Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

18 år gamle biler er stort sett for pensjonister å regne. De aller fleste av dem har innen den tid gjort seg fortjent til å få hvile i en låve, stå i oppvarmet garasje hele vinteren - eller leve videre som spiker.

Men denne Mercedesen har ingen planer om å legge felgene på hylla, helt ennå. 

Og det er jammen bra, for dette er en bil som beriker den norske bilparken. Det er nemlig gode muligheter for at nettopp denne 1996-modellen, som jo ser ut som en litt hårete, gammel taxi, er den eneste av sitt slag i Norge.

Les også: Når du vil være tøffere enn alle andre ...

Ekstremt -skikkelig ekstremt

Hvis du nå sitter og rister på hodet, og tror at undertegnede har mistet forstanden, så skal jeg ha deg unnskyldt. For det ruller jo fortsatt tusenvis av 18 år gamle E-klasser rundt på norske veier. Poenget er imidlertid at denne kjører fletta av mer eller mindre samtlige. 

Den har betegnelsen E60 Brabus - og kjennere skjønner at det kan bety ekstreme krefter. Og det er det virkelig her. 424 hk har det tyske tuningfirmaet tryllet fram fra den enorme 6-liters motoren. Nå skjønner du hva jeg mener med unik, ikke sant?

Klikk her for å se hele annonsen

Kun 199.000 kilometer

Den har rullet 199.000 kilometer - men hallo, de fleste E-klasse-taxiene fra samme årgang fikset det i løpet de første to ukene på jobb. Uten å svette. Så denne bilen har mange turer igjen, om du passer på den, steller, vasker og klapper den fornøyd på panseret i ny og ne.

Akkurat nå skal den dessuten være ganske bra. Ved 189.000 kilometer ble alt av rust tatt, bilen ble hellakkert og tectylbehandlet. Da ble også olje og filter byttet - og bilen omregistrert fra varebil til personbil.

Ved 194.000 kilometer ble også registerkjedet byttet.

Serviceheftet medfølger også - og i annonsen står det at stereoanlegget er oppgradert til et med stor skjerm.

Prisen er du kanskje nysgjerrig på. Jo, den er 271.535 kroner. Ikke akkurat småtteri for en 18 år gammel bil, med relativt voksen kilomterstand. Men så er den altså ganske spesiell.

Her er et nyere Brabus-prosjekt

Finnes alt minst ett, men ...

Vi ser nok noen ankepunkter, om vi skal være ærlige. 424 hk, automatgir og bakhjulstrekk trenger for eksempel ikke nødvendigvis å være en god kombinasjon på vinterføre. 

Motoren, som jo tross alt er større enn de fleste moderne kjøpesentre, klarer nok å suge til seg noe over middels mengder med drivstoff.

Og det er nok ikke alle har har kunnskap eller deler som må til for å kunne skru på en slik bil.

Men skitt la gå, hvem bryr seg om slike detaljer når det kommer en slik sjelden mulighet servert på et fat? Hvis du har et taxi-skilt liggende kan du dessuten bli bygdas mest populære - og ikke minst raskeste - taxi også ...

Interiøret er i stor grad preget av luksus, og i mindre grad av sportslighet. Og i kjent Mercedes-stil byr nok denne bilen en god porsjon komfort også. Faksimile fra www.finn.no.
Interiøret er i stor grad preget av luksus, og i mindre grad av sportslighet. Og i kjent Mercedes-stil byr nok denne bilen en god porsjon komfort også. Faksimile fra www.finn.no.

Brabus har ikke noe imot å hjelpe politiet heller

 

 

 

 

Laster inn forumet...