Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar E-Type: Ikke bare er bilen en legende. Den har også blitt kåret til verdens vakreste bil. Slett ikke uten grunn.

For hvem har ikke kunnet tenkt seg å ta plass bak det tynne treeikede sportsrattet, skue utover det lange panseret, utover rekken med vippebrytere midt på dashbordet.

Og ikke minst: Høre på den vakre, murrende sangen fra sekseren når man vir på tenningsbryteren og ser turtallsnåla på den klassiske Smiths-turtelleren bevege seg oppover på skalaen?

Samtidig som panseret løfter seg og de tynne dekkene på eikefelgene biter tak i asfalten og gir bilen fart...

Takket være varmt og tørt klima har Jaguaren klart segrimelig bra. Foto: ebay
Takket være varmt og tørt klima har Jaguaren klart seg rimelig bra. Foto: ebay

Les mer: Kåret til verdens vakreste bil

Stått i 33 år i blikk-skur

Jo, det er mange som har gått svanger med nettopp den drømmen. Derfor har mange av de over 70.000 eksemplarene som ble bygget mellom 1961 og 1974 blitt tatt vare på.

Men ikke alle like bra. Bilen du ser på disse bildene har stått bare delvis i skjul under et primitivt blikk-skur i hele 33 år.

Tragisk, men sant. Bilen skal bare ha gått bare drøyt 60.000 miles siden den var ny, uvisst av hvilken grunn ble den parkert i 1981, av eier nummer to.

Man må vel allikevel si at den har klart seg rimelig bra der den har stått, uten fast dekke, men nedsunket langt opp på hjulene. Heldigvis har bilen stått i North Carolina og har nok delvis blitt reddet av klimaet der - som er av typen varmt og tørt.

Nå selges den

Klassisk interiør i Jaguar E-type, med mange vippebrytere ogtreratt. Foto: ebay
Klassisk interiør i Jaguar E-type, med mange vippebrytere og treratt. Foto: ebay

Det er også i North Carolina at bilen nå selges. Den er lagt ut på den amerikanske auksjonssidenn ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Når vi sier at den har klart seg rimelig bra, så er det slett ikke slik at det er bare å vaske av det tykke støvlaget å kjøre av gårde.

 Bilen må definitivt betraktes som et restaureringsprosjekt og vil kreve mye både mye tid, penger og ikke minst en solid innsats å sette i stand igjen.

Budene strømmer inn

Selvfølgelig må alt det mekaniske gås over. Engelske biler fra 60-tallet ruster. Ofte og mye. Akkurat denne ser ikke så ille ut, tross alt, men både kanaler, nedkant av dører og fronten er angrepet. Det er all grunn til å sjekke gulvet nøye også.

Det ser allikevel ikke ut til å skremme potensielle kjøpere. I skrivende stund har elleve ivrige personer lagt inn bud på bilen som er en serie 1. fra 1964. Prisen er oppe i 20.000 dollar - eller nesten 125 000 kroner. Noe sier oss at den kan bli adskillig dyrere til slutt. Har du planer om å ta den til Norge, kommer moms og frakt i tillegg.

Slik importerer du drømme-veteranen:

3,8-liters motoren gjorde bilen rask. Denne trenger nok enoverhaling... Foto: ebay
3,8-liters motoren gjorde bilen rask. Denne trenger nok en overhaling... Foto: ebay

Komplett, men omlakkert

På plussiden kan vi notere oss at bilen - etter det selgeren sier, og etter bildene å dømme - er så godt som komplett. Vi blir vel allikevel ikke overrasket om mye må byttes etter over 30 års stillstand. Deler til disse "rasekattene" er alt annet enn billige...

Bilen har også skiftet farge en gang i løpet av sine 20 år på veien - fra sandfarget til sort. Innvendig byr den på sort skinninteriør.

Twin-cam rekkesekseren med tre SU-forgassere byr på rause 265 hk og 353 Nm i moment. Girkassen er firetrinns manuell og første gir er uten synkronisering.

Rask og avansert

0-100 km/t gjøres inna på ca 7 sekunder. Det var styggfort på 60-tallet. 20 sekunder mer enn dette var ikke uvanlig på datidens familiebiler.

Toppfarten sto det også stor respekt av. E-type passerte magiske 150 miles som tilsvarer 240 km/t.

Selv Ford Lotus Cortina, Renault Gordini og Volvo Amazon Sport ble "smågutter" sammenliknet med denne.

Så bet da også E-typen svært godt fra seg på racerbanen.

E-type var også teknisk svært avansert for sin tid. Alle modeller var utstyrt med uavhengig hjuloppheng og skivebremser på alle hjul, noe som veldig få andre kunne by på den gang.

Jaguar XF: Sportslig luksus til under halv pris

Den klassiske silhuetten til Jaguar E-type.Illustrasjonsbilde.
Den klassiske silhuetten til Jaguar E-type. Illustrasjonsbilde.

Series 1

Series 1 - slik som denne bilen - gjenkjennes lettest ved at hovedlyktene er dekket av glass (frem til 1967), baklykter over støtfangerne og doble, frekke eksosrør som kom ut under nummerskiltet midt bak bilen.

Alt tyder nå på at denne vakre og legendariske bilen vil få en ny eier som forhåpentligvis vil gi den en bedre skjebne enn den har hatt de siste 33 årene og at vi om ikke altfor lenge kan nyte synet av den igjen der den hører hjemme. På landeveien med blank lakk, skinnende felger og grov motorlyd. 

Nei - dette er nok ikke hva du tror

Laster inn forumet...