Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At elbilene tar Norge med storm er det ingen tvil om. Mest populær av alle er Tesla Model S - selv om den også er den klart dyreste modellen.

Model S starter på 463.800 kroner helt uten noe ekstrautstyr - og med den minste batteripakken på 60 KWt. Nå skal det sies at både plass, ytelser og rekkevidde på denne bilen er noe helt annet enn de andre elbilene du kan velge mellom.

I bruktmarkedet ligger det i skrivende stund 35 Model S til salgs. Og den billigste, en 2013-modell som har gått 12.000 kilometer, koster 550.000 kroner ...

Les Norges mest grundig test av Tesla Model S her

Unik situasjon

Den utviklingen vi har sett på Model S er helt unik i bruktbilsammenheng. Vi snakker ikke her om at det er enkeltbiler som er blitt dyrere i en kort periode, men mer eller mindre ALLE brukte Model S på markedet. Og slik har det vært det siste året.

Den tidligere nevnte, billigste modellen på markedet, med 12.000 kilometer på samvittigheten, er riktignok blant de mer edruelig priset.

Etter å ha sjekket prisen på bilen ny, utifra utstyret som står oppført i annonsen, ender vi faktisk på omtrent det samme som prisantydningen i annonsen. 

Det finnes imidlertid de som har lagt på titusenvis av kroner - og likevel får solgt bilene sine.

Les også: Om tre år kan det være halv pris på superbilen

Hevet prisene

Hvordan kan det være slik? Jo, det er en blanding av etterspørsel og Teslas måte å drive butikk på. De fleste har fått med seg at Norge er rene Klondyke for den amerikanske elbilprodusenten. Årsaken er naturligvis de svært hyggelige avgifts- og hverdagsfordelene som følger det å kjøpe og eie en elbil her i Norge.

I utgangspunktet er denne ordningen fredet enten til 2017 eller når vi får 50.000 elbiler på veiene i Norge. Nå er det ingen tvil om at det er sistnevnte som skjer først. Trolig en gang før påske neste år.

- Og det er nok en god del som føler at det brenner litt med tanke på å få seg en bil før avgiftsordningen eventuelt endres, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Og fortsatt er det slik at det er ventelister på Model S. Bestiller du nå er det fire-fem måneders ventetid - og noen er villige til å betale ekstra for å slippe det.

Den viktigste grunnen til at mange har tjent på å selge sin Model S er imidlertid at Tesla hevet prisene på Model S rundt nyttår - mens de som hadde bestilt før prisendringene slapp å betale mer enn opprinnelig pris.

Prisøkningen kunne bli på opptil 50.000-60.000 kroner - avhengig av utstyr - og ble til potensiell fortjeneste for de som hadde vært tidlig ute med bestillingen.

Her har du MYE godt Tesla-stoff!

Brooms bilekspert, Benny Christensen.
Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Kan bli enda dyrere

Tesla har dessuten utvidet garantitiden underveis - og byr nå på et av markedets klart beste nybilgarantier. Den lyder på åtte år og ubegrenset kilometer garanti på batteri og drivenhet.

For de som sitter på gjerdet og venter på bedre bruktbil-tider, og lavere pris på Model S, kan denne taktikken fort vise seg å være lite gunstig.

- Det som blir spennende nå, er å se hvilken endringer som blir gjort rundt ordningen for elbil i Norge. Jeg føler meg ganske trygg på at ikke alt forblir som i dag. Men akkurat hva den sittende regjeringen velger å gjøre, er både jeg og mange andre spente på. Skulle en velge å gå bort fra momsfritaket, vil naturligvis dette også heve på bruktbilprisene, sier Benny.

Den dyreste Model S-en på finn.no koster 850.000 kroner. Den høyeste prisen du klarer å få denne bilen på konfiguratoren til Tesla er 828.000 kroner.

Men akkurat denne bilen har i følge annonsen fått diverse oppgraderinger, slik at bilen har kostet selgeren drøyt 936.000 kroner.

- Det er noe så unikt som selgers marked på disse bilene - og slik vil det trolig være en stund til - så får vi se hva politikerne velger å gjøre, sier Benny.

Les vår bruktbilguide på Tesla Model S her

 

Laster inn forumet...