg bodde, på grunn av revepelsproduskjon.
Han ble godt lagt merke til med denne bilen, ikke minst på grunn av lyden. Bilen i seg selv var ikke så spesiell.
Les også: Enkel, sjarmerende og billig - hva med en 2CV?
Jeg har et søskenbarn som drev revefarm, som også hadde bilverksted. Denne bilen var ofte innom og fikk fikset litt her og der. Bilen ble brukt mye og hele året, så det var alltid noe som måtte ordnes.
En av gangene den var på verkstedet fikk jeg tatt en titt på hvordan ting var gjort. Det så forsåvidt ganske enkelt ut.
Det ble tent en liten spire i meg, som liksom aldri helt ville slippe taket, selv om jeg ikke hadde interesse for VW i det hele tatt på denne tiden. Men det var liksom noe annerledes over denne bilen. Økonomien var uansett langt fra et slikt prosjekt på den tiden.
Tiden gikk, og VW-interessen blomstret plutselig opp. Det ble anskaffet en 1303 i hui og hast, men tanken på 412 lå og ulmet hele tiden. Etter en tid kom jeg over en 412 som jeg pusset opp, som ble brukt som bruksbil i flere år. Drømmen var å bygge om denne med sekser.
Fant et strandet prosjekt
Etterhvert kom jeg borti en kar på Hamar som hadde et prosjekt som hadde strandet. Bilen var tatt ut av trafikk i 1984. Den hadde altså gått på veien i bare 10 år, så den var godt bevart med tanke på rust. Det var gjort masse jobb med forsterkninger rundt motoroppheng og de fremre innfestningene til Porsche-kasse var på plass, både til 915 og 930, og det var montert bremser fra 911.
Karroseriet var utrolig pent, og ferdig lakkert i en mørkeblå 3-skikts Porsche-farge. Men han forlangte altfor mye for et rullende chassis uten hjul. Det fulgte med skinninteriør og skjelettet fra et 911-dashboard, men det ble aldri gjort noe mer med dette.
Les også: Corvair 95 Rampside - slik ble det når amerikanerne bygget "VW-buss"
Det gikk et år eller to, så fikk jeg telefon fra en kompis. Han hadde kjøpt en annen 412, og denne her fulgte med på lasset.
Jeg fikk bilen i hus etterhvert. Dette kom litt brått på, men planene begynte så vidt å settes i verk.
Først fikk jeg tak i en 911-motor. Kom over en kar i Grenlands-området som drev med overhaling av Porsche-kasser. Jeg var på utkikk etter ei 930-kasse, og om det var mulighet for annen sluttutveksling. Ville gjerne ha en kasse som kan brukes på en turbo motor med det samme. Helt utrolig så hadde han akkurat fått en slik som hadde blitt erstattet med en G50 kasse. Det kom fra en bil som ble brukt i Porsche cup racing, men han ville ha flere gir.
Clutch fra RÜF Turbo
Denne var nedgiret på 3. og 4. gir. Etter hans opplysninger så skal den stoppe på rundt 260 km/t ved 7.000 rpm, i stedet for rundt 320 som er normalt på disse. Dette er en 1988-modell, som er den siste 930-kasse som ble produsert.