Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det er alltid noe spesielt med den første bilen man eier. Selv om både økonomi og andre omstendigheter spiller inn i den grad at nettopp den første bilen sjelden eller aldri blir akkurat slik den ville blitt hvis vi fikk velge helt fritt.

Les også: Ikke alle er fornøyd med Astraen sin. Her er en av dem...

Når det er sagt er det også ofte noen fordeler å hente ut i forbindelse med det første bilkjøpet. Mange har nok fått et lite bidrag til denne storinvesteringen, og enkelte har også vært så heldige å få arve et kjøretøy fra andre i familien.

Arvestykke fra Opels storhetstid

Bilen på disse bildene er et slikt arvestykke. En robust og på alle måter traust Opel Astra, som var en populær trotjener for mange familier på det vi kan kalle slutten av Opels storhetstid i Norge.

Astra kom som en ny modell på en så ubemerket og forsiktig måte at den nesten like gjerne kunne fortsatt å hete Kadett, som var modellen den avløste. Den fortsatte med kompakte mål som en storselger i Golf-klassen, og gikk også den gjennom flere generasjoner og facelifter som bragte den frem til den bilen den er i dag:

Fortsatt en habil utfordrer i Golf-klassen, og med strammere og mer eksklusivt preg enn den hadde tidligere. Men det går tilsynelatende lenger tid mellom hver gang man ser en ny Astra i trafikken i dag enn man gjorde på midten av 1990-tallet, da denne bilen var ny.

Det begynner å bli langt mellom de gamle Astraene på veiene. Ut fra kilometerstanden er det lett å forstå hvorfor denne ser så fin ut. Foto: Privat
Det begynner å bli langt mellom de gamle Astraene på veiene. Ut fra kilometerstanden er det lett å forstå hvorfor denne ser så fin ut. Foto: Privat

Les også: Nye Astra tar opp kampen med masser av ekstra utstyr

Udramatisk bil med bred appell

Datidens Astra utpreget seg ikke spesielt i noen retning, og var muligens også derfor et yndet kjøretøy for de som ikke var så opptatt av bil, men som ville ha noe velprøvd og udramatisk.

Karosserivariantene og motoralternativene var mange, så det var alltid noe som passet uansett ønsker. Prisen var hyggelig, og teknikken velkjent og holdbar. Dermed ble den populær blant annet hos godt voksne bilkjøpere, som egentlig ikke hadde større utfordringer enn å holde rusten unna skjermkantene - noe som i og for seg kunne være utfordrende nok.

Men noen har overlevd, takket være forsiktige første eiere. Blant annet denne, som strengt tatt ikke har hatt mulighet til å forfalle særlig heller med tanke på hvor lite den har gått. Nå kan nok pensjonisttilværelsen for denne bilen bli mer hektisk enn livet har vært så langt, men den virker i hvertfall å ha kommet i hendene på eiere som vil fortsette å ta vare på den.

Les også: Billig og kul ungdomsbil? Her er tre forslag:

Eier: Magnus Glimo + bror (16 og 18)

Bosted: Trondheim.

«Har det motor, så er det artig»

Litt om meg selv: Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i bil og
egentlig alt annet med motor, men jeg kan ikke akkurat si det samme om min
bror... Jeg skal gå bilskolen neste år hvis ting går etter planen, så
kan jeg skru på heltid.

Livsmoto: Har det motor, så er det artig!

Les også: Sjekk forsikringsprisen på drømmebilen før du går i fella!

Bilen: Opel Astra 1,6, 1996-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ca. en uke.

Hva har du gjort med den? Ingen ting så langt.

Noen forandringer er på gang. I første rekke vil brødrene satse på litt andre hjul og litt annerledes stereo enn bestemor gjorde. Foto: Privat
Noen forandringer er på gang. I første rekke vil brødrene satse på litt andre hjul og litt annerledes stereo enn bestemor gjorde. Foto: Privat

Liker best med bilen: At den kun har gått 21.743 km.

Liker minst med bilen: Det er forhjulstrekk og automatkasse, skulle vært
bakhjulstrekk og manuell.

Felger og anlegg er på gang

Beste opplevelse med bilen: Har ikke lappen selv, men det får vel bli
første gang jeg så den i oppkjørselen vår.

Framtidsplaner for bilen: Jeg vil ha nye felger og brodern vil ha nytt
anlegg.

Drømmebil: Ferrari 599 GTO, men hadde overlevd med en Nissan 200 SX S13, S14 eller S14a også.

Annet: Jeg deler bilen med min bror, siden vi fikk den av vår bestemor for
ikke så lenge siden. Bilen har hatt samme eier i 18 år og er omtrent bare
kjørt til og fra butikken.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Skrenset 280 meter før det smalt - 4 unge slapp med skrekken

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Magnus om? Bruk kommentarfeltet under!