Datsun fortsetter offensiven. mi-DO har akkurat debutert på bilutstillingen i Moskva.
Datsun fortsetter offensiven. mi-DO har akkurat debutert på bilutstillingen i Moskva.

Dette skal bli en av verdens billigste biler

Datsun lanserer sin fjerde modell etter comebacket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Akkurat nå pågår det et lite kappløp blant mange av verdens bilprodusenter. Det handler om å tilby nybiler til svært gunstig pris.

I flere store markeder har velstandsøkning gjort at stadig flere kan ta seg råd til å kjøpe ny bil for første gang. For dem kan det være langt mer attraktivt å kjøpe nybil med garanti, kontra en bruktbil. Og da blir det mindre viktig om den har mye utstyr eller lekkert design.

Børstet støv av navnet

Det er på denne bakgrunnen at Nissan nå er i gang  med å rulle ut sitt lavprismerke Datsun. Navnet er velkjent. Nissan-bilene het Datsun på en rekke markeder (inkludert Norge) til langt inn på 80-tallet.

På bilutstillingen i Moskva akkurat nå, viser Datsun det som er deres fjerde modell til nå: Nemlig kombien mi-DO.

Dashbordet er hentet rett over fra søskenmodellen on-DO.
Dashbordet er hentet rett over fra søskenmodellen on-DO.

Her kan du lese testen av Norges billigste bil

Mye til felles

Denne tar utgangspunkt i sedanen on-DO som ble vist tidligere i år, og de to har veldig mye til felles.

Men mi-DO har altså kombiløsning og stor bakluke. I tillegg har Datsun endret endel designdetaljer, blant annet lykter for å skille de to fra hverandre. Interiøret er imidlertid helt identisk.

Slik kan du ødelegge en bilklassiker

Mer fleksibel

Akselavstanden er lik (2,47 meter), men mi-DO er en god del kortere enn sin sedanbror. Nærmere bestemt 3,95 meter, kontra 4,33 meter.

Det må nødvendigvis gå ut over plassforholdene, men samtidig gir kombiløsningen bedre fleksibilitet i forhold til å frakte med seg bagasje og større gjenstander.

Bilene skal produseres side-om-side i Russland.

Bagasjerommet er nok ikke kjempestort, men ser ryddig og lett utnyttbart ut. Bakseteryggen er todelt.
Bagasjerommet er nok ikke kjempestort, men ser ryddig og lett utnyttbart ut. Bakseteryggen er todelt.

Standardutstyr

Alt tyder også på at mi-DO kan komme til å bli en svært rimelig bil. on-DO koster rundt 67.000 kroner på det russiske markedet. I og med at nykommeren er mindre, skal den neppe koste mer - snarere er det grunn til å vente at Datsun presser denne enda mer ned i pris.

Blant standardutstyret er to airbager, ABS-bremser, pluss en vinterpakke som inneholder oppvarmede seter og sidespeil. Bilen skal være på markedet tidlig i 2015.

Denne er liten - og veldig snill

Til Norge?

Datsuns uttalte strategi er å slå seg opp i land med begrenset kjøpekraft. Men det utelukkes heller ikke at de vil ekspandere videre.

I så måte er det lett å trekke paralleller til Renaults lavprismerke Dacia.

Opprinnelig var det ikke meningen å selge bilene vest i Europa, men nå har Dacia blitt en stor suksess her også.

Dacia selges også i Norge, og på sikt er det heller ikke utenkelig at Datsun kan komme hit – hvis vi ser noen år fram i tid.

Så billig får du splitter ny SUV

Datsun mi-DO skal være klar for lansering på nyåret 2015, i første omgang i Russland.
Datsun mi-DO skal være klar for lansering på nyåret 2015, i første omgang i Russland.

LES OGSÅ: Husker du disse Datsun-modellene?

Laster inn forumet...