Grovt, tykt skinn med sømmer og innpregede merkelogoer gir sykkelen et påkostet preg. Setene er selvsagt også oppvarmet i to trinn.
Grovt, tykt skinn med sømmer og innpregede merkelogoer gir sykkelen et påkostet preg. Setene er selvsagt også oppvarmet i to trinn.

Her snakker vi retro - på to hjul

Indians nye toppmodell henter inspirasjon helt tilbake fra 1947.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Enten man tenker amerikansk motorsykkel eller tradisjonsrik motorsykkel, kommer navnet Harley-Davidson ganske kjapt opp i minnet. Men man skal ikke glemme at det finnes andre produsenter i det store landet i vest, også.

Og én av dem har en enda lengre historie enn Harley-Davidson. I hvertfall bakover i tid.

Hovedkonkurrent Indian, eller produsenten som etterhvert skulle ta dette velklingende navnet, begynte i det små allerede i 1901, to år før giganten i Milwaukee. Og satset tungt på tradisjon hele tiden.

Stolt, men ikke problemfri historie

Kanskje litt for tungt på tradisjon, og litt for lite på nyvinning. For til forskjell fra Harley-Davidson, som til tross for kriser etter kriser klarte å holde hjulene kontinuerlig i gang helt til i våre dager, gikk det overende for Indian i 1953.

Det hjalp ikke å satse på tradisjon og patriotisme - markedet var borte.

Les også: Betalte nesten en halv million for 106 år gammel MC - se hva han fikk:

Amerikanerne er glade i tradisjonsrike navn, og dermed har det blitt forsøkt gang på gang å gjenopplive produksjon av tradisjons-inspirerte motorsykler med Indian-navnet. Men først de siste årene har det blitt fart i sakene, etter at offroad-produsenten Polaris overtok eierskapet.

Luksus og retro-stil

I tillegg til tradisjon, hvilket i denne sammenhengen betyr sterkt retro-inspirert utseende, satser man også hardt på luksus. Dermed er dagens modellrekke en påfallende godt utstyrt familie-sykler, naturlig nok best tilpasset de som ønsker å cruise mer enn å flå rundt gatehjørnene med kneet i asfalten.

LED-teknologi er på plass i lysutstyret på nye Indian Roadmaster.
LED-teknologi er på plass i lysutstyret på nye Indian Roadmaster.

I disse dager lanseres en ny toppmodell for 2015. Den heter Roadmaster, og har hentet mye inspirasjon fra modellen med samme navn som var Indians stolthet fra 1947 og frem til den opprinnelige produsentens konkurs i 1953.

Store, mykt designede skjermkapper og tofarge-lakk minner klart om sent 1940-tall. Og selv den flunkende nye og momentsterke Thunder Stroke-motoren på 111 kubikktommer, eller over 1,8 liters volum, er utformet med kjøleribber og andre utvendige elementer som også skal føre tankene adskillige decennier tilbake i tid, når man tar plass på de behagelige setene i rustikkt lær og speiler seg i all krommen.

Les også: Nå satser Harley-Davidson på elektrisk motorsykkel

Utrolig utstyrsliste

Begge setene har under sitt klassiske utseende totrinns varme, mens føreren kan justere varmen i styrehåndtakene i hele 10 (!) trinn. Vindskjermen kan også justeres i flere retninger for å unngå trekk og solreflekser, og det skjer selvsagt også elektrisk, fra knapper på styret.

Thunder Stroke-motoren på hele 111 kubikktommer, eller 1,8 liter, er et smykke også å se på.
Thunder Stroke-motoren på hele 111 kubikktommer, eller 1,8 liter, er et smykke også å se på.

Sykkelen har selvsagt også cruise control, ABS-bremser og automatisk dekktrykk-overvåkning på sikkerhetssiden, og LED-teknologi i frontlyset overrasker vel heller ikke - alt annet tatt i betraktning. Forstår vi PR-materiellet rett har man også kostet på seg litt ekstra pynt i form av en opplyst indianer-hodepryd på forskjermen.

At de vanntette veskene på hele 140 liters bagasjevolum har låser som betjenes via fjernkontroll forteller også litt om hvilket nivå man har lagt seg på.

Se video: Motorsykkelen gjør 300 km/t - men bilen drar fra likevel!

For øvrig kan Indians nye toppmodell også by på nøkkelfri tenning, og stereoanlegget inne i kåpen har også blåtann-tilkobling for eksterne mediakilder.

Satser på salg - også i Norge

Det er ikke SÅ mange årene siden akkurat det kom på biler - nå mener altså produktutviklerne hos Polaris at det ikke er mer enn naturlig at de som vil ha skikkelig fet motorsykkel også vil ha (eller få) et naturlig behov for dette.

Og antagelig har de rett. Tilbud skaper etterspørsel hos de mest krevende kjøperne, som i denne verstingen vil få både et rendyrket, klassisk utseende og topp moderne teknikk og utstyr.

Hvis de er villige til å betale for det. For dette blir åpenbart ikke gratis, men også den norske Polaris-avdelingen har likevel tro på at det skal gå å selge noen slike også hos de fem autoriserte Indian-forhandlerne i Norge.

De vil utvilsomt skille seg ut i trafikken - og på den måten glede også de som ikke kan realisere noe slikt for egen regning, men må klare seg med å nyte synet.

Se video: Snart kan fremtidssykkelen fra scifi-filmen "Tron" komme i salg!