Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Åtte år har gått siden den kom på markedet første gang - det betyr at dagens Ford Galaxy i bil-sammenheng begynner å rulle på overtid. Salget har vært bra gjennom hele livsløpet, men nå begynner alderen å merkes litt.

Så er det da heller ikke lenge til ny modell. Tredje generasjon Galaxy er nå i sluttfasen av testingen - det er ventet at den skal debutere på bilutstillingen i Geneve vinteren 2015.

Det verste fra begge

Da den kom i 2006, var en av de største overraskelsene egentlig navnet. Eller rettere sagt: At navnet ble beholdt.

Første generasjon Galaxy var nemlig en bil beheftet med veldig mange feil og problemer. Den ble bygget som et samarbeidsprosjekt med VW-konsernet, der søstermodellene var VW Sharan og Seat Alhambra. Onde tunger ville ha det til at bilene fikk fram det verste fra begge produsentene - prosjektet viste i alle fall at det ikke alltid er enkelt når to bil-giganter skal samarbeide.

Ikke heeelt tilfeldig at disse ble kalt bruktbilene fra helvete ...

Fullverdig sjuseter

Men en ting kunne ingen ta fra Galaxy: Det var en utrolig praktisk bil. Og den egenskapen ble ytterligere videreutviklet da dagens generasjon kom.

Der veldig mange sjusetere på markedet egentlig er femsetere, med to nødseter bakerst, har Galaxy fullverdig plass til sju. Dessuten også litt bagasje, selv når alle setene er i bruk. Seteløsningen har også fått veldig mye ros for fleksibilitet og bruksnytte.

Tøff konkurrent - les testen av Sharan med 4x4 her:

Deler plattform

Det er ventet at Ford vil videreføre dette i tredje generasjon, samtidig som bilen sannsynligvis vokser litt til.

I likhet med dagens utgave, skal Galaxy ha veldig mye til felles med lillebror S-Max. I dag er disse nesten helt identiske fram til C-stolpen. Nå vil det bli litt større endringer, der Galaxy skal posisjoneres enda tydeligere mot de som virkelig trenger mye plass.

Under skallet finner vi samme plattform som på kommende Mondeo. Denne er allerede i bruk på den amerikanske Mondeoen som heter Fusion - og danner utgangspunkt for både S-Max og Galaxy i nye utgaver.

Neste sommer

Dette betyr også at samme motorer skal brukes i alle bilene. Her er det blant annet snakk om 1,5- og 2-liters bensinmotorer - samt 2-liters diesel.

Fords prisbelønnede 1-liters bensinmotor blir imidlertid ikke å finne her, den blir ansett som litt for liten for denne biltypen.

Neste Mondeo kommer til Norge på senhøsten i år, det er ventet at Galaxy er klar rundt sommeren 2015.

Brukt Galaxy? Utrolig mye familiebil for 200.000,-

Galaxy-interiøret har holdt seg ganske godt - særlig i de mer påkostede utgavene.
Galaxy-interiøret har holdt seg ganske godt - særlig i de mer påkostede utgavene.

Når det virkelig skal være digert - sjekk denne!

 

Laster inn forumet...