Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar har store planer for modellparken sin. Og den nyeste akkurat nå er en bil som skal ta opp kampen mot BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4 - nemlig nye Jaguar XE.

Den er en slags etterkommer etter X-Type, som ikke var noen videre suksess.

Denne gangen håper Jaguar at de har gjort hjemmeleksa grundig nok. Og bildene og informasjonen som ble sluppet under avdukingen lover godt. Det er i alle fall ingen tvil om at designet på denne bilen legger lista de andre nå som strekke seg etter.

Les også: Her snakker vi luksus som skiller seg ut

Spennende nykommer

Den ser kanskje hard core ut - men dette er en bil som Jaguar har planer om skal treffe bredt i markedet. Segmentet er fullt av potensielle kjøpere - noe Audi, BMW og Mercedes har kunnet fråtse i ganske alene blant premiummerkene i lang tid.

XE er modellen som kan gjøre noe med hegemoniet. Men da må det være mer enn utseendet som skal klaffe.

Les også: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Typisk Jaguar - elegant og sportslig.
Typisk Jaguar - elegant og sportslig.

Lavt utsllipp og sterk motor

At Jaguar sikter høyt med tanke på kjøreegenskaper viser både deres fokus på å holde vekten nede, og at de har svært lite overheng både foran og bak. Litt som BMW, der altså.

Den har også svært lav luftmotstand, 0,26 CW, noe som øker ytelser og bedrer forbruket.

Men det viktigste for ytelsene er likevel motoren. Og så langt har det blitt sluppet informasjon om to: En 3-liters V6 med 340 hk, koblet til en 8-trinns automat - og en langt mer sivilisert "Norgesvennlig" dieselmotor på 163 hk/380 nm. Sistnevnte har et utslipp på bare 99 gram CO2 per kilometer - noe som blir klasseledende med såpass sterk motor.

Les også: Gammel luksusbil til hverdagsbruk - er det smart?

Ikke 4x4 - foreløpig

De som ønsker seg 4x4, slik det var mulig å få på forgjengeren X-Type, må vente en stund til. For selv om det presiseres at den KAN få 4x4 - er det ikke kommet noen informasjon om når det skal skje. Så her er det bakhjulstrekk som gjelder inntil videre.

Med den store bensinmotoren ordner den 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder - og er med det kjappere enn konkurrenten BMW 335i.

Nytt infotainmentsystem er på plass - og takk for det. Jaguar fortsetter med touch-skjerm.
Nytt infotainmentsystem er på plass - og takk for det. Jaguar fortsetter med touch-skjerm.

Les også: Her er det vel noe som ikke stemmer helt?

Nyheter innvendig

Innvendig er det sportslig og elegant - på Jaguar-vis. Men ikke slik Jaguar var i gamle dager, med masse treverk og tradisjonsrike brytere og instrumenter. Nå er det moderne - og her kommer også det helt nye infotainmentsystemet. Det er vi spent på - for her er det nødvendig med en bedring...

Men det er tydelig at Jaguar fortsetter med touch-skjerm i stedet for å bruke menyhjul, slik som de tyske konkurrentene.

Les også: Denne Jaguaren ble beskyldt for å ikke være ekte vare

Viktig

Jaguar i Norge har lengtet etter en skikkelig volummodell - selv om de til dels har fått det i XF. Så langt er imidlertid den langt unna å være en storselger.

XE vil ha et større potensial rent prismessig, men så spørs det om nordmenn vil vente på 4x4 og stajonsvogn. Vi er jo litt sære sånn...

Bruk kommentarfeltet: Hva synes du om den nye Jaguaren? 

^

Les også: Prut - til selgeren blir sint

 

 

Laster inn forumet...