Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

De aller villeste ideene innenfor bilindustrien blir oftest ikke mer enn konseptbiler - i beste fall. Og i ærlighetens navn er det ikke slik at alt som er vilt, nødvendigvis blir bra i praksis, heller.

Men å få flere typer bil for flere anledninger ut av én og samme bil, det høres unektelig både spennende og veldig riktig ut. Ressursbesparende, rett og slett. Og med den innfallsvinkelen kan man være fristet til å benevne bilen på disse bildene som en virkelig miljøbil!

Les også: Saveiro - kul pickup, men du får dessverre ikke kjøpe den

Et rullende Kinder-egg

Her har du nemlig en kraftig arbeidshest, en lettkjørt og grei bruksbil og en retroinspirert, oppsiktsvekkende cabriolet for de små turene der du bare skal nyte bilen, livet - og kanskje den du har invitert med deg i bilens andre sete.

Planet er hermetisk lukket med et lakkert cover, og tradisjonell lastelem bak. Foto: Finn.no
Planet er hermetisk lukket med et lakkert cover, og tradisjonell lastelem bak. Foto: Finn.no

Det rullende Kinderegget er til salgs hos en forhandler i Oslo, og med 16.000 kilometer på klokka snakker vi trolig med noe som kan sammenlignes med en nybil, til tross for at den har vært iblant oss i ti år. For litt under en halv million kan den bli din.

Se annonsen her:

Bilen er en Chevrolet SSR, og stammer fra da Chevrolets utviklingsavdeling hadde en ganske utagerende periode, tidlig på 2000-tallet. Den sammenfalt med den første retro-hypen, da den umiddelbare suksessen med Mini og VW New Beetle fikk alle til å tro at retro-design ville være løsningen på alle bransjens problemer i overskuelig fremtid.

Hvordan det gikk med akkurat det vet vi jo. Chevrolet SSR ble heller ikke noe langt eventyr. Men det var på ingen måte fordi dette bare var et lettvint retroprosjekt uten sjel - snarere tvert imot.

Foldetak-mekanismen ble bygget og levert av GMs mangeårige våpendrager når det gjelder de fleste former for hull i taket, ASC. Foto: Finn.no
Foldetak-mekanismen ble bygget og levert av GMs mangeårige våpendrager når det gjelder de fleste former for hull i taket, ASC. Foto: Finn.no

Teknikk fra Trailblazer

For SSR var alvorlig ment, og basert på kapable og velkjørende Chevrolet Trailblazer. Dermed var dens kapasitet som nyttekjøretøy sikret, og det var sikkert ikke noen tilfeldighet at Chevrolet satset på nettopp et slikt chassis da de bygget konseptbil til Detroit-utstillingen i 2000 - med det utgangspunktet var den sikret å vekke oppsikt.

Super Sport Roadster het konseptbilen, og navnet avslører både at den var åpen og at den var bygget for at det skulle gå unna. At den hadde lasteplan og udefinert retrostil som minnet om 1940-tallets pickuper var ren bonus.

Les også: Pickup kan være inngangsporten til en billig familiebil

Produksjonsmodellen kom i 2003, og het bare SSR. Bilen som nå er til salgs i Oslo er en 2004-modell, som dog fikk skilter først godt ut i 2005 i USA før den altså har kommet til Norge nå.

De to første årsmodellene, som denne, hadde Vortec 5,3 liters V8. De to siste fikk Corvettens LS2-V8 på 6 liter, og helt opp til 400 hester med manuell kasse. Foto: Finn.no
De to første årsmodellene, som denne, hadde Vortec 5,3 liters V8. De to siste fikk Corvettens LS2-V8 på 6 liter, og helt opp til 400 hester med manuell kasse. Foto: Finn.no

Det beskriver det faktum at disse bilene ikke ble veldig enkle å selge, til tross for enorm oppmerksomhet da de ble introdusert. Kanskje mest fordi Chevrolet ønsket å gjøre den eksklusiv, med en dertil hørende pris, men også fordi de fleste som trengte pickup nok tross alt heller brukte pengene på lastekapasitet og fornuftige løsninger enn fresk V8 og foldetak i stål.

Samme idé - og skjebne - som Dodge Dakota Convertible

Synd, egentlig. For ideen om å bygge inn mest mulig moro i en pickup på denne måten virker jo rett og slett genial. Men det var heller ikke lenge siden forrige forsøk på å bygge cabrio-pickup hadde strandet etter bare noen tusen produserte Dodge Dakota Convertible rundt 1990, som er den eneste åpne pickupen av noenlunde sammenlignbar type som vi kan huske.

Skjønt sammenlignbar - Dakotaen manglet det meste av det denne bilen har, bortsett fra friluftsfølelsen.

SSR er ulik stort sett alt annet, og om man setter pris på retro-design eller ikke er det få som nekter på at den ser utrolig tøff ut fra denne vinkelen. Foto: Finn.no
SSR er ulik stort sett alt annet, og om man setter pris på retro-design eller ikke er det få som nekter på at den ser utrolig tøff ut fra denne vinkelen. Foto: Finn.no

Også «trøkket» - for selv om man kunne tippet at GM ville putte en småhissig V6 under det lille panseret, så gikk man faktisk for en V8. Vortec-åtteren på 5,3 liter ble valgt til å begynne med, og med 300 hester og automatgir som standard ga den hyggelige ressurser i de to første årsmodellene, som den aktuelle bilen tilhører.

Les også: Varebil trenger ikke å være kjedelig - bare se på disse!

At den i de to siste årsmodellene, 2005 og 2006, i stedet fikk den 395 hester sterke 6-literen fra Corvette og mulighet for manuelt gir, har selvsagt gjort akkurat den utgaven til den som samlerne helst løper etter. Men uansett er dette forholdsvis sjeldne saker:

Drøyt 24.000 ble bygget totalt, hvorav 10.676 av 2004-modellen vi har her, som altså gikk trått unna og ble solgt som overliggere langt utover i 2005. Av 2004-modellene er dette igjen en av 1.227 biler med denne fargen.

Sjelden vare i Norge

Du blir ikke alene om denne bilen i Norge - det finnes noen til, de fleste vi har sett er i den mer «synlige» gulfargen. Selgeren understreker dog at denne visstnok vil få hvite skilter som varebil klasse 1, og viser til at de øvrige som finnes i Norge er godkjent som varebil klasse 2, med grønne skilter.

Kjøreegenskapene levner ingen tvil om at bilen under utkledningen er en pickup, men V8-motoren og de gode stolene gjør dette til et hyggelig sted å være. Foto: Finn.no
Kjøreegenskapene levner ingen tvil om at bilen under utkledningen er en pickup, men V8-motoren og de gode stolene gjør dette til et hyggelig sted å være. Foto: Finn.no

Hva dette vil si i praksis, bortsett fra forskjellen på skiltfarge, vet vi ikke, men vi minnes at det var utfordringer og dispensasjoner ute og gikk i forbindelse med registreringen av de første SSRene som kom til Norge. Trolig var det i forbindelse med et påbudt gitter bak stolene som kom i konflikt med foldetaket, uten at vi husker det nøyaktig. Dette kan altså være noe å ha i bakhodet dersom du får så lyst på en slik bil at du føler at du bare må ha en.

Det er i så fall fullt forståelig, og en følelse vi sliter med selv flere dager etter hver gang vi skriver om en SSR - den unike cabriolet-pickupen som faktisk er aller tøffest med taket på…

Les også: SSR må være en av de morsomste pickupene du kan finne i Norge