Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Historien er klassisk og velkjent:

En ivrig bilentusiast går i gang med et stort prosjekt. Bilen blir plukket ned, gjort klar for restaurering - og så stopper det av en eller annen grunn opp. Kanskje strekker ikke pågangsmotet til -  eller kanskje blir tiden for knapp.

Og så blir bilen stående. Og stående.  

Her har vi et nytt eksempel på dette. Vi snakker en 1955-modell 356. Porsches aller første bilmodell, og nå en svært ettertraktet klassiker.

Tro det eller ei: Denne ble solgt for 350.000 kroner

Eid av onkelen

Dette eksemplaret rakk å ha tre eiere, før det ble parkert på en låve tidlig på 60-tallet.

Nå ligger det ute til salgs på amerikanske ebay. Selgeren kjenner historikken godt, det var nemlig hans onkel som etter planen skulle pusse opp bilen, for rundt 50 år siden.

Men så langt kom han altså aldri. Oppholdet på låven varte helt til i dag - nå har den kommet ut i friluft og står klar til avhenting på en bilhenger.

Se hva som dukket opp i skuret

Flittig brukt i racing

Porsche 356  ble produsert mellom 1948 og 1966, selv om siste modellår er 1965.
Bilen var i stor grad basert på VW Type 1. Eller “Bobla” om du vil.

Karosseriet var av Porsches eget design, mens mye av mekanikken kom fra VW. Motoren er selvfølgelig plassert bak og er luftavkjølt.

356-modellen ble også flittig brukt innen racing, og hadde suksess i flere legendariske løp som 24 timers Le Mans, 1000 km Buenos Aires, i Mille Miglia, Targa Florio og Carrera Panamericana.

Klikk her for å se annonsen på ebay:

Vekker oppsikt

Av de 76.000 eksemplarene av Porsche 356 som ble bygget, eksisterer så mange som 70.000 fortsatt. Det sier også sitt om at disse sportsbilene var ikoner allerede den gangen de var nye.

Nå vekker det stor oppsikt hver gang det dukker opp et eksemplar som er i en slik forfatning at det kan reddes. Bilen vi skriver om her, står i Michigan. Og selv om den ser svært sliten ut på bildene, blir det ansett som en kurant sak å få den på veien igjen. Bare man har pågangsmot - og penger.

En annen 356: Egentlig er dette en millionbil

Kunne vært verre

Den originale 1500-kubikk motoren er med, men starter ikke. Bilen skal for øvrig være temmelig komplett, bortsett fra at rusten har gjort solid innhogg flere steder.

Likevel: Til at den har stått så lenge, kunne det helt klart vært verre. Selger har også gjort seg flid med å ramse opp alt som er med her, og hvilken stand det er i. 

Hengeren følger med ...

I skrivende stund har det kommet inn 36 bud på bilen.

Det er nok ingen grunn til å tro at det vil stoppe der. Her er det mange som er interessert - og som ikke lar seg skremme av oppgaven.

- Det er bare å komme kjørende og plukke den opp, avslutter selgeren. Bilhengeren som Porschen står på, følger nemlig med på handelen. Så slipper man i alle fall den utgiften ...

Sjekk hva som befinner seg under støvlaget her:

Den debuterte i 1948 - og var en stor suksess for Porsche. Så er da også svært mange av 356-ene som ble produsert fortsatt "i live".
Den debuterte i 1948 - og var en stor suksess for Porsche. Så er da også svært mange av 356-ene som ble produsert fortsatt "i live".

Norsk låvefunn: Men den kan da ikke stå her?!?

 

 

 

Laster inn forumet...