Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi har en ganske snodig historie i bilsammenheng.

Fra å være en skikkelig outsider i forhold til de etablerte - vi snakker om Volvo, Ford og Opel spesielt - på 70- og dels på 80-tallet, har de på bare noen få tiår klart å posisjonere seg som en av de absolutt klasseledende både når det gjelder design, teknologi og ikke minst status i flere segmenter.

Konkurrentene heter nå plutselig BMW og Mercedes.

Foregangbil hos Audi er på mange måter den norske familiefavoritten A6.

Til tross for at nåværende versjon kom så sent som i 2011, er de nå klare med en oppgradering av A6.

Audi: Fra raring til luksusbil

Ny grill og nye lykter er på plass.
Ny grill og nye lykter er på plass.

Beskjedne utvendige endringer

Ved første øyekast ser det ikke så voldsomt ut. Det er nesten så man skal være kjenner for å se det, men hvorfor endre mye på noe som allerede fungerer godt?

Vi er villige til å tro at Audi har stilt seg selv nettopp det spørsmålet...

De mest synlige oppgraderingene på eksteriørdesignet er den nye singleframe-grillen, de nye støtfangerne foran og bak, de nye eksoshalene og de nye front- og baklyktene. Alle disse elementene får nå skarpere linjer.

Felger i størrelse opp til 20" understreker det sportslige designet.

Xenon og LED-lys

Xenon plus med LED-kjørelys blir nå standard på alle Audi A6 modeller. Audi tilbyr også full-LED og Matrix LED lysteknologi.

Nye A6 er betydelig oppgradert innvendig.
Nye A6 er betydelig oppgradert innvendig.

Matrix LED ble lansert på den oppgraderte versjonen av Audi A8 i fjor. Dette består av en rekke individuelle LED-dioder som automatisk tennes, slås av eller dimmes avhengig av situasjonen. Dermed reagerer frontlysene ekstremt presist mot møtende trafikk samtidig som veien alltid belyses optimalt.

4G hastighet

Innvendig byr 2015-modellene på nye interiørfarger og kombinasjoner.

Infotainment-systemet oppgraderes også med utvidete muligheter og løsninger. Med Audi connect kan bilens online-tjenester nå benyttes i 4G-hastighet. De nye Audi A6-modellene får også DAB+ (digital radio) som standard.

Volvo eller Audi – hva hadde du valgt?

Mange motorer

Flere nye motorer erstatter de tidligere alternativene. Felles for alle er lavere forbruk og høyere effekt. C02-utslippet er redusert med opp til 22 prosent.

Nye Audi A6 sedan og nye Audi A6 stasjonsvogn leveres først med tre bensinmotorer fra 190 hk til 333 hk og fem dieselmotorer fra 150 hk til 320 hk. Flere motoralternativer og kombinasjoner vil følge senere.

De fleste bilene som selges i Norge er stasjonsvogner - men det er god plass også i sedanen.
De fleste bilene som selges i Norge er stasjonsvogner - men det er god plass også i sedanen.

Lavest forbruk og utslipp får man med 2.0 TDI 150 hk under panseret. Da er drivstofforbruket 0,52 l/mil, det tilsvarer et C02-utslipp på 109 g/km.

Biturbo på 320 hk

V6-motoren 3.0 TDI kommer i flere versjoner, hvor minste alternativ blir 211 hk i kombinasjon med quattro permanent firehjulsdrift og automatgirkassen S tronic.

Motoren leveres også i samme konfigurasjon med en effekt på 272 hk. Den kraftigste utgaven av 3.0 TDI-motoren har en biturbo og yter 320 hk, da i kombinasjon med quattro firehjulsdrift og tiptronic automatgirkasse.

Dette er RS6 Avant - et skikkelig råskinn.
Dette er RS6 Avant - et skikkelig råskinn.

Vekten er også redusert på flere av de nye Audi A6-modellene. Med 1.8 TFSI 190 hk under panseret veier nå Audi A6 Limousine fra 1.535 kg. Modellene med 2.0 TDI 190 hk leveres med støtdemperfjærer i komposittmaterialet GFRP fremfor stål. Det gir en vektbesparelse på 4,4 kg.

Spydspissene Audi S6 Limousine/Avant og Audi RS 6 Avant leveres med en V8 4.0 TFSI på henholdsvis 450 hk og 560 hk. Quattro permanent firehjulsdrift og luftfjæring er standard på disse modellene.

Nye Audi A6 allroad quattro får fire ulike V6-motorer, en bensinmotor og tre diesel-alternativer. Quattro permanent firehjulsdrift og luftfjæring er standard også på disse modellene.

I Norge åpnes det for bestilling av de nye Audi A6-modellene medio september. Prisene er ikke klare.

Audi A6 Allroad er en bil som passer norske forhold veldig godt
Audi A6 Allroad er en bil som passer norske forhold veldig godt

Audi A6 Allroad: Under halv pris etter 49.900 km.

 

 



 

En kan like det eller ikke - men sommeren er på hell - og snart kommer vinteren. Den er dert mange som gjerne møter i en Allroad.
En kan like det eller ikke - men sommeren er på hell - og snart kommer vinteren. Den er dert mange som gjerne møter i en Allroad.
Laster inn forumet...