Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koreanske småbiler har tradisjonelt vært ganske triste greier. Med lav pris som overordnet mål, har det meste annet fått være veldig ordinært, inkludert design.

Men da Kia lanserte første generasjon Soul, gikk de på tvers av det meste. Dette var en småbil som la vekt på å skille seg ut, ikke minst gjennom et design som ga assosiasjoner til Tonka-lekebilene mange av oss har vokst opp med i sandkassen.

Nå er det klart for andre generasjon, og Kia holder på særpreget. Under ledelse av tyske Peter Schreyer (først hentet til Kia som sjefdesigner, nå er han ansvarlig for alt design hos Hyundai/Kia og har tittelen president) har Kia-designerne kost seg på jobb og kommet opp med en bil som fortsatt skiller seg klart ut fra mengden

Størrelsesmessig er vi i den øvre Polo/Fiesta-klassen. Soul er litt over fire meter lang, og har en startpris på 229.900 kroner. Testbilen koster 309.900 kroner. Da snakker vi toppmodellen Exclusive, med 1,6-liters dieselmotor på 128 hestekrefter. I utgangspunktet ganske mye penger for en bil i denne klassen, nå skal vi finne ut om den er verdt pengene.

Særpreget design er et av Souls trumfkort. Særlig i litt knallfarge er dette en bil som skiller seg ut.
Særpreget design er et av Souls trumfkort. Særlig i litt knallfarge er dette en bil som skiller seg ut.

Sportage: Dette er et smart SUV-kjøp

Hvordan er den å kjøre?


Det har skjedd mye med kjøreegenskapene i denne klassen de siste årene. Det gjelder ikke minst på komfortsiden. Med lillebror Picanto har Kia en av de mest velkjørende bilene i småbilklassen, Soul følger fint opp et par hakk over. Den er lettkjørt og kvikk på småkjøring, samtidig som det ikke er noe problem å svelge unna mange mil på motorveien.

Setene er store, og har god støtte alle veier. Støydempingen mot motoren er bra, men i høye hastigheter er det en del vindstøy, en naturlig konsekvens av det høyreiste karosseriet.

Stor luksus - men ikke for oss

Går den bra?


1,6-liters motoren jobber sammen med en ganske tettsteget sekstrinns manuell kasse i testbilen. Til å ha 128 hestekrefter, oppleves den som litt mindre pigg enn vi hadde ventet.

Særpreg også innvendig. Dette er en kombinert friskluftdyse/høyttaler.
Særpreg også innvendig. Dette er en kombinert friskluftdyse/høyttaler.

Motoren går også fort litt tom i både femte- og sjettegir. Det gjør at girkassen må brukes aktivt, særlig ved forbikjøringer på motorvei.

11,2 sekunder på øvelsen 0-100 km/t er heller ikke spesielt imponerende. Velger du denne motoren med automatgir, bruker den ett ekstra sekund. Noe sier oss at teknologien her ikke er siste nytt.

Tenke annerledes? Flaggskip til halv pris

Hvordan er plassen?


Det kantete designet gir bra med plass, og her har Kia prioritert å bruke den i kupeén. Baksetet er nemlig imponerende rommelig, med svært god beinplass.

Bagasjerommet er imidlertid ikke mye å skryte av. Det er grunt og kort, og viser absolutt at vi er i småbilklassen. Det offisielle tallet sier 354 liter, jeg lurer litt på hvor alle de literne har gjemt seg.

Her hadde skyvbart baksete vært veldig smart og gjort bilen mye mer anvendelig. I praksis er dette en bil for single/par – eller typisk bil nummer to.

Bagasjerommet imponerer ikke veldig. Her hadde skyvbart baksete vært gull verdt.
Bagasjerommet imponerer ikke veldig. Her hadde skyvbart baksete vært gull verdt.

Mest bil for pengene? Dropp bestselgeren!

Finest inni eller utenpå?


Dette er en bil som skiller seg fra mengden, særlig hvis du drar til med en knallfarge. Testbilen blir litt mer anonym i sort. Den høye fronten og de rette linjene underbygger inntrykket av et solid og funksjonelt design, samtidig som det ser litt lekent ut. Min helt subjektive oppfatning er at den kler mer leken farge, gjerne to-farget.

Høy og butt front.
Høy og butt front.

Særpreget er med innvendig også. En stor trykkskjerm dominerer dashbordet, ute på hver side er friskluftdysene og høyttalerne skulpturert som to tårn.

Interiørdesignerne har gått for mange ovaler, på alt fra bryterne til varme/kjøling i forsetene, til omrammingen av girspaken. I denne utgaven er materialvalget relativt påkostet, blant annet skinnseter med synlige sømmer. Mange praktiske smårom rundt i kupéen er bra.

Testbilen er en liten utstyrsorgie i Exclusive-utgave, materialkvaliteten i interiøret er blant klassens beste.
Testbilen er en liten utstyrsorgie i Exclusive-utgave, materialkvaliteten i interiøret er blant klassens beste.

A M G: Tre bokstaver som står for mye moro

… og hva er konklusjonen?

Soul er en småbil med særpreg, og i denne utgaven også en svært velutstyrt småbil. Ventilerte forseter og varme i baksetene, parkeringssassistanse, ryggekamera, firskiftvarsling, stort panoramaglasstak som kan åpnes, og varme i rattet – det er utstyr vi tidligere bare fant på dyre luksusbiler. Nå får du det altså i en liten Kia.

Kia Soul

Modell: 1,6 CRDI Exclusive  Motor: 1,6-liters diesel Effekt: 128 hk/260 NM 0-100 km/t: 11,2 sekunder Toppfart: 180 km/t Forbruk: 0,48 liter/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 414/180/161 cm Bagasjerom: 354 liter Pris fra: 229.900,- Pris testbil: 309.900,-.

Alt utstyret tatt i betrakning, er litt over 300.000 kroner ikke avskrekkende, men i forhold til bilstørrelsen er det nok i manges øyne dyrt. Likevel: Er du litt gadgetfreak og ikke trenger stor bil – da kan dette absolutt være noe å tenke på.

Eventuelt kan du gå for utstyrsversjonen som heter Active. Den har noe mindre utstyr (men er på ingen måte ribbet) – til gjengjeld sparer du hele 50.000 kroner i forhold til Exclusive-utgaven.

Soul har særpreg og en ikke ubetydelig morofaktor. Etter vår mening kommer den ekstra til sin rett i litt mer knall fargekombinasjon enn det testbilen er utstyrt med.

Pluss: Design og særpreg

Minus: Testbilen blir dyr i forhold til bilstørrelsen

Soul kommer også som elbil - les mer om den her:

Du trenger ikke kjøpe stor bil for å få en skikkelig utstyrsorgie - det er Kia Soul i Exclusive-utgave et bevis på.
Du trenger ikke kjøpe stor bil for å få en skikkelig utstyrsorgie - det er Kia Soul i Exclusive-utgave et bevis på.

Les testen: Så bra kan en billigbil være

 

Laster inn forumet...