Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er fortsatt en stund til vi har helt selvkjørende biler på plass. Men utviklingen har gått raskt de siste årene - og at det nærmer seg med stormskritt er det ingen tvil om.

De som ligger lengst framme akkurat nå er Mercedes. 

Det amerikanske nettstedet Automotivenews.com har sitert flere bransjekilder på at det tyske premiummerket ligger langt foran konkurrentene når det kommer til kjøreassistent-systemer.

Du kan riktignok ikke legge bena på dashbordet og armene bak hodet riktig enda, men nye Mercedeser kan faktisk gire, gasse, bremse og svinge helt av seg selv.

Les også: Her er det like før det smeller

Kjører av seg selv i rushtrafikken

Som første bilmerke har de nemlig utstyrt bilene sine med det som kalles Distronic Plus with steering assistant. Dette gjør at du, for eksempel i rushtrafikk, kan la bilen stå for kjøringen, helt selv. Utstyret er tilgjengelig på C-, E-, CLS- og S-klasse.

Her i Norge er imidlertid andelen som bestiller sin bil med dette utstyret lav. Riktignok velger 93 prosent av alle som kjøper S-klasse å krysse av for dette utstyret - men på de to andre modellene er andelen overraskende lav.

Les også: Mercedes har aldri solgt flere biler

For å kunne fungere godt nok, er det 12 sensorer, åtte kamera og seks radarer som jobber sammen for å gi informasjon om hva som skjer rundt hele bilen.
For å kunne fungere godt nok, er det 12 sensorer, åtte kamera og seks radarer som jobber sammen for å gi informasjon om hva som skjer rundt hele bilen.

Nordmenn avventende

Bare 21 prosent av de som kjøper C-klasse og 15 prosent av de som kjøper E-klasse bestiller bilen sin Distronic Plus.

- Sett i lys av at dette er det nærmeste man kommer "fremtidens selvkjørende biler" forundrer det meg at andelen ikke er høyere. For du verden så deilig det er å la bilen kjøre selv i saktegående køer, sier informasjonssjef i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby.

Skeptiske kunder

Den samme erfaringen har en gjort i USA. Mange av kundene velger ikke dette utstyret. 

Forhandlerne på den andre siden av dammen, uttaler til Automotivenews at årsaken rett og slett er at utstyret og teknologien er for fersk. Når kundene prøver det i praksis, blir det ganske enkelt litt overveldet.

Det å overlate kjøringen helt og holdent til bilen er nok en litt høy terskel for mange.

Les også:Slik vil Mercedes overgå konkurrentene - igjen

Spesiell opplevelse

Undertegnede har selv kjørt C-klasse i tett trafikk, og overlatt både ratt, gass- og bremsepedaler til bilen selv. Og det fungerer. Det er en svært spesiell opplevelse å bli fraktet rundt i sin egen bil.

Systemet er laget slik at det kun kan brukes i saktegående rushtrafikk - der bilen både belager seg på informasjon fra blant annet seks (!) radarer, åtte kameraer og en rekke sensorer.

Men i teorien er det ikke noe i veien for å kunne bruke systemet i høy hastighet heller. Her kommer imidlertid sikkerhetshensynene inn.

Mange systemer jobber sammen for at bilen skal kunne kjøre av seg selv.
Mange systemer jobber sammen for at bilen skal kunne kjøre av seg selv.

Les også: Design-Mercedes til under en tredjel av nypris

Imponerende sikkerhetsutstyr

Broom har også fått demonstrert de andre sikkerhetssystemene som Mercedes har lansert i sine nye modeller. Blant annet Adaptive Break and Colliosion Assist og Collision Prevention Assist. Det høres veldig fancy ut - og det er det faktisk også. 

Kort sagt oppdager bilen selv farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser eller fotgjengere i kjørebanen, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. 

Totalt sett er det i nye C-klasse 36 ulike systemer som jobber sammen for å sikre mest mulig sikkerhet og komfort.

Her er over noe av det nye utstyret Mercedes har på sine modeller:

  • Attention Assist: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).
  • Adaptive Break Assist og Collision Prevention Assist: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).
  • Distronic Plus med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruise control som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv.
  • BAS Plus Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egen hånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.
  • Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også på der veimerkingen er dårlig.
  • Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egen hånd.
  • 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.
  • Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert Innkjøring Forbudt-skilter.
  • Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.
  • * Dekktrykkmonitor
  • * Automatisk barnesetedeteksjon i framre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.
  • * Flere nye kollisjonsputer, blant annet til sjåførens knær.
Broom har selv fått demonstrert hvordan Mercedes kan oppdage fotgjengere og stoppe av seg selv, og latt bilen kjøre helt selv i rushtrafikk. Begge deler fungerer imponerende bra.
Broom har selv fått demonstrert hvordan Mercedes kan oppdage fotgjengere og stoppe av seg selv, og latt bilen kjøre helt selv i rushtrafikk. Begge deler fungerer imponerende bra.

Les også: Ny Mercedes går ned i pris

 

 

 

Laster inn forumet...