Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Valget står mellom Nissan Leaf og VW e-Golf. Har mest lyst på Golfen, men det er ventetid på den, mens jeg kan få Leaf nesten på dagen. Hvilken ville du valgt og tror du det er store forskjeller på bruktverdi på disse om noen år? Hilsen fra Eivind.

Benny svarer:

Hei Eivind. Her snakker vi to biler som virkelig er hotte på det norske bilmarkedet akkurat nå. Leaf har vært en storselger helt siden den ble lansert, mens e-Golf er den nye kometen i klassen.

Golfen viser til fulle at det virkelig er elbilfeber i landet vårt nå. Volkswagen har aldri opplevd maken til respons på en ny bilmodell, og hadde et rekordstort forhåndssalg før bilen var i Norge.

Sist jeg sjekket var det ventelister til et godt stykke uti 2015 på denne, det betyr at mange må smøre seg med tålmodighet.

Leaf er på sin side godt forbi nyhetens interesse, men har likevel klart seg imponerende bra mot nyere konkurrenter. Nissan har også justert prisene underveis og også gitt den mer utstyr. Det har bidratt til å holde salget oppe.

Setter vi disse to direkte opp mot hverandre, vil jeg nok si at e-Golf er den mest attraktive, og også mest gjennomførte. Den føles et par hakk mer påkostet enn Leaf, særlig i interiøret. Golf er også en helt ny bilmodell, mens Leaf begynner å trekke litt på årene.

Så billig kan du få alle elbil-fordelene

Kommer momsen?

Som elbiler betraktet gjør de i praksis veldig mye det samme. Realistisk rekkevidde vil ligge opp mot 150 kilometer på sommeren, på vinteren kan det nok være smart å ikke regne mer enn 100 kilometer.

I innkjøp er Leaf noe rimeligere enn e-Golf, men den differansen tipper jeg du får tilbake den dagen bilen skal selges videre. Annnhåndsverdi på elbiler er ikke så helt enkelt å beregne. Det skyldes i hovedsak to ting: Vi har lite historikk på dette, det er også en betydelig usikkerhet i forhold til hva som skjer med elbilfordelene framover. Spesielt viktig her er dette med at elbilene er fritatt for både moms og avgift.

En innføring av moms her (som jeg anser som sannsynlig), vil også kunne påvirke bruktprisene, når nybilene blir dyrere vil også de brukte generelt øke i pris.Dette vil nok uansett slå ganske likt ut for e-Golf og Leaf, sånn sett spiller det ingen rolle hvilken du går for.

Jeg anbefaler som vanlig å teste begge to før du bestemmer deg. Og haster det å få elbil – ja, da sier nok valget seg litt selv.

Årets nye bestselger: Nå har vi testet e-Golf 

Lykke til!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

 

Laster inn forumet...