Det kan absolutt være penger å tjene hvis du tar deg bryet med å selge bilen selv - framfor å levere den i innbytte.
Det kan absolutt være penger å tjene hvis du tar deg bryet med å selge bilen selv - framfor å levere den i innbytte.

Du kan tjene mange tusen på å selge bilen selv

Mange reagerer på lav innbyttepris.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, vi er i ferd med å bytte til mindre bil, fra vår BMW X3, første generasjon. Har vært veldig fornøyd med bilen, men nå blir det likevel et annet merke pga nærhet til verksted og forhandler. 

De innbyttetilbudene jeg har fått er imidlertid skuffende lave, de ligger en god del under det tilsvarende biler er til salgs for på finn.no. Jeg synes også de trekker uforholdsmessig mye på grunn av et par parkeringsbulker som jeg vet jeg kan få fikset rimeligere hos fagfolk. Så nå er jeg veldig i tvil om hva vi skal gjøre, om vi bare skal levere den inn og godta et dårlig tilbud, eller om vi skal forsøke å selge den selv. Vet du noe om hvordan markedet er for en bil som vår? Vennlig hilsen fra Trond. 

 

Benny svarer:

Hei Trond, det der er en gammel og god problemstilling. Jeg har selv sittet på "andre siden" - dvs solgt biler og gitt tilbud på innbytte. Det var ikke alltid like hyggelig ... Jeg opplevde flere ganger at kundene ble så skuffet at de nesten tok det personlig. Husker også noen som hisset seg skikkelig opp og nærmest mente at jeg forsøkte å lure dem.

I mange tilfeller er det dessverre slik at eierne har helt urealistiske forventninger til hva bilene deres er verdt. De sjekker kanskje i full fart på finn - og tenker at deres bil er minst like fin som den dyreste som ligger der - og bruker det som utgangspunkt.

Så enkelt er det dessverre ikke. De dyreste på finn er gjerne forhandlerbiler som selges med garanti. De selges med tilstandsrapport, og de er gjerne påkostet en god del før de er lagt ut til salg.

Det betyr at forhandleren har hatt utgifter og må ta høyde for ytterligere utgifter (garantien) - i tillegg til selve innbytteprisen. Dermed blir det også et gap mellom det bilen tas inn for - og det den legges ut til salg for. Slik må det bare være.

En forhandler som driver seriøst må også legge inn en "risikomargin". Det koster å ha bruktbiler stående usolgt. Tjener man ikke penger, kan man heller ikke drive butikk.

Eldre bruktbil? Dette er de beste

Lage god annonse

Men når dette er sagt, er det absolutt slik at man i mange tilfeller kan tjene penger - tildels mye penger - på å ta seg bryet med å selge bilen selv.

Nettopp fordi forhandlere må sikre seg litt, og at de regner inn en fortjeneste. De pengene kan jo du like godt beholde selv. 

Det finnes ikke noen fasit her, men hvis du gjør hjemmeleksa litt grundig i forkant, vil det absolutt være mulig å finne ut hva som lønner seg. Du vet hva du har blitt tilbudt i innbyttepris - da gjenstår det bare å finne ut hva som er realistisk markedspris på din bil.

Da må du som sagt huske at biler fra private generelt skal ligge et stykke under forhandlerbiler. Du må også ta hensyn til ting som kilometerstand, utstyrsnivå, farge osv. Har du komplett servicehistorikk? Test fra et verksted eller NAF-test? Slike ting kan ha mye å si for prisen. 

Parkeringsbulker som du nevner her, er gjerne noe veldig mange vil ha avslag i prisen for. Da kan det være lønnsomt å få fikset disse selv. Ikke alltid - men viktig jo nyere bilen er.

Så er det veldig viktig å lage en god og ryddig annonse for bilen. Ta gode bilder, både utvendig og innvendig. Teksten bør være mest mulig komplett og informativ. Jeg tror ikke det er noe poeng å ta i for mye og bli skrytete - men det er viktig å fortelle om oppfølging og vedlikehold, hva som er byttet osv.

Gjør du dette, bør det absolutt være mulig å tjene penger, kontra å levere bilen i innbytte.

Konkret for din bil: BMW X3 oppleves som en kurant bil i bruktmarkedet, men den er følsom for "riktig" utstyr. Diesel, automat, skinnseter og gjerne navigasjon er viktig på denne, i tillegg til kurant kilometerstand og en farge som ikke skiller seg altfor mye ut.

Lykke til med salget!

BMW X3 er en kurant bil i bruktmarkedet - i alle fall så lenge den har
BMW X3 er en kurant bil i bruktmarkedet - i alle fall så lenge den har "riktig" utstyr og kilometerstanden ikke er altfor høy.

Hva er verst for en bruktbil - alder eller kilometerstand?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

Laster inn forumet...