Sjekk disse supersjeldne BMW-verstingene
Plutselig dukket det opp TO på det norske markedet.
Andre generasjon BMW M3 er et skikkelig råskinn - ikke minst etter faceliften, da den vesle bilen ble utstyrt med en galematias-motor på 321 hk.
Tilbake på starten og midten av 90-tallet, var dette noe av det mer hårete du kunne oppdrive.
Men det fantes enda verre ting også - blant annet takket være tuningspesialisten Alpina - som er lang erfaring med BMW-er. Modellen deres med betegnelsen B8 fikk 4,6-liters motor som blåser ut 333 hk - og gir bakhjulene en skikkelig utfordring i å klore seg fast ved rask akselerasjon.
Akkurat nå er faktisk to av disse sjeldenhetene til salgs i Norge. Og det trenger ikke å koste skjorta.
Les også: Denne Alpina-modellen kaller vi heftig stasjonsvogn
Bare 150.000 kroner
På den billigste ble prisen nemlig nylig redusert - og nå er det overkommelige 150.000 blanke kroner som må til for at det skal stå ditt navn i vognkortet. Kanskje mindre også - for selv om dette er en spesiell bil, er det nok ikke den letteste å selge. Særlig ikke på høsten.
Selger er ærlig nok til å opplyse at bilen ikke er strøken. Så litt jobb må påregnes før den får tilbake sin fordums glans.
Klikk her for å se hele annonsen
Men 1994-modellen kan likevel være et godt utgangspunkt for å skaffe seg en flott og spesiell bil. Den har ifølge annonsen bare rullet 154.000 kilometer, og det er gjort mye med bilen i forbindelse med oppgraderinger.
Les også: BMWen var eid av sultanen av Brunei - nå kan den bli din
Helt annen pris
Den andre er adskillig dyrere - og to år nyere. 1996-modellen har en prisantydning på 350.000 kroner - men virker også å være i en helt annen stand enn den andre.
Dette er firedørsversjonen - som er litt mer praktisk, men etter de fleste mening litt mindre stilren enn coupeen.
Akkurat denne bilen er i tilsynelatende svært godt holdt, om vi skal dømme utifra bildene. Interiøret, motorrom og lakk bærer preg av at det har vært entusiastiske eiere på den spreke familiebilen.
Klikk her for å se hele annonsen
Det opplyses i annonsen at bilen aldri er ombygd, ikke vinterkjørt og at all servicedokumentasjon medfølger.
Les også: Her er hytteraceren som skiller seg ut
Bør sjekkes ekstra grundig
Det er naturligvis all grunn til å være obs ved kjøp av en slik bil. Med så ekstreme krefter er det fristende for sjåføren å plante høyre pedal i bunn- ofte! Det kan by på harde påkjenninger både på understell, motor, clutch og girkasse. Alt sammen er dyrt å reparere - ikke minst på ombygde biler som dette.
Nøye gjennomgang av historikk, uavhengig tilstandsrapport, en skikkelig testtur og ikke minst grundig visuell sjekk av bilen må til om du skal være trygg på hva du ender opp med.
Les også: Dette er sjefsbil utenom det vanlige
- Kan bli samlerobjekter
- Alpina er en seriøs og god tuner - som har lang erfaring med BMW. Hvis slike biler holdes originale og historikken er på plass, er det potensielle samlerobjekter, mener Brooms egen bilekspert, Benny Christensen.
Modellene fra Alpina er diskret stylet, og kjennes ofte lettest igjen på felgene, dekorstripene eller modellbetegnelsen på bagasjelokket.
Les også: BMWs direktørbil: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?