Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilsalget i Norge fosser fram - og kommer til å å slå selv de mest optimistiske beregningene for 2014-salget.

Registreringsstatistikken for august måned er akkurat klar, og viser at elbilene setter ny rekord på det norske markedet. Denne måneden ble det nemlig registrert 1736 nye personbiler med elektrisk drift. Det gir en markedsandel på 15,2 prosent - som er den høyeste noensinne.

Denne boksen skal løse et stort elbil-problem

Pluss 288 prosent 

Med det har Norge en elbil-andel som er helt unik i verdensmålestokk.

Vi kan trygt si at politikernes ønske å få mer av bilparken over på biler med nullutslipp har slått til. Takket være en rekke særfordeler, framstår elbilene nå som så attraktive at nordmenn står i kø for å kjøpe dem.

Hittil i år er det registrert 12.499 nye elbiler. Tilsvarende tall samme tid i fjor var 3206 biler, det betyr en økning på hele 288 prosent.

Her kan du lese mer om elbil-fordelene

Tesla størst - men hvor lenge? 

Den suverent mest omtalte elbilen er Tesla Model S. Super-elbilen er også den mest solgte på det norske markedet. 3433 nordmenn har blitt Model S-eiere så langt i 2014.

Det gjør også at Tesla er det største elbil-merket, men det holder neppe ut året. To andre har nemlig sterke planer om å vippe Tesla av denne tronen, kanskje skjer det allerede neste måned.

Nissan på andreplass holder koken på imponerende vis med sin Leaf. Nissan har levert ut 3389 elbiler så langt i år, altså bare 44 færre enn Tesla.

Levere nok biler 

Bakfra kommer Volkswagen i voldsom fart. De var ikke blant de aller første med elbiler - men når de først kom, har det virkelig gått unna.

VW topper registreringsstatistikken for elbiler i august med suveren margin. De solgte og leverte 764 eksemplarer av e-up og e-Golf - dermed er tallet så langt i år 3055.

Her handler det først og fremst om å klare å levere nok biler. Per i dag er det flere måneders venteliste på e-Golf. Dette er det eneste som kan bremse VW - og eventuelt gi noen andre muligheten til å bli årets største elbilmerke i Norge.

Aller første gang vi kjørte Model S - les om det her:

Knallår for BMW

Vi må også ta med BMW på fjerdeplassen. Deres innovative i3 har vært en stor suksess så langt, i august ble det 202 nye eksemplarer på norske veier.

Dette gir BMW fjerdeplass i elbil-salg så langt i år, med 1485 eksemplarer. Denne fjerdeplassen kommer de også etter alt å dømme til å holde resten av året. Det er nemlig langt ned til Citroën på femteplass, de har solgt 321 elbiler.

Det sterke elbilsalget er også sterkt medvirkende til at BMW er i ferd med å levere sitt sterkeste salgsår i Norge noensinne. Så langt i år er de nummer tre på merkestatistikken, bare slått av Volkswagen og Toyota.

Flere er på vei

Hvor dette skal ende i 2014 er vanskelig å spå. Det har blant annet mye med leveringssituasjonen å gjøre, det legger særlig begrensninger på hva VW kan klare av registrerte biler.

Samtidig kommer det nye elbiler inn utover høsten. Kia Soul EV er allerede i Norge, med en attraktiv startpris på 199.900 kroner. Det er heller ikke veldig lenge til Nissans kompakte flerbruksbil NV200 Evalia kommer i elektrisk utgave.

Da heter den e-NV200 Evalia. Med elektrisk teknologi fra Leaf er det velkjente saker under skallet. Den store fordelen til denne bilen blir digert bagasjerom. Med startpris på 242.500 kroner blir dette virkelig mye elbil for pengene.

Les mer: Dette blir virkelig mye elbil for pengene

Nissan e-NV200 Evalia er elbil med gedigen bagasjeplass. Og prisen er gunstig.
Nissan e-NV200 Evalia er elbil med gedigen bagasjeplass. Og prisen er gunstig.

Her varierer bruktprisene mye - av gode grunner

 

 

 

 

Laster inn forumet...