Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Helt siden den kom for over 40 år siden har Volkswagen Golf hatt et nærmest konstant grep om norske bilkjøpere. Kanskje kan det fremdeles forklares med «senvirkninger» fra den gang Bobla var nærmest for en luksusbil å regne da bilsalget ble frigitt i 1960, og satte mange norske familier på hjul for første gang.

Én bil, flere kjøpergrupper

Biler som vinner anerkjennelse og store markedsandeler som familiebiler har ikke alltid like lett for å vinne aksept som ungdomsbiler. «Kulhetsfaktoren» kan bli litt skadelidende av at foreldregenerasjonen også trykker bilen til sitt bryst. Men Golfen har klart seg.

Les også: Utfordring: Finn en tøff ungdomsbil for under 100.000 kroner

Det handler selvsagt om at man fra ganske tidlig av sørget for å bygge Golfer for forskjellige lommebøker og forskjellige aldersgrupper. GTI-modellen kom etter bare noen få år, og ble noe ungdommen kunne drømme om - og i noen grad også modifisere sin egen småtrøtte 1,1-liter til å ligne på.

Golfen har et moderne og funksjonelt interiør. Selv om den ikke ser helt slik ut lenger, etter at Johan har montert ny stereo. Foto: Privat
Golfen har et moderne og funksjonelt interiør. Selv om den ikke ser helt slik ut lenger, etter at Johan har montert ny stereo. Foto: Privat

GTI-en er med oss fremdeles, og i dag er den kulere enn noensinne etter noe de fleste anerkjenner som en litt uinspirert periode for noen år tilbake. Og når selve bjellesauen er frisk og rask, så følger hordene etter: VW Golf virker i dag igjen å være en skikkelig ettertraktet bil blant ungdommen.

GT - i skyggen av GTIen...

GTI har alltid vært kostbart. For kostbart for de yngste, og dermed dukket en litt mer moderat GT-versjon opp allerede for lenge, lenge siden. Om den mangler det siste lille i forhold til toppmodellen, så gir den langt mer sportslighet enn en helt vanlig standardmodell - og dermed langt mer ungdomsappell, også.

Sorte baklys og litt fetere hjul enn originalt gjør seg på en kul ungdomsbil. Foto: Privat
Sorte baklys og litt fetere hjul enn originalt gjør seg på en kul ungdomsbil. Foto: Privat

Det er en slik bil vi ser på disse bildene. Eieren er 18 år gammel, og kjempefornøyd med den sportslige karakteren på sin friske, lille Golf. Og ikke minst er han fornøyd med at den har bare to dører, noe som styrker det sportslige preget - men som av de fleste andre kjøpergrupper regnes som et stort minus.

Les også: Du glemmer vel ikke å prute når du skal kjøpe bil?

Før i tiden, det vil si for ca. 30 år siden, falt salget av todørsbiler dramatisk, og i dag er som kjent fire dører selve normen selv på små biler. Men igjen ser vi altså at Volkswagen har klart å gjøre én biltype attraktiv for svært forskjellige kjøpergrupper ved å ha mange forskjellige versjoner å by på.

– En typisk ungdom

Det er sikkert en del av genialiteten som ligger til grunn for at Golfen har klart seg i alle disse årene. Og at eierne er like entusiastiske som karen vi her skal hilse på:

Eier: Johan Skretting, (18)

Bosted: Varhaug.

Litt om meg selv: Jeg er en typisk ungdom som er interessert i biler og å trene. Skal gå påbygg det neste året.

Reservehjulsbrønnen er tatt i bruk for å huse noen av stereokomponentene. Foto: Privat
Reservehjulsbrønnen er tatt i bruk for å huse noen av stereokomponentene. Foto: Privat

Bilen: VW Golf GT 2-dørs, 2006-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ca. 3 måneder.

Les også: Cactus - er denne kul nok til å bli en fremtidig ungdoms-favoritt?

Hva har du gjort med den? Jeg har byttet frontlyktene, baklyktene, dekk og felger, tatt vekk noe rust og satt inn STORT stereoanlegg.

Drømmer om en BMW M1

Liker best med bilen: Utseendet, aksellerasjonen og lyden, og at de er en 2-dørs. At det er en bil som du ikke ser så mange andre av.

Liker minst med bilen: At den ikke er 100 prosent strøken, og at de har lakkert alt unntatt bakfangeren.

Beste opplevelse med bilen: Det må være da jeg hadde satt inn det nye anlegget.

Framtidsplaner for bilen: Skal sote alle rutene helt fram, montere sportsfilter, sportseksos, ny bakfanger som er lakkert og kanskje senke den. Må også kjøpe nytt, bra batteri.

Les også: Apple vil låse telefonen for sending av SMS mens du kjører bil

Drømmebil: BMW M1 Coupé.

Annet: Er veldig fornøyd med den. Her får du mye bil for pengene i forhold til en BMW eller Audi, som koster utrolig mye mer. I tillegg så har den et fint sportslig utseende, og med 170 hk klarer du å kjøre fra de fleste.

Med plass til dobbelt-DIN i dashboardet blir det enklere å montere kraftigere greier enn det som satt der originalt. Foto: Privat
Med plass til dobbelt-DIN i dashboardet blir det enklere å montere kraftigere greier enn det som satt der originalt. Foto: Privat

Har mye lyd i bilen

Den er veldig god også når det kommer til lyd, der jeg har Focal Utopia både foran og bak, og en Rockford T-600 forsterker som driver disse. Dessuten har jeg også en 2-DIN Pioneer-spiller. Av sub har jeg en Rockford 12" T2 som blir drevet av Orion HCCA 5000d forsterker og en kondensator.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Golf med "rumpe" - dette er en litt glemt ungdomsbil

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Johan om? Bruk kommentarfeltet under!